Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Var tredje fråga till hjälptelefonen kom från branschen

I somras hörde 6 300 personer av sig till LO:s hjälptelefon för sommarjobbare. Nästan var tredje samtal gällde hotell- och restaurangbranschen.

Publicerad 5 mars 2008

Förra sommaren var trettonde sommaren i rad som LO:s hjälptelefon höll extra öppet för sommarjobbare. Sammanlagt hörde 6 300 personer av sig. Nästan en tredjedel av frågorna kom från unga anställda på hotell och restauranger.

De vanligaste funderingarna handlade om lön. Fyra av tio som kontaktade hjälptelefonen hade frågor om utebliven, försenad eller för låg lön. Andra vanliga frågor gällde arbetstider och anställningsbevis.

Det är fler tjejer, sex av tio, som tar kontakt med hjälptelefonen. De flesta är mellan 15 och 24 år gamla och bor i storstäderna. Alla som hör av sig är dock inte seriösa. Ungefär en fjärdedel av mejlen som kom in till hjälptelefonen bedömdes vara busmejl.

Fakta: Hjälptelefonen
LO:s hjälptelefon är öppen året runt, men har extra bemanning under sommarmånaderna. Hit kan unga ringa eller mejla alla typer av frågor om arbetslivet. Även föräldrar och arbetsgivare kan få råd.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
112
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här