Nyheter rekrytering

Ny studie ska hitta receptet på en attraktiv arbetsgivare

Vad gör ett branschföretag attraktivt att jobba på? Och vad vill arbetsgivare se hos sin personal? Det vill företaget Cheffle ta reda på med en ny undersökning.

Publicerad 22 maj 2017
Ny studie ska hitta receptet på en attraktiv arbetsgivare
Vad får de anställda att göra tummen upp för en arbetsgivare? Det vill företaget Cheffle få koll på. Foto: Istockphoto

Studien görs av det digitala yrkesnätverket Cheffle tillsammans med STUA, Sörmlands turismutveckling.

Undersökningen är i form av en webbenkät, riktad till hotell- och restaurangbranschens anställda och arbetsgivare. Anställda får värdesätta olika faktorer som ”god relation med chefen” och ”hög lön”. Arbetsgivare tillfrågas bland annat om hur ofta de har aktiviteter för personalen, extra utbildningar och utvecklingssamtal.

Hur kommer det sig att ni ville göra den här undersökningen?

Employer branding?

Employer branding är hur företaget uppfattas som arbetsgivare.

– Vi märker att det saknas studier och konkreta verktyg för employer branding i hotell- och restaurangbranschen. Vad värdesätter arbetsgivarna och arbetstagarna gentemot varandra? säger Emil Karlsson, vd på Cheffle.

När resultatet är sammanställt väntar nästa steg, på plats hos arbetsgivare i Sörmland.
– Vi ska ta fram de viktiga aspekterna och utifrån dem forma ett paket med konkreta verktyg. Sedan kommer vi att jobba med dem på ett par olika arbetsplatser för att få fram vad som funkar och vad som inte funkar.

Studien startade i slutet av mars och fortsätter maj ut. Hittills har det kommit in ett par hundra svar. Här hittar du enkäten.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här