Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

En tredjedel får ta fajten

HRF försöker på olika sätt att värva medlemmar och behålla dem. Men avtalsrörelsen 2010 kan bli hård i en bransch där två av tre anställda har vänt facket ryggen.

Publicerad 22 september 2009
En tredjedel får ta fajten
Av ungefär 111 000 branschanställda är 36 819 med i HRF. Foto: Jan Lipka

Sedan 2005 har Hotell- och ­restaurangfacket tappat 20 000 medlemmar. När det nu är dags för avtalsrörelse är bara var tredje arbetare i hotell- och restauran­gbranschen medlem i HRF. Förbundet är också den fackförening som drabbats hårdast av medlemstappet.

 Ella Niia
 Ella Niia.

– Det är klart att någon­stans kommer vi till en gräns när vi inte har ­legitimitet som eget ­förbund. Men än har vi inte fått några signaler från SHR att de inte ser oss som en jämbördig part i avtalsrörelsen, säger HRF:s förbundsordförande Ella Niia.

Hon menar att det finns flera orsaker till att förbundet har en låg organisationsgrad. Den främsta orsaken är höjningen av a-kassan.
– Man kan inte bortse från att det är ­regeringens höjning av avgifterna till ­­­
a-kassan som orsakat tappet. Men det är för enkelt att luta sig tillbaka och säga att det räcker med ett regeringsskifte för att få ordning på tappet. Vad vi vill är att folk i branschen ska bli medlemmar och vi måste bli bättre på att nå ut med informationen om vad ett medlemskap ger.
Men var går gränsen för ­legitimiteten? Hur många medlemmar kan HRF tappa och ändå fortsätta att vara ett eget förbund?
– Vi har ett uppdrag från kongressen att vi ska jobba vidare som ett eget förbund. Vi är heller inget fattigt förbund som inte klarar av vår verksamhet, men för legitimiteten och utvecklingsmöjligheterna måste vi stoppa tappet.

Inom HRF görs just nu olika satsningar för att få stopp på utflödet av medlemmar. På exempelvis avdelningen Stockholm/Gotland arbetar man mycket med att bli fler förtroendevalda ute på arbetsplatserna.
– Vi har inte synts tillräckligt mycket. Nu jobbar vi aktivt med att facket ska synas och att fler ska få frågan om de vill bli medlemmar. För att lyckas måste facket finnas där medlemmarna finns och det är på arbetsplatserna, säger Per Persson som är kassör och ombudsman på avdelningen.
Han säger att det är förtroendemännen som gör att fackföreningen blir stark.
– Det är de som rekryterar nya medlemmar och förändrar verkligheten på arbetsplatsen. Alla arbetsplatser behöver ett fackligt ombud som är med och utvecklar sin arbetsplats när det gäller arbetstidsfrågor, inflytande- och lönefrågor.
Avdelningen fokuserar på de största arbetsplatserna. Dessutom har de delat ut 10 000 exemplar av boken Schysta drinkar på arbetsplatser i Stockholm och på Gotland. Boken handlar om några bartendrars syn på arbetsliv och fackligt medlemskap.

Per Persson poängterar att han tror att det kan ta lite tid att uppnå en förändring.

 Per Persson.
 Per Persson.

– Vår satsning kommer att ge resultat, men det kan dröja lite innan det märks. Det viktiga är att det ska kännas viktigt att vara facklig förtroendevald. Det krävs också att förbundet finns tillgängligt och att de förtroendevalda är uppdaterade och får information om allt som händer.
Det kan dock vara svårt att se vad satsningarna ger i siffror. Under augusti skrev avdelningen in runt 200 nya medlemmar.
– Men det räcker inte. Vi borde skriva in 500, säger Per Persson.
Någon särskild statistik på vad till exempel storstadssatsningen har gett i antal nya medlemmar finns inte. Inte heller går det att se hur många som registrerats under till exempel HRF:s medverkan under Pride-festivalen.

Ella Niia menar att det inte heller går att säga en siffra där gränsen för legitimitet går.
– Varje medlem är värdefull för förbundets utveckling och för kommande avtalsrörelse. Vi har en styrka i att vi har ett starkt engagemang bland medlemmarna. Nu ska vi ha sex avtalskonferenser. Om branschen ska kunna växa och utvecklas måste även företagare förstå att arbetstagarna blir bättre representanter för sin arbetsgivare om de har en fast anställning.
Att HRF drabbas hårdast av medlemstappet tror Ella Niia beror på att många medlemmar arbetar deltid och inte har råd att vara med då lönerna är låga.
– Våra medlemmar kan inte alltid välja.

HRF minskar, SHR ökar

Antalet medlemmar i HRF samt antal medlemsföretag i SHR.
Siffrorna för 2009 är från augusti i år.

 År HRF
SHR
 2005  57 540  2 989
 2006  56 037*  3 088
 2007  46 043  3 296
 2008  39 244  3 454
 2009  36 819  3 987

* Vid årsskiftet 2006/2007 höjdes avgiften till a-kassan.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Omorganisation

Scandic och Choice vill omorganisera

I spåren av corona vill landets största hotellkedjor öka flexibiliteten. Både Scandic och Choice har skissat på team med flytande arbetsuppgifter. HRF är kritiskt.

Publicerad 21 september 2020 Kommentera
Scandic och Choice vill omorganisera
Team av medarbetare som kan utföra olika arbetsuppgifter. Så vill Scandic och Nordic Choice organisera. Bilden är ett montage. Foto: Mostphotos

Inom Scandic talar man om service host, och på Nordic Choice-kedjan kallas det service crew. Syftet är att samla olika yrkesgrupper i team där de anställda kan utföra olika arbetsuppgifter.

– Den möjligheten har arbetsgivaren haft sedan 1929. Det behöver man inte en omorganisation för, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

Han har förhandlat omorganisationen med båda hotellkedjorna, och är mycket kritisk.

– Arbetsgivarna vill att så få som möjligt ska göra så mycket som möjligt så billigt som möjligt. Vi har kämpat med validering och vi tävlar i olika yrkesgrupper, det här gör att yrkesstoltheten försvinner.

På Scandic pågår fortfarande förhandlingar. Företaget kan inte gå in på detaljer under pågående mbl-förhandling, eftersom resultat av förhandlingen först ska kommuniceras med berörd personal innan det kommuniceras brett, skriver man i ett mejl. HR-direktör Åsa Dammert kommenterar vidare:

”Vi ser ett behov av att arbeta med en modernare och plattare organisation som följer gästbehov och gästflöde på ett enklare och tydligare sätt. Eftersom gästerna är färre och antal bokade rum varierar mycket från en dag till en annan behöver vi säkerställa att vi har en modern organisation som möter detta på bästa sätt.”

En risk som Emil Bäckström ser rör återanställning. Den som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist har rätt till återanställning om det dyker upp en tjänst man är kvalificerad för. Med team där arbetsuppgifterna är flytande är det inte omöjligt att återanställda som tidigare legat i lönegrupp 1 – kvalificerat yrkesarbete – återanställs till lönegrupp 2.

– Har man sedan en kock i sin service eller host crew är det klart att den personen kommer att få laga mat, utan att få betalt för det. Vi tror att det här leder till ett utnyttjande av folk, säger Emil Bäckström.

Enligt Tina Tropp Jerresand, head of people and culture på Nordic Choice-kedjan, är det en faktor som har lyfts fram i riskbedömningen.

– Lönegrupperna är oerhört viktiga. För oss är det jätteviktigt att ingen utför kvalificerat yrkesarbete som inte ska göra det. Vi ser det här som att vi skapar förutsättningar för våra medarbetare att utvecklas.

HRF befarar att kraven på kvalifikationer ökar för personer som ska arbeta i de planerade allroundtjänsterna. Redan nu har förbundet sett exempel på att personer som brister i svenska har valts bort när det är dags för återanställning.

– Om man för fem eller tio år sedan anställde en person som kan dålig svenska kan man inte nu säga att den personen inte har rätt kvalifikationer för jobbet. Vi har varit tydliga med hur vi ser på det här, säger Emil Bäckström.

Förhandlingarna med Nordic Choice är avslutade i oenighet. Med Scandic pågår de fortfarande.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här