Företag inom turism vill växa, men har svårt att hitta tillräckligt erfaren personal. Det visar en ny rapport. Främst gäller detta hotell och restauranger.
Turismföretag har en starkare framtidstro och större vilja att växa än andra små och medelstora företag i Sverige. Hela 83 procent av dessa företag vill göra det antingen genom att anställa eller öka sin omsättning, nästan 10 procent fler än bland samtliga företag. De som har starkast önskan att bli större är hotell och restauranger. Av dem vill 61 procent växa både genom att öka omsättning och anställa mer personal. Det visar en ny rapport från Tillväxtverket.
Men företagen har problem. Det största hindret är att det är svårt att hitta sökande med tillräcklig yrkeserfarenhet. Hälften av dem som försökt rekrytera de senaste tre åren upplevde detta som ett stort hinder.
Även en annan rapport från Tillväxtverket, gjord 2016, visar att det finns stora behov av yrkesutbildad och erfaren personal inom besöksnäringen. Framför allt gäller det kockar, övrig köks-och restaurangpersonal, servis samt receptionister. Många unga går vidare till andra yrken för att kunna göra karriär. En slutsats i den nya rapporten är att det behöver skapas karriärmöjligheter inom branschen för att kunna behålla kompetens och erfarenhet.
Mer om undersökningen
Företagen tycker att problemen att hitta rätt personal har blivit större jämfört med tidigare undersökning, som gjordes 2014. Årets undersökning visar också att färre tror att omsättning och lönsamhet kommer att öka på tre års sikt. Fler tror på en minskning.
Annat som turismföretagen tycker hindrar dem från att växa är bland annat lagar och myndighetsregler och kapacitet i nuvarande lokaler.