En ny undersökning visar att den fackliga medlemstidningen har högre trovärdighet än kommersiella tidskrifter.
Det är inte ofta fackliga tidningar skriver om sig själva. Ett seminarium hos Sveriges Tidskrifter nyligen visade dock att det är dags att berätta hur uppskattade sådana tidningar är.
Vid seminariet redovisades en Sifo-undersökning där det framgick att medlemstidningar läses lika mycket som prenumererade tidskrifter. De har högre trovärdighet och anses mer insatta i komplicerade frågor.
Djupintervjuer med tolv organisationers ordförande visade att dessa såg tidningen som en viktig del av medlemskapet. Den ger kunskap och inspiration, skapar stolthet och är det sammanhållande kittet i organisationen, ansåg de.
Ett viktigt besked i en tid då en del förbund vill se sin tidning som en kundtidning, inordnad i förbundets kommunikations- och PR-strategi. De tycks ha glömt att ett fackförbund är en demokratisk organisation och inte ett affärsdrivande företag.
Så dock inte LO:s Tobias Baudin. I seminariets paneldebatt slog han fast att tidningen är medlemmarnas, inte förbundsledningens. Den ska vara självständig och ta upp det som är viktigt för medlemmarna.
Detta insåg också de fackliga grundarna. När ett förbund bildats startade de snabbt en egen tidning. Redan den 2 april 1918 kom Hotellrevyn med första numret. En medlem välkomnar med följande poetiska inlägg:
Välkommen till vår egen tidning
att sprida glädje och nytt om kåren,
Låt sanning ljuda och ej förtigning
så bli vi starka, helt visst med åren.
En inställning som förbundet står upp för även 2015.
AnnaBritts plus och minus
- Heltidsrätt. Senast 2028 ska heltid vara norm för både män och kvinnor i arbetaryrken, enligt LO:s gemensamma långsiktiga mål.
- Medeltidssätt. Det är 2015 och hotell- och restauranganställda utsätts för sextrakasserier av både kunder, chefer och kollegor.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.