Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Många medlemmar betalar för lite

Om alla medlemmar betalar rätt avgift så kanske vi slipper höja medlemsavgiften. Det säger Dan Fransson, ombudsman hos HRF i Uppsala.

Publicerad 15 oktober 2001

Avdelningen har skickat brev till alla medlemmar och frågat dels vilken lön medlemmen har, dels vilken arbetsplats. Svaren använder man för att klassa in medlemmen i rätt avgiftsklass och för att medlemmen ska stå på sin verkliga arbetsplats i registret. Det är viktigt när facket ska bevaka avtalsfrågor och annat som händer på arbetsplatsen. De som inte svarar placeras i högsta avgiftsklassen.

– I genomsnitt klassar vi upp medlemmen en avgiftsklass, säger Anna Malm, verksamhetskontorist på Uppsalaavdelningen.

Har ni fått några negativa reaktioner?

– Nej, bara två har ringt och varit arga. De flesta tycker att det är bra.

– Vi har haft möten innan och förklarat varför vi gör så här, säger Dan Fransson. Om alla betalar den avgift som stämmer med deras inkomst, så kanske förbundet inte behöver höja avgiften. Vi har fått positiva reaktioner från medlemmarna.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här