Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Baristas nya handbok får fackets gillande

En personalhandbok skriven i samråd med Hotell- och restaurangfacket och facklig närvaro på personalmöten. Kaffekedjan Barista lägger en fackvänlig profil till sitt tidigare miljö- och rättvisetänk.

Publicerad 24 oktober 2012

I somras blev det känt att kaffekedjan Baristas personalhandbok innehöll formuleringar som innebar brott mot kollektivavtalet.
Företaget fick betala 104 000 kronor till Hotell- och restaurangfacket och började ta fram en ny handbok. I veckan blir den klar och kan börja spridas till de anställda.

– Det är ju vi som ska vara de schysta. Det fanns ingen anledning för oss att att inte göra om den. Policyn var inte välskriven och vi hade inte koll på vad som gällde. Den borde ha stämts av både med HRF och internt, säger Baristas vd Björn Almér.

Nu är den nya personalhandboken läst och godkänd av Hotell- och restaurangfacket.
– Vi lägger ut den på vår hemsida så det är bara att ladda ner. Den ska vara lätt att komma åt, andra företag får gärna kopiera oss, säger Baristas vd Björn Almér.

Lynn Ljungberg, HRF-ombudsman i avdelning Syd, är nöjd med handboken där det bland annat står inskrivet att facket ska bjudas in för att presentera sig på personalmöten.
– En del av skadeståndet, 64 000 kronor, ska också gå till att hålla fackliga utbildningar för personalen, säger hon.

Barista har haft kollektivavtal sedan starten, och ser det som viktigt att ha en bra relation med Hotell- och restaurangfacket.
– Det ska märkas att Barista har en positiv attityd. Det har varit jättebra att diskutera med Lynn Ljungberg. Vi ska försöka ha fler möten med lokalklubbarna, det ger oss möjlighet att ta tag i saker tidigare, säger Björn Almér.

Kaffekedjan Barista har profilerat sig på att servera rättvisemärkt, miljövänligt och driva skolmatsprojekt i Etiopien. Björn Almér ser de anställdas engagemang som en viktig del i arbetet.
– Vi får många idéer från personalen som ger input. Det gäller att få in stoltheten hos de anställda. Då går det bra och vi får fler kunder som bidrar till en bättre värld.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här