I Arjeplog går det en hotellgäst på två ortsbor under högsäsong. Johanna, Johanna, Jenny och Nils ser till att biltestarna är fulltankade med mat och sömn.
Arjeplog ligger vackert omgivet av vita fjäll och isbelagda sjöar. Men på de snöiga vägarna susar de senaste modellerna av Audi, Porsche, BMW och Mercedes fram. Arjeplog är nämligen testförarnas egen huvudstad, en viktig ort för världens biltillverkare. Det är här de testar sina bilar och komponenter för vinterklimat.
Under testsäsongen får kommunens 3 150 invånare sällskap av 1 500 besökare. Och hotellen i bygden gör sitt yttersta för att ta hand om bilföretagens anställda och gäster.
– Testförarna tillbringar mycket tid här under säsongen. När de är lediga på söndagarna vill de ha hjälp med att hyra skridskor, skidor eller skoter. Vi ordnar med det mesta, säger Johanna Andersson som är receptionsansvarig på hotell Kraja.
Kraja och Silverhatten har tillsammans 400 rum som är fullbelagda med testförare från december till april. De två hotellen har samma ägare och personalen går emellan vid behov. Under högsäsong är det 85 anställda, varav 60 är säsongsarbetare. Många trivs så bra att de återvänder igen och igen.
– Gemenskapen är stor, oavsett vad man jobbar med på hotellet så umgås alla, säger Johanna Håkansson som är frukost- och lunchvärdinna och gör sin andra säsong.
Om säsongspersonalen kommer från olika delar av Sverige, så är testförarna från minst femton olika länder. Största gruppen är från Tyskland, Frankrike och Sydkorea. En smältdegel av motorintresserade män.
Det är lunchtid på Kraja och bilarna rullar in utanför. Det serveras schnitzel, ratatouille, potatiskroketter och salladsbuffé. Till efterrätt cheesecake med röda bär. På dryckesmaskinen står det »water« och »lingonberries«. För Johanna Håkansson gäller det att se till att maten är framtagen i tid och att allt ser fräscht ut. Så även på frukosten.
– Då är det riktigt stressigt för alla kommer samtidigt och inget får ta slut. Vanligaste frågan är »Var står Nutellan?«
För säsongsjobbare på Kraja och Silverhatten finns ingen tid för upplärning. Det är noll till hundra direkt. Och bilindustrin har höga krav på mat, husrum och kringaktiviteter. Dessutom förlägger flera av företagen sina evenemang runt nya bilmodeller i Arjeplog. Då får personalen vara behjälplig med igloofördrinkar, cateringverksamhet, skoterturer eller vad nu bilföretagen kan önska. I ett av konferensrummen på Silverhatten står en splitterny Audi A8 som ska lanseras i april. Audi har hyrt konferensrummet hela säsongen.
– Man får se många snygga bilar. Ibland tar bilföretagen med oss på något evenemang också, som när Audi ordnade bilkörning på sjön Akkelisjaur, säger receptionisten Johanna Andersson.
På måndagar är det hektiskt i receptionen, då kommer alla testförare för en ny tvåveckorsperiod och på fredagar är det avresedag.
Avresedag betyder också mycket att göra för Jenny Lundberg som städar.
I hennes svarta snickarbyxor ryms fönsterputs, chokladbitar till kudden och diverse påsar. Kraja är bara ett år gammalt och nya hotell innebär stora glasytor som ska putsas och kromdetaljer som ska blänka. Och gardiner och sängkjolar ska hänga rätt.
– De flesta gästerna är ute och kör när vi städar. I vissa av rummen syns det knappt att någon sovit, som om de glidit ner i sängen. Sedan kan man så klart undra hur vissa lyckats stöka till så mycket.
Att hotellets gäster nästan uteslutande är män kan märkas ibland.
– Det är ganska mycket testosteron, men alla är väldigt snälla, säger Jenny Lundberg.
I Silverhattens kök delar 20-åriga Nils Lindsköld jobbet som kökschef med en kvinnlig kollega. Båda hans bröder har tidigare jobbat som kockar på »Hatten«. Köket ligger lite avskilt från restaurangen som rymmer 250 gäster.
– Jag har inte så mycket kontakt med gästerna. Men de är noga med att köttet ska vara stekt precis som de önskar. Och de byter gärna tillbehören från en rätt till en annan.
A la cartemenyn består av 15 rätter där det naturligtvis finns både älg, ren och röding. Av det vilda går renen bäst, den serveras med pommes Anna och aigre doux.
– Men mest populär är monsterburgaren på 250 gram med alla tillbehör.
För Nils som jobbade som kock förra säsongen innebär rollen som kökschef personlig utveckling. Nu får han träna sig på att bossa i köket, inventera och göra inköp.
Säsongsarbetarna bor tillsammans i boenden som hotellet ordnar. Förutom skoter- och skidåkning efter arbetet är Silverhattens spa populärt. Där finns det massagestolar, ångbastu, bubbelpool och en utomhusjacuzzi med en vidunderlig utsikt över fjällen.
– Jo, där tillbringar vi en del tid, säger Johanna Håkansson.
Hotellchefen Sofi Holmgren lovordar de duktiga säsongsarbetarna som återvänder. Men hon säger att det är svårt att få kompetent personal upp till Arjeplog. Vilket naturligtvis behövs för att hotellen ska kunna hålla den höga standard som krävs. På frågan vad bilindustrin betyder för Arjeplog svarar hon fort och kort.
– Allt!
Fakta: Arjeplogs viktigaste näring
Bilindustrin i Arjeplog omsätter 700 miljoner kronor per år. Det är en årlig omsättning på 220 000 kronor per invånare.
Bilindustrin skapar 520 årsarbeten.
Under högsäsong tar hotellen tillsammans emot 1 500 gäster varje natt.
I Arjeplog finns passande nog även ett kontor för Trafikregistret, myndigheten som samlar information om allt från körkortsinnehavare till p-böter.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.