Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Fria priser ska klara krisen

Fria priser lockar nya kunder, säger franska krogägare. De försöker hålla stånd mot krisen genom att låta gästerna skriva notan.

Publicerad 2 mars 2010

– Konceptet är enkelt. En dag i veckan serverar vi lunch utan några priser på menyn, och kunderna får själv avgöra hur mycket maten är värd, berättar René Aprilante, som driver Ristorante Di Clara i Metz i nordöstra Frankrike.
Hittills har ingen försökt att äta gratis, berättar han. De flesta betalar minst vad det skulle ha kostat om priserna hade stått på menyn, och personalen får sedvanlig dricks. Tanken bakom är mest att dra till sig nya kunder. Men René Aprilante säger också att det är ett bra sätt att testa servicen, och att det ger ett tillfälle att diskutera med gästerna om vad de egentligen betalar för när de äter ute.

Brasseriet La Cabane à Julies i Guérlande på den franska västkusten, körde med systemet under en hel månad förra året.
– Ja, det var tufft för personalen, säger ägaren Pierre Borgen.
Nu har Brasseriet återgått till normal prissättning. Med ett undantag. Gästerna kan välja en trerättersmeny, där de kan betala vad de vill, men får en fingervisning om att 15 euro är lagom.
– Många kunder blir vilsna när de får bestämma helt själva.

Pierre Borgens erfarenhet är att folk ofta betalar lite för lite.
– Ibland är det berättigat och vi får konstruktiv kritik. Andra hittar på alla möjliga ursäkter, som att det fattades salt i huvudrätten. Eller säger att ”Äsch. Gambas. Det är billigt i snabbköpet.”
Men han säger att de fria priserna drar till sig många nyfikna, och har hjälpt honom att klara sig över krisen.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här