Ett helt yrkesliv i service. Nu satsar Lotte Mian även på att utvecklas i fackligt arbete.
HRF-medlemmen Lotte Mian ger service hela dagen, men hennes gäster har varken slagit sig ner vid restaurangbord eller checkat in på hotellrum.
Hennes arbetsplats är även gästernas, 7A Posthuset hyr ut kontorsplatser och möteslokaler.
Genom receptionens stora fönster syns Stockholms pampiga gamla posthus som har gett namn till kontorshotellet.
Alla som kliver in genom dörren möter Lotte i receptionen.
Många passar på att förse sig med chokladkolor eller sura patroner ur den välfyllda godisskålen.
– Godis är uppskattat! Det leder till att de stannar till, man pratar lite och kan passa på att fråga om de behöver hjälp med något. Mitt jobb är att lära känna dem och det tycker jag är kul, säger Lotte Mian.
Vad brukar behövas?
– Det är frukost, eftermiddagsfika och mindre event. De som flyttar in eller ut behöver information och
guidning. Varje dag löser man problem, som i dag när ett paket kommit bort. Lounge och kök ska hållas snygga. Vi vill få en hemma hos-känsla.
Jobbat över hela världen
Vad gjorde du innan du började här?
– Jag har jobbat i servicebranschen hela mitt liv. Först som servitris, upplärd på Sigtuna stadshotell. Sedan har jag varit flygvärdinna. Jag träffade min man i Förenade Arabemiraten. Vi bodde där och i Pakistan. Vi drev ett företag inom social hållbarhet.
– När det blev oroligt i Lahore 2015 flyttade jag hem med barnen och min man pendlade. Sedan gick min man bort och jag kunde inte driva företaget själv. En vän tipsade om 7A och jag började på en av de andra enheterna. Det finns en styrka i att ha den här åldern och erfarenheten i jobbet.
Folk är glada och vill äta, det finns en förväntan precis som på flyget.
Vilken är den största skillnaden mellan att servera på restaurang och på flyg?
– På flyget vet man exakt hur passet ska bli. Passagerarna går ju ingenstans och det kommer inga nya. Du har en uniform och tar på dig en roll. Men jobbet är egentligen ganska likt, du har ju din station på en restaurang också. Folk är glada och vill äta, det finns en förväntan precis som på flyget.
Lotte: ”Ett fackligt uppdrag gör skillnad”
Vad väckte ditt fackliga engagemang?
– Jag var med i Hotell- och restaurangfacket som ung och i Unionen när jag flög. I flygvärlden är facket väldigt starkt, alla är med. Jag har inte haft uppdrag, men alltid engagerat mig i mina kollegor, försökt stötta och sagt till om det varit något. Jag har kanske setts som lite jobbig. Att ha ett fackligt uppdrag gör skillnad på så sätt att andra får en större respekt för det man säger. Nu lyssnar de.
Mer om Lotte
- Gör: Servicehost på 7A Posthuset.
- Uppdrag: Klubbordförande och huvudskyddsombud.
- Familj: Tre snart utflugna barn.
- På fritiden: Samarbetar med ett hälsotechföretag.
- Om facket: ”Jag har fått otrolig hjälp och bra bemötande från avdelningen. Försäkringarna är en bra sak som jag särskilt tipsar yngre om.”
Men först ville du inte bilda klubb!
– Jag sa »Nej, aldrig.« Men sedan så ångrade jag mig. Det var nog mycket för att HRF-ombudsmannen var så energisk, kunnig och trevlig. Nu är vi fyra i klubben och ska bli fler – det jobbar vi för.
Vad gör ni i klubben?
– Vi har sakta men säkert kommit i gång och haft möten. Vi pratar om vad vi vill och har fått till en väldigt bra dialog med enhetschefen. Fler är på gång att gå utbildningar hos HRF.
– Ett tag kände jag att jag stod lite still på jobbet, då blev det fackliga ett sätt att utvecklas. Man hjälper kollegor, chefer och företag. Man får gå utbildningar och känner att man tillhör något. Jag har också gått en skyddsombudsutbildning tillsammans med min chef, det var jättebra.