Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

A-kassan får färre onödiga ärenden

Arbetsförmedlingens nya regler för arbetssökande har gett a-kassorna mycket extra arbete. En ny teknisk lösning är nu på plats för att sålla bort felaktiga meddelanden.

Publicerad 20 maj 2014

Sedan september 2013 ska arbetssökande varje månad redovisa sina aktiviteter för Arbetsförmedlingen. Annars får den arbetssökandes a-kassa ett meddelande och ska undersöka om personen ska behålla sin ersättning eller ej. Den här regeländringen har lett till a-kassorna överhopats med meddelanden. Mer än hälften skickas ut i onödan och rör arbetssökande för vilka det inte är aktuellt med a-kasseersättning.
Det kan vara medlemmar som inte uppfyller villkoren för ersättning, de kan ha börjat studera eller hunnit lämna a-kassan.

A-kassornas samarbetsorganisation, SO, har arbetat fram en lösning på problemet. Sedan tre veckor tillbaka finns ett system på plats för att sålla bort de onödiga meddelandena.
– Som det ser ut nu är det halvering av ärendena. Det är några småfel, men i stort sett får vi bara de meddelanden som vi ska ha, säger Karin Pettersson, chef för Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK.
– Nu slipper vi utreda personer som inte ens ska ha ersättning från oss och kan lägga tiden på att ge medlemmarna service. Sedan börjar medlemmarna också lära sig det här med redovisningen.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här