Förra året startades 41 nya HRF-klubbar. 26 av dessa startades i Stockholmsavdelningen. Ombudsman Peter Ustrup koordinerade insatsen och ger här sina bästa tips för klubbildning.
- Diskutera på kafferasten. En klubb brukar bildas av två anledningar. Antingen att de anställda vill vara med och påverka olika beslut eller som en reaktion: nu får det vara nog, vi vill ha det vi har rätt till. Ta upp det som du skulle vilja rätta till och fråga vad dina arbetskamrater tycker.
- Hitta någon att jobba med. Det är svårt att dra igång en klubb på egen hand, är ni två kan ni gå runt på jobbet och lobba för idén.
- Håll ett möte. Sätt upp affischer, gärna två veckor i förväg. Det går bra att ringa eller skriva till närmaste HRF-avdelning och be att få hjälp med första mötet. På mötet väljer ni vilka som ska sitta i styrelsen. Mejla sedan till din avdelning och berätta att ni bildat klubb.
- Krångla inte till det. Fundera inte över protokoll och liknande. Det viktiga är att ni har beslutat er för att vilja förändra, och att ni vill kunna diskutera med arbetsgivaren med lite tyngd.
- Engagera er i vettiga saker. Medlemmarna ska känna att klubben driver deras frågor.
- Ta det lugnt. Man behöver inte ta allt ansvar själv bara för att man bildar klubb. HRF:s ombudsmän och förtroendevalda hjälper till där det behövs.
- Visa chefen fördelarna. Arbetsgivaren ska känna att klubben är en vettig samtalspart, som löser problem snabbt och smidigt – ett bra alternativ till en ombudsman som kallar till förhandling och kräver dyra skadestånd.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.