Nyheter a-kassa

Systembyte gav längre väntan på a-kassa

A-kassornas nya handläggningssystem skulle göra arbetet mer effektivt och enhetligt. I stället har det lett till frustration och längre väntan på pengar.

Publicerad 4 april 2023
Systembyte gav längre väntan på a-kassa
A-kassornas nya handläggningssystem har inneburit problem för såväl handläggare och medlemmar. Foto: Mostphotos

Arbetet med a-kassornas nya system för handläggning har pågått sedan 2015. I slutet av förra året var det slutligen dags för lansering. Då visade det sig att en hel del arbete återstod.

– Problemet är att det inte är tillräckligt användarvänligt. Det tar nästan dubbelt så lång tid att handlägga ärenden. Det är väldigt frustrerande för våra duktiga handläggare och chefer, säger Karin Pettersson, föreståndare för Hotell- och restauranganställdas- a-kassa, HRAK.

På en del kassor har det nya systemet, tillsammans med cyberattacken i december, gjort att väntetiderna för medlemmarna ökat kraftigt. Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, driver för tillfället flera tillsynsärenden mot a-kassor med anledning av detta.

Vår bedömning är att vi skulle kunnat ha cirka två veckor kortare väntetid

Karin Pettersson, HRAK

Karin Pettersson säger att HRAK tillhör de a-kassor som klarat situationen bäst. Hon bedömer dock att även HRAK:s väntetider hade kunnat vara ännu kortare, om systemet fungerat.
– Vår bedömning är att vi skulle kunnat ha cirka två veckor kortare väntetid om det varit mer användarvänligt. 

Tomas Eriksson. Foto: Michael Steinberg

Det är organisationen Sveriges a-kassor som äger och utvecklar kassornas handläggningssystem. Kanslichef Tomas Eriksson är medveten om problemen. 
– Det finns för mycket i det som inte lever upp till användarvänligheten för handläggarna. Jag har full förståelse för att det väcker varierande grad av frustration.

Han säger att det just nu pågår ett intensivt arbete för att förbättra systemet.
– Vi har högsta prio på att göra det smidigare och mer användarvänligt. Vi har täta leveranser under hela året.

Orsakerna till att det nya systemet inte levt upp till förväntningarna är flera, säger Tomas Eriksson.
– Det har inte varit enkelt att få fram en produkt som är perfekt från början med tanke på att systemet är så långt som möjligt skräddarsytt för a-kassornas omfattande regelverk.
– Det finns alltid saker att fundera på när man tittar bakåt med facit i hand. Vi håller på att starta upp en utvärdering av införandet och systemet.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här