Hotell- och restaurangfackets ombudsmän får ofta hjälpa medlemmar som inte fått sin semesterlön eller ersättning, säger Lena Bengtsson Ohlsson, kassör i avdelning Öst.

Foto: Staffan Gustavsson
Förra året såg HRF:s avdelningar till att medlemmar fick tillbaka drygt 1,1 miljoner kronor i uteblivna semesterpengar.
I Hotell- och restaurangfackets avdelning Öst låg summan på runt 70 000 kronor, berättar Lena Bengtsson Ohlsson, kassör på avdelningen.
– Ofta dyker sådana ärenden upp när medlemmen har slutat sin anställning. Då ser de att de inte har fått rätt ersättning på slutlönen eller att de har gammal ersättning som de inte har fått ut.
Är det alla typer av arbetsgivare som gör fel?
– Det är framför allt små arbetsgivare med mindre arbetsplatser. Det kan vara större också, men då är det ofta bara att ringa ett samtal så ordnar det till sig. Det är vanligt att små arbetsgivare säger att det är inbakat i lönen. Så får man ju inte göra.
Är det vanligt att medlemmarna inte har koll?
– En del av de yngre har inte så mycket koll på semesterlönen. De som har jobbat några år på olika ställen har bättre koll. Vi försöker prata om det när vi är ute på skolinformation för att de unga också ska känna till det.
Har du något tips till medlemmarna?
– Se till att du alltid får en lönespecifikation där det framgår hur många dagar med semesterlön du har tjänat in. Och behöver du hjälp med att se så att det blivit rätt kan du vända dig till din avdelning.