Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

En tredjedel får ta fajten

HRF försöker på olika sätt att värva medlemmar och behålla dem. Men avtalsrörelsen 2010 kan bli hård i en bransch där två av tre anställda har vänt facket ryggen.

Publicerad 22 september 2009
En tredjedel får ta fajten
Av ungefär 111 000 branschanställda är 36 819 med i HRF. Foto: Jan Lipka

Sedan 2005 har Hotell- och ­restaurangfacket tappat 20 000 medlemmar. När det nu är dags för avtalsrörelse är bara var tredje arbetare i hotell- och restauran­gbranschen medlem i HRF. Förbundet är också den fackförening som drabbats hårdast av medlemstappet.

 Ella Niia
 Ella Niia.

– Det är klart att någon­stans kommer vi till en gräns när vi inte har ­legitimitet som eget ­förbund. Men än har vi inte fått några signaler från SHR att de inte ser oss som en jämbördig part i avtalsrörelsen, säger HRF:s förbundsordförande Ella Niia.

Hon menar att det finns flera orsaker till att förbundet har en låg organisationsgrad. Den främsta orsaken är höjningen av a-kassan.
– Man kan inte bortse från att det är ­regeringens höjning av avgifterna till ­­­
a-kassan som orsakat tappet. Men det är för enkelt att luta sig tillbaka och säga att det räcker med ett regeringsskifte för att få ordning på tappet. Vad vi vill är att folk i branschen ska bli medlemmar och vi måste bli bättre på att nå ut med informationen om vad ett medlemskap ger.
Men var går gränsen för ­legitimiteten? Hur många medlemmar kan HRF tappa och ändå fortsätta att vara ett eget förbund?
– Vi har ett uppdrag från kongressen att vi ska jobba vidare som ett eget förbund. Vi är heller inget fattigt förbund som inte klarar av vår verksamhet, men för legitimiteten och utvecklingsmöjligheterna måste vi stoppa tappet.

Inom HRF görs just nu olika satsningar för att få stopp på utflödet av medlemmar. På exempelvis avdelningen Stockholm/Gotland arbetar man mycket med att bli fler förtroendevalda ute på arbetsplatserna.
– Vi har inte synts tillräckligt mycket. Nu jobbar vi aktivt med att facket ska synas och att fler ska få frågan om de vill bli medlemmar. För att lyckas måste facket finnas där medlemmarna finns och det är på arbetsplatserna, säger Per Persson som är kassör och ombudsman på avdelningen.
Han säger att det är förtroendemännen som gör att fackföreningen blir stark.
– Det är de som rekryterar nya medlemmar och förändrar verkligheten på arbetsplatsen. Alla arbetsplatser behöver ett fackligt ombud som är med och utvecklar sin arbetsplats när det gäller arbetstidsfrågor, inflytande- och lönefrågor.
Avdelningen fokuserar på de största arbetsplatserna. Dessutom har de delat ut 10 000 exemplar av boken Schysta drinkar på arbetsplatser i Stockholm och på Gotland. Boken handlar om några bartendrars syn på arbetsliv och fackligt medlemskap.

Per Persson poängterar att han tror att det kan ta lite tid att uppnå en förändring.

 Per Persson.
 Per Persson.

– Vår satsning kommer att ge resultat, men det kan dröja lite innan det märks. Det viktiga är att det ska kännas viktigt att vara facklig förtroendevald. Det krävs också att förbundet finns tillgängligt och att de förtroendevalda är uppdaterade och får information om allt som händer.
Det kan dock vara svårt att se vad satsningarna ger i siffror. Under augusti skrev avdelningen in runt 200 nya medlemmar.
– Men det räcker inte. Vi borde skriva in 500, säger Per Persson.
Någon särskild statistik på vad till exempel storstadssatsningen har gett i antal nya medlemmar finns inte. Inte heller går det att se hur många som registrerats under till exempel HRF:s medverkan under Pride-festivalen.

Ella Niia menar att det inte heller går att säga en siffra där gränsen för legitimitet går.
– Varje medlem är värdefull för förbundets utveckling och för kommande avtalsrörelse. Vi har en styrka i att vi har ett starkt engagemang bland medlemmarna. Nu ska vi ha sex avtalskonferenser. Om branschen ska kunna växa och utvecklas måste även företagare förstå att arbetstagarna blir bättre representanter för sin arbetsgivare om de har en fast anställning.
Att HRF drabbas hårdast av medlemstappet tror Ella Niia beror på att många medlemmar arbetar deltid och inte har råd att vara med då lönerna är låga.
– Våra medlemmar kan inte alltid välja.

HRF minskar, SHR ökar

Antalet medlemmar i HRF samt antal medlemsföretag i SHR.
Siffrorna för 2009 är från augusti i år.

 År HRF
SHR
 2005  57 540  2 989
 2006  56 037*  3 088
 2007  46 043  3 296
 2008  39 244  3 454
 2009  36 819  3 987

* Vid årsskiftet 2006/2007 höjdes avgiften till a-kassan.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter PRIS

Hotellrevyns vinskribent hyllas

Hurra, säger vi för Ulrika Karlsson, sommelier och Hotellrevyns egen vinskribent, vars restaurang Krakas krog utsetts till Årets resmål av tidningen Dagens Industri.

Publicerad 3 december 2020 Kommentera
Hotellrevyns vinskribent hyllas
Hållbart och lokalt fokus var det som gav Ulrika Karlsson och Krakas krog utmärkelsen Årets resmål. Foto: Krakas.se, Annika af Klercker

Hur stort är det här?
– Det är stort. Under alla år har vi märkt att Dagens Industri har stor inverkan på våra gäster. De använder den som en guide. Du skulle se min mejlbox och min telefon nu, vi pratar hundratals gratulationer från gäster och branschkollegor. Jag blir så glad att de tar sig tid.

Vad betyder det för dig?
– När man ligger så här avsides är det viktigt med uppmärksamhet för att hålla gästernas intresse uppe. En sådan här utmärkelse sporrar oss att fortsätta arbeta med högsta kvalitet i det vi gör. Det är ganska hårt arbete att driva restaurang som vi gör, med fokus på hållbarhet och närodlat. Det är kul, men det är långa dagar och kräver stort engagemang.

Krakas krog ligger på Gotland, ungefär fyra mil från Visby. Vilka gästar er?
– Den här sommaren har det varit många nya gäster. 95 procent kommer inte från Gotland. Vi var lite oroliga när vi insåg att våra utländska gäster inte skulle kunna komma. Men det har varit hur många svenska gäster som helst. Våra väntelistor var enorma den här sommaren.

Hade önskat att vi kunde samla hela teamet.

Ni har bara öppet fyra månader om året, hur kommer det sig?
– Det är utifrån vad som finns råvarumässigt. Vi jobbar med hållbarhet och närodlat, den filosofin passar bäst under sommarmånaderna. Men vi har stretchat ut det. Tidigare stängde vi i slutet av augusti, och nu i mitten av oktober. Vi har ju jobbat så här sedan 2006 och ju längre man håller på desto mer är odlare och producenter med på tåget. Så de har hjälpt oss att förlänga säsongen.

Hur har ni firat?
– Det blev en liten utdelning med en jättefin lunch på Nour, Sayan Isakssons restaurang i Stockholm. Så firade vi lite med en riktigt god flaska vin när jag kom hem. Vi läser upp alla lyckönskningar för varandra, min man och jag. Man hade önskat att vi kunde samla hela teamet, men det går inte nu. Det kommer vi att göra sen.

Ur temat Avtal 2020
Nyheter KONFLIKT

Ikeapersonal tas ut i strejk

Hotell- och restaurangfacket kommer inte överens med Svensk Handel om ett nytt avtal för dem som jobbar på bland annat Ikeas restauranger. I dag varslade HRF om strejk.

Publicerad 2 december 2020 Kommentera
Ikeapersonal tas ut i strejk
Den 11 december bryter strejk ut på tre Ikearestauranger, om inte HRF och Svensk Handel kommer överens om ett nytt avtal. Foto: Mostphotos

Det är två frågor parterna inte kunnat enas om. Dels låglönesatsningen, dels villkoren för deltidsanställda. På Svensk Handels område utgör de en absolut majoritet. Bara 0,07 procent av de anställda som jobbar i varuhusrestauranger har en heltidstjänst.

– Jag trodde att vi hade räknat fel när jag såg siffran, säger Eva-Lotta Ramberg, central ombudsman på HRF och en av dem som förhandlar med Svensk Handel.

Arbetsgivarsidan menar att den lägre tjänstgöringsgraden kompenseras av ob-ersättningen, som är generös jämfört med till exempel Gröna riksavtalet.
– Vi anser att man måste kunna leva på sin grundlön. Den dagen arbetsgivaren upptäcker att du blir dyr med din ob-ersättning blir du schemalagd dagtid, utan ob. Många hanterar det så, det har vi sett över åren, säger Eva-Lotta Ramberg.

Om konflikten

  • Konflikten bryter ut den 11 december klockan 11, om parterna inte kommer överens före det.
  • Strejken omfattar restauranger på tre Ikeavaruhus: Kungens Kurva, Barkarby och Västerås.
  • Förutom arbetsnedläggelse innebär varslet också blockad mot nyanställningar, inhyrning samt mer- och övertid.

HRF vill ha den så kallade norska modellen. Den innebär att man tittar på faktiskt arbetad tid tolv månader tillbaka. Den som har jobbat mycket mertid ska då kunna få sin tjänstgöringsgrad justerad uppåt, så att det motsvarar ett snitt av hur mycket man jobbat.

I går kväll avslutades förhandlingarna med motparten.
– Vi har inget mer att diskutera, det finns inga öppningar i sikte. Därför varslar vi om strejk, säger Eva Lotta-Ramberg.

Nyheter VARSEL

Sista personalen på Heden varslas

Liseberg varslar de sista anställda på Hotell Heden. Orsaken anges vara arbetsbrist på grund av pandemin. Men Hotell- och restaurangfacket menar att det också finns ett annat skäl. Förhandlingarna har avslutats i oenighet.

Publicerad 1 december 2020 Kommentera
Sista personalen på Heden varslas
Hotellverksamheten ska säljas, fastigheten är redan såld. Foto: Mostphotos

Redan i våras varslades 30 personer, större delen av personalen på Liseberg Hotell Heden i Göteborg. Hotellet har varit stängt sedan i juni, men har under hösten haft öppet för luncher och en del mindre möten.

Nu har även återstående femton personer varslats. En nödvändighet på grund av pandemin, enligt Liseberg.

Det är sedan tidigare bestämt att Liseberg ska sälja hotellet, för att frigöra pengar till att bygga ett vattenland och ett nytt hotell. Fastigheten där Hotell Heden ligger är redan såld. Från den 1 april 2021 tas den över av det kommunala fastighetsbolaget Higab.

Nu är även hotellverksamheten till salu, med målet att hitta en köpare till samma datum.
– Vi hävdar att det råder uppsägningsförbud. Anledningen till att de vill säga upp all personal är försäljningen, inte det faktum att hotellet håller stängt när nöjesparken inte är öppen. Det brukar ju ha öppet även när parken är stängd, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

HRF menar dessutom att det finns en annan förklaring till varslen.
– I lokala förhandlingar har arbetsgivaren sagt att det är svårt att sälja verksamheten på grund av att det finns personal. Detta förnekar de nu, säger Emil Bäckström.

Personalen bör få ha kvar sina tillsvidareanställningar till dess att det finns en ny köpare, anser HRF. Att de som varslas och sägs upp har rätt till återanställning under nio månader räcker inte.
– Nej, säkerheten är större med en tillsvidareanställning. Vi vet heller inte vad en kommande ägare har för planer, hur länge det dröjer innan de öppnar hotellet.

Varsel vid försäljning

Om ett företag säljer sin verksamhet räknas detta i sig inte som saklig grund för att säga upp personal, enligt lagen om anställningsskydd. Men förbudet att säga upp kan hävas om det finns ekonomiska skäl, vilket är vad Liseberg uppger i detta fall.
Personalen har företräde till återanställning i nio månader efter uppsägningstidens slut.

I förhandlingarna föreslog HRF att arbetsgivaren skulle lägga varslen för att sedan dra tillbaka dem när det blev klart vem som skulle ta över. Men det ville inte Liseberg.
– De tyckte inte att det var schyst mot den som skulle ta över. Då tolkar jag det som att de faktiskt säger upp personalen för någon annans räkning.

Nu kommer arbetsgivaren troligen att börja verkställa varslen. HRF överväger om de ska ogiltigförklara uppsägningarna. Det skulle i så fall bli lokala förhandlingar igen. Om parterna fortfarande inte kommer överens då kan förbundet stämma Liseberg i Arbetsdomstolen för brott mot lagen om anställningsskydd, las.

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här