Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

En tredjedel får ta fajten

HRF försöker på olika sätt att värva medlemmar och behålla dem. Men avtalsrörelsen 2010 kan bli hård i en bransch där två av tre anställda har vänt facket ryggen.

Publicerad 22 september 2009
En tredjedel får ta fajten
Av ungefär 111 000 branschanställda är 36 819 med i HRF. Foto: Jan Lipka

Sedan 2005 har Hotell- och ­restaurangfacket tappat 20 000 medlemmar. När det nu är dags för avtalsrörelse är bara var tredje arbetare i hotell- och restauran­gbranschen medlem i HRF. Förbundet är också den fackförening som drabbats hårdast av medlemstappet.

 Ella Niia
 Ella Niia.

– Det är klart att någon­stans kommer vi till en gräns när vi inte har ­legitimitet som eget ­förbund. Men än har vi inte fått några signaler från SHR att de inte ser oss som en jämbördig part i avtalsrörelsen, säger HRF:s förbundsordförande Ella Niia.

Hon menar att det finns flera orsaker till att förbundet har en låg organisationsgrad. Den främsta orsaken är höjningen av a-kassan.
– Man kan inte bortse från att det är ­regeringens höjning av avgifterna till ­­­
a-kassan som orsakat tappet. Men det är för enkelt att luta sig tillbaka och säga att det räcker med ett regeringsskifte för att få ordning på tappet. Vad vi vill är att folk i branschen ska bli medlemmar och vi måste bli bättre på att nå ut med informationen om vad ett medlemskap ger.
Men var går gränsen för ­legitimiteten? Hur många medlemmar kan HRF tappa och ändå fortsätta att vara ett eget förbund?
– Vi har ett uppdrag från kongressen att vi ska jobba vidare som ett eget förbund. Vi är heller inget fattigt förbund som inte klarar av vår verksamhet, men för legitimiteten och utvecklingsmöjligheterna måste vi stoppa tappet.

Inom HRF görs just nu olika satsningar för att få stopp på utflödet av medlemmar. På exempelvis avdelningen Stockholm/Gotland arbetar man mycket med att bli fler förtroendevalda ute på arbetsplatserna.
– Vi har inte synts tillräckligt mycket. Nu jobbar vi aktivt med att facket ska synas och att fler ska få frågan om de vill bli medlemmar. För att lyckas måste facket finnas där medlemmarna finns och det är på arbetsplatserna, säger Per Persson som är kassör och ombudsman på avdelningen.
Han säger att det är förtroendemännen som gör att fackföreningen blir stark.
– Det är de som rekryterar nya medlemmar och förändrar verkligheten på arbetsplatsen. Alla arbetsplatser behöver ett fackligt ombud som är med och utvecklar sin arbetsplats när det gäller arbetstidsfrågor, inflytande- och lönefrågor.
Avdelningen fokuserar på de största arbetsplatserna. Dessutom har de delat ut 10 000 exemplar av boken Schysta drinkar på arbetsplatser i Stockholm och på Gotland. Boken handlar om några bartendrars syn på arbetsliv och fackligt medlemskap.

Per Persson poängterar att han tror att det kan ta lite tid att uppnå en förändring.

 Per Persson.
 Per Persson.

– Vår satsning kommer att ge resultat, men det kan dröja lite innan det märks. Det viktiga är att det ska kännas viktigt att vara facklig förtroendevald. Det krävs också att förbundet finns tillgängligt och att de förtroendevalda är uppdaterade och får information om allt som händer.
Det kan dock vara svårt att se vad satsningarna ger i siffror. Under augusti skrev avdelningen in runt 200 nya medlemmar.
– Men det räcker inte. Vi borde skriva in 500, säger Per Persson.
Någon särskild statistik på vad till exempel storstadssatsningen har gett i antal nya medlemmar finns inte. Inte heller går det att se hur många som registrerats under till exempel HRF:s medverkan under Pride-festivalen.

Ella Niia menar att det inte heller går att säga en siffra där gränsen för legitimitet går.
– Varje medlem är värdefull för förbundets utveckling och för kommande avtalsrörelse. Vi har en styrka i att vi har ett starkt engagemang bland medlemmarna. Nu ska vi ha sex avtalskonferenser. Om branschen ska kunna växa och utvecklas måste även företagare förstå att arbetstagarna blir bättre representanter för sin arbetsgivare om de har en fast anställning.
Att HRF drabbas hårdast av medlemstappet tror Ella Niia beror på att många medlemmar arbetar deltid och inte har råd att vara med då lönerna är låga.
– Våra medlemmar kan inte alltid välja.

HRF minskar, SHR ökar

Antalet medlemmar i HRF samt antal medlemsföretag i SHR.
Siffrorna för 2009 är från augusti i år.

 År HRF
SHR
 2005  57 540  2 989
 2006  56 037*  3 088
 2007  46 043  3 296
 2008  39 244  3 454
 2009  36 819  3 987

* Vid årsskiftet 2006/2007 höjdes avgiften till a-kassan.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter STÖD

Efterlängtat besked om stöd

I dag meddelade regeringen att verksamheter som tvingas stänga av smittskyddsskäl ska kunna få lönekostnaderna täckta av staten. HRF välkomnar beskedet.

Publicerad 23 februari 2021 Kommentera
Efterlängtat besked om stöd
HRF:s ordförande Malin Ackholt välkomnar dagens besked från regeringen, som innebär mer stöd till företagen. Foto: Mostphotos, Peter Jönsson

I januari antogs den pandemilag som gör det möjligt för regeringen att fatta beslut om att vissa näringsverksamheter ska hålla stängt. I dag presenterades en ändring i det ekonomiska stödpaket som beslutats tidigare. Nyheten innebär att de anställdas löner ska räknas som fasta kostnader, och därmed täckas upp till hundra procent vid en nedstängning.

– Det är glädjande information regeringen kommer med i dag. Det är högst rimligt, så att våra medlemmar kan behålla jobben, säger Malin Ackholt, HRF:s ordförande.

Hon gläds också åt beskedet att företag från och med torsdag ska kunna söka omställningsstöd för perioden augusti-december 2020.

– Stödet hjälper företagens likviditet. Det är synd att det har tagit tid, men det är bra att det kommer. Nu måste pengarna ut, det är väldigt efterlängtat.

Finansminister Magdalena Andersson sade vid en pressträff att de ekonomiska stöden vuxit i omfattning sedan pandemins start, för att nu uppgå till nästan det dubbla jämfört med för ett år sedan.

– Anledningen till att vi gör det här är ju att vi ser ljuset i tunneln, nämligen vaccinet. Och vi vill ju att samhället ska stå redo, att ekonomin ska stå redo att starta upp när smittan trycks ned.

Ingår i temat: Coronakrisen 116 artiklar

Alla artiklar i temat (113 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF går vidare med krav på skor

HRF:s regionala skyddsombud vände sig till domstol för att kräva halksäkra skyddsskor åt anställda på snabbmatsrestauranger, men rätten gick på Arbetsmiljöverkets linje. Nu överklagar skyddsombuden.

Publicerad 23 februari 2021 Kommentera
HRF går vidare med krav på skor
Anställda på två snabbmatsrestauranger bör ha rätt till kostnadsfria skyddsskor, menar HRF:s regionala skyddsombud. Foto: Colourbox

Förra året drev HRF:s regionala skyddsombud två ärenden där de krävde halksäkra skyddsskor till anställda på två olika snabbmatsrestauranger.

Skyddsombuden menade att arbetsgivarna, en McDonald’s i Visby och en Maxrestaurang i södra Stockholm, var skyldiga att bekosta halksäkra skyddsskor åt personalen eftersom det finns risk att de annars halkar och skadar sig.

Arbetsgivarna ansåg att det räckte att de lät personalen låna skor, alternativt köpa till reducerat pris. Dessutom var golven halksäkrade, menade arbetsgivarna.

Arbetsmiljöverket inspekterade restaurangerna, och ställde sig sedan på arbetsgivarnas sida.

Förra sommaren överklagade skyddsombuden med hjälp av LO-TCO Rättsskydd till förvaltningsrätten – som nyligen meddelade att de avslår överklagan.

Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Kent Johansson, arbetsmiljöansvarig ombudsman på HRF, tycker att det är konstigt.

– Det finns flera saker i det här som vi blir konfunderade av. En sak är att Arbetsmiljöverket inte har inspekterat de här restaurangerna under rusningstid, när oljedimman är som värst. De inspekterade när det var lugnt och restaurangerna var städade och fina. En annan är att Arbetsmiljöverket gjorde en helt annan bedömning på ett hotell i Trelleborg, säger han.

HRF menar också att åtminstone en av arbetsgivarna ställer krav på att personalen ska bära skor med en viss typ av sula för att förhindra halkolyckor, vilket gör arbetsgivaren skyldig att bekosta dessa.

De regionala skyddsombuden har nu överklagat till nästa instans, kammarrätten.
– Vi för i princip samma argumentation som vi har gjort tidigare, men ska komplettera med ytterligare material, säger Kent Johansson.

Han hänvisar till ett fall som nyligen avgjordes där en Samhallanställd städare halkade under uppdrag på en Maxrestaurang. Detta ledde till att Samhall får böta 200 000 kronor, berättar Kent Johansson.
– Det är ju så klart väldigt intressant för vår sak.

Fakta: Arbetsskor och skyddsskor

Vilken typ av skor som ska bekostas av arbetsgivaren har varit föremål för förhandling mellan HRF och arbetsgivarorganisationen Visita. I Gröna riksavtalet mellan parterna i dag står att:

  • Om arbetet så påfordrar tillhandahåller arbetsgivaren lämplig skyddsutrustning i den omfattning som följer enligt lag och föreskrifter. Behovet av säker fotbeklädnad ska utredas av företagets skyddsorganisation eller om sådan saknas av de lokala parterna.
  • Föreskriver arbetsgivaren särskild klädsel tillhandahålles sådan av arbetsgivaren, som dessutom ansvarar för tvätt.
Nyheter uppsägningar

Liseberg gör sig av med serveringspersonal

Samtidigt som man förstärker med kockar väljer Liseberg att säga upp all serveringspersonal. HRF:s ombudsman Mikael Berge har svårt att förstå logiken.

Publicerad 23 februari 2021 Kommentera
Liseberg gör sig av med serveringspersonal
Liseberg planerar att säga upp all tillsvidareanställd serveringspersonal. Foto: Creative Commons
Mikael Berge. Foto: Jann Lipka/HRF

Pandemin har gått hårt åt Liseberg. Efter sommaren gjorde man en stor personalneddragning. Nu är det dags för ännu en vända. De tre återstående servitörerna ska sägas upp. Planen är att driva parkens restauranger helt utan tillsvidareanställd servis.

Mikael Berge, ombudsman på HRF:s avdelning Väst, tycker att det är en uppseendeväckande omorganisation.
– Man tänker uppenbarligen servera mat, eftersom man planerar att utöka organisationen med två souschefer. Det är en väldigt konstig organisationsförändring, säger Mikael Berge.

Mbl-förhandlingarna är avslutade i oenighet. Företaget har för avsikt att gå vidare med uppsägningarna.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här