Hon håller hallen fullsatt
Foto: Peter Kroon
Porträttet
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Hon håller hallen fullsatt

Förste säljare på Sveriges största bowlinghall -- det låter som ett flashigt kostymjobb. Men Christel Christensen Lönnmarker varvar telefonbokningarna med att desinficera bowlingskor.

Publicerad 15 december 2009

Att kliva ner i gigantiska Big Bowl i Malmö är att komma till en värld av dämpat ljus som andas glamour och fest. Snurrande discobollar i taket sprider olika färger över de 40 banorna och ur högtalarna dunkar taktfast musik. Mitt i allt befinner sig Christel Christensen Lönnmarker som en liten spindel i nätet, eller festfixare om man så vill.
– Jag började i restaurangen för 13 år ­sedan, numera är jag på bokningen som säljare. Med ett förflutet i restaurang­branschen kunde jag inget om bowling när jag började här.

Det första Christel gör när hon kommer till jobbet på morgonen är att ta en stor kopp kaffe, som den kaffemoster hon är. Det första gästerna gör när de kommer till Big Bowl är att ta på sig bowlingskor. Hundratals par står uppställda i prydliga ­rader, från storlek 32 till 50. Skorna ­desinficeras efter varje användning. Det sköter personalen i receptionen om, så även ­Christel vissa dagar.
– Jag jobbar i receptionen varannan söndag. Det är kul att träffa gästerna som jag bokat in, annars har jag bara kontakt med dem per telefon.

Big Bowl finns på tre ställen i världen, New York, Köpenhamn och Malmö. Den i Malmö är störst av de tre och även störst i Sverige. Anläggningen är 6 000 kvadratmeter och här finns förutom bowlingbanor konferensrum, nattklubb och restaurang för 450 personer.
Det är i första hand nöjesbowlarna som kommer till Big Bowl och de flesta köper ett koncept med bowling och mat oavsett om det är födelsedagsjippon, firmafester ­eller konferenser.
– Det är en del av tjusningen att det är alla slags människor som kommer hit. Och de är från 5 till 80 år.
För att det ska klaffa med alla olika sällskap krävs en vass bokningsavdelning. Och där sitter Christel och tar emot minst 150 samtal varje dag. Det gäller att hålla reda på vilka som ska fira födelsedag och ha flagga på bordet, vem som är laktosintolerant ­eller om ett sällskap behöver extra plats för rullstol.
– Mitt jobb är att boka in gästerna och se till att de får en bra kväll enligt alla sina önskemål.
Totalt är de 50 fast anställda på Big Bowl. Förutom reception/garderob, marknads- och säljavdelning, ekonomi, städ och ­restaurang ingår också driftstekniker. Christel säger att det inte finns någon känsla av »vi och dom« mellan avdelningarna. Alla samarbetar och hjälps åt.

– Varje dag klockan fyra samlas alla i personalen för att gå igenom vilka grupper som kommer och vad de har för önskemål. När de första kvällsgästerna är här vid 17.30 så ska allt bara klaffa.
När det är fullt på de 40 banorna är ljudnivån hög och man kan bli rätt trött i huvudet efter ett arbetspass. Torsdag, fredag och lördag kväll är det dessutom bowling med nattklubb till två. De öppnar elva på förmiddagen.
Men hur är det att kliva ner hit en dag när vårsolen skiner utanför?
– Det kan vara tufft att inte kunna se dagsljuset eller veta vad det är för väder utanför. Men jag jobbar på kontoret mesta delen av tiden, där har vi fönster.

Vid banorna ligger
färgglada klot och väntar på dagens gäster. De är neonrosa, lila, ljusgröna och ljusblå och i vissa är det glitter. Christel berättar att de som använt ett klot med en viss färg första gången gärna vill spela med samma färg nästa gång. Själv bowlar hon extremt sällan.
Däremot tycker hennes barn som är 12 och 6 år att det är väldigt roligt att hälsa på mamma på jobbet. Och jodå, hennes sexåring firar sin födelsedag här i år.
Hur ska man då vara för att jobba på Big Bowl?
– Öppen och lyhörd för kunderna och stresstålig. Det är ett serviceyrke.

Fakta: Christel Christensen Lönnmarker

Ålder: 42 år.
Yrke: Förste säljare på Big Bowl.
Familj: Man (som är kock) och två barn 12 och 6 år.
Fritidsintressen: Barnen, vänner, teater, böcker och svärmors hus på Samsø där familjen tillbringar somrarna.
Oanad talang: Kan vifta på öronen.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här