Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så ska HRF:s medlemskort fungera

HRF:arna ska få ett medlemskort. Det ger olika förmåner och rabatter, och går också att göra till kreditkort. Kritikerna varnar för en potentiell skuldfälla, men HRF tycker att kritiken är obefogad.

Publicerad 13 mars 2012

Någon gång under augusti ska HRF-kortet dimpa ner i brevlådan hos förbundets ­medlemmar. Kortet ska ge förmåner hos olika företag, som optiker och träningsanläggningar. Kortet ska dessutom gå att få som betal- och kreditkort.
Medlemskortet används redan av en rad LO-förbund. Några förbund, däribland Byggnads, har dock valt att ställa sig utanför. En förklaring har varit att kortet riskerar att sätta medlemmarna i en kreditskuldfälla. Detta har även varit uppe för diskussion i Hotell- och restaurangfacket, säger HRF:s kommunikationschef Lovisa Lagerström Lantz.
– Självklart har vi pratat mycket om detta. Undersökningar visar att många av våra medlemmar redan i dag har olika former av betal- och kredit­kort, och att många köper lite större kapitalvaror på avbetalning med elektronikaffärernas upplägg. Då tycker vi att detta är ett bättre alternativ, dels eftersom kortet inte har några årsavgifter.

Hon påpekar också att det ställs krav på dem som vill ha kredit. Man måste vara 20 år, ha en årsinkomst på minst 80 000 kronor och vara fri från betalnings­anmärkningar. Krediten sätts sedan utifrån medlemmens ekonomiska situation.
– Krediten kan hamna på mellan 5 000 och 60 000 beroende på vad medlemmen ansökt om och vad kreditprövningen säger, säger Lovisa Lagerström Lantz.

Tidningen Dagens Nyheter granskade nyligen företaget bakom korten, Entercard. Företaget får kritik för att ha höga räntor och för att fakturorna kommer med det lägsta belopp kortinnehavarna måste betala ifyllt, i stället för hela beloppet. Lovisa Lagerström Lantz säger att LO-facken ställt krav på att detta ska ändras.
– Entercard har lovat att ändra på detta. Det ska vara klart tills HRF-kortet lanseras.

LO-förbundet Handels införde kortet hösten 2009 och hittills har bara en liten del av förbundets medlemmar ansökt om kredit. Lovisa Lagerström Lantz tror att samma sak kommer att gälla även för HRF.
– Det står varje medlem fritt att uppgradera sitt kort till ett Mastercard, och vi tror att en begränsad mängd nappar på erbjudandet. För oss är huvudorsaken till lanseringen de rabatter och erbjudanden som själva medlemskortet kommer att föra med sig.

Fakta: HRF-kortet

  • Ett medlemskort har diskuterats länge i HRF. Bland annat har både kongressmotioner och kongressbeslut handlat om detta de senaste åren.
  • I augusti ansluter sig HRF till den skara LO-förbund som redan i dag har kortet: Handels, Elektrikerna, Kommunal och GS. Under våren ska även Livs, IF Metall, Målarna, Pappers och Seko införa kortet.
  • De förbund som valt att ställa sig utanför är Byggnads och Transport. Musikerna och Fastighets har inte bestämt sig än.
  • Redan i dag kan HRF:are låna pengar genom Medlemslånet. Minimigränsen för detta är 30 000 kronor.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här