Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Gäster vill ha schysta villkor

Restauranggäster bryr sig om vilka arbetsvillkor personalen har. Schysta villkor är den viktigaste märkningen för gästen, enligt en undersökning från Hållbara restauranger.

Publicerad 15 april 2015
Gäster vill ha
schysta villkor
Gästernas favoritmärkning. Foto: Ann Patmalnieks

Vilken märkning är viktig för dig när du väljer restaurang? Frågan ställdes på uppdrag av nätverket Hållbara restauranger, som ville ta reda på hur mycket folk bryr sig om hållbarhetsfrågor.

13 procent av de över 1 200 personer som svarat på frågan tyckte att Hotell- och restaurangfackets märkning Schysta villkor var den viktigaste märkningen.  
– Vi blev överraskade av att Schysta villkor hamnade så högt. Det säger något om att gäster inte bara bryr sig om råvaror när de går på restaurang, utan även tänker på hur personalen har det, sa Jens Johansson, projektledare för Hållbara restauranger.

Krav och Fairtrade kom också högt, medan Nyckelhålet, Svanen och White Guide hamnade lägre ner på listan. Fast majoriteten av de gäster som svarat bryr sig inte alls om märkningar när de väljer restaurang.

Undersökningen, som genomfördes av undersökningsföretaget Novus, visar också att var tionde person värdesätter bra arbetsvillkor för personalen. Mat lagad från grunden och närodlat är dock mer avgörande vid val av restaurang.

Hållbara restauranger har dessutom gjort en egen undersökning, där de fick svar från 50 av 100 uppsökta restaurangägare. Nästan 30 procent av dem tror att kunden ser Schysta villkor-märkningen som viktig, men de tror att White Guide-märkningen är allra viktigast.

Undersökningarna handlade även om hur gästerna vill få information om hållbarhetsfrågor. Över hälften av kunderna vill få skriftlig information, helst på meny eller hemsida. Men restaurangägarna tänker sig att personalen ska berätta om detta. Fast i praktiken frågar gästerna nästan aldrig, visar Hållbara restaurangers egen undersökning.

Om hållbara restauranger

Nätverket Hållbara restauranger vill förändra restaurangbranschen så att hållbarhet blir en konkurrensfaktor. Hållbarheten gäller bland annat miljö, klimat, ekonomi och villkor för dem som jobbar på restaurangerna eller producerar varorna. Det är också viktigt att låta gästerna få veta vad som görs och kan göras, för att fler ska välja hållbara alternativ. Det rör sig inte om någon märkning, utan om ett stöd till de restauranger som vill arbeta med frågorna.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här