Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Svenske kocken köper sällan in svenskt

Kvalité och pris är viktigare än råvarans ursprung eller om den är ekologisk. Det tycker svenska kockar och inköpschefer. Bara 6 procent väljer alltid det svenska alternativet.

Publicerad 5 februari 2004

Svenska inköpschefer eller kockar väljer inte nödvändigtvis svenska råvaror. Det visar undersökningen »Foodservice in Sweden 2004?2006« som företaget BIS Shrapnel gjort. Av de tillfrågade väljer 6 procent alltid svenska råvaror, 51 procent väljer det någon gång. Detta kan jämföras med andra länder där 70-80 procent väljer landets egna råvaror. Danskarna är bättre på att köpa in egenproducerat.

Ekologiska råvaror har inte slagit igenom här. Gästen frågar inte efter det och det är dyrare. Kvalité är däremot mycket viktigt för svenska kockar. Detta och priset styr inköpen.

Den svenske kocken vill ha information om nya varor genom produktrabatt, matrecept och gratisprov.
? Svenska kockar vill inte ha information i brevlådan, de vill inte ha en penna eller ett bordunderlägg med reklam, något som är populärt i andra länder, säger Sissel Rosengren som gjort undersökningen.

Den svenska krogbranschen ligger också efter när det gäller internet.
? Bara 11 procent av företagen beställer mat via internet. 58 procent blir uppringd av en distributör, 25 procent ringer själv upp, 4 procent föredrar fax och resten beställer av uppsökande försäljare eller får automatiskt påfyllnad av varor.

Andra intressanta fakta från undersökningen
* Svenskar jämför sig gärna med amerikanarna när det gäller trender och matvanor. Men utanför Norden har vi mest gemensamt med Australien och Nya Zeeland.
* Svenskarnas lunchvanorna är på väg att ändras. Smörgås eller sallad ersätter varm lunch 1-2 dagar i veckan.
* Mexikansk och marockansk mat är en stor trend just nu men det är inget som består. Det är bara medelhavsinspirerad mat som kommit för att stanna.
* I andra länder finns många fler billiga restauranger än i Sverige, där man äter vanlig varm mat och inte snabbmat. Det gör att svensken äter färre rätter. En maträtt och ett glas vin får räcka.
* Trenden med hälsosam, nyttig smal restaurangmat är mycket en svensk företeelse. I andra länder bryr sig inte gästen om fetthalt utan äter vad de vill ha.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här