I början på oktober stänger HRAK:s Göteborgskontor. Orsaken är färre medlemmar och brist på pengar.
I början på oktober stängs Hotell- och restauranganställdas a-kassas kontor i Göteborg. Sju anställda förlorar sina jobb. Orsaken är att kassan under det senaste året har gått back med 10 miljoner kronor. Kassans medlemsantal har sedan 2006 minskat med 23 000 medlemmar. Sent i år fick HRAK också besked om att de inte får det så kallade utjämningsbidraget från regeringen. Sammantaget gör detta att kassan nu måste minska på personalkostnaderna.
Medlemmarna kommer att märka att kassan skär ner, genom att de inte längre kan besöka kontoret i Göteborg. Kontakten med a-kassan får i stället ske per mejl eller telefon.
– Men så har de allra flesta av våra medlemmar alltid haft det. Det är bara de som bott nära våra fyra kontor som har kunnat besöka handläggarna, säger HRAK:s kassaföreståndare Anna-Lena Lundh.
Hon betonar att det har varit ett tråkigt och tungt beslut att fatta.
– Att vi nu tvingas stänga kontoret i Göteborg har helt och hållet berott på ekonomiska orsaker. Vi har tidigare höjt grundavgiften i två omgångar. Nu tvingas vi till ekonomiska besparingar och måste effektivisera organisationen ytterligare.
Anna-Lena Lundh tror inte att medlemmarna kommer att tycka att servicen försämras.
– Redan i dag kopplas den som ringer till handläggare som sitter på olika platser i Sverige. Alla handläggare har samma datasystem och har tillgång till samtliga ärenden. Som jag ser det i dag finns ingen anledning att handläggningstiden skulle förlängas.
Kontaktuppgifter och telefonnummer till a-kassan är samma som tidigare.
Läs mer…
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.