Nyheter

Full fart framåt för restaurangerna

Efter en trög start på året fick restaurangernas försäljning ordentlig fart i februari. För nöjeskrogar och trafiknära restauranger ökade försäljningen med över 11 procent under månaden.

Publicerad 5 april 2016

Januari bjöd på deppiga försäljningssiffror för restaurangbranschen, men dippen visade sig vara kortvarig. I februari pekade försäljningskurvan åter uppåt. I snitt ökade restaurangförsäljningen i landet med 6,2 procent, jämfört med samma månad 2015. Allra bäst gick det för nöjeskrogar och trafiknära restauranger, som vägkrogar och järnvägsrestauranger. Där steg försäljningen med 11,4 respektive 11,8 procent. Nästan lika bra gick det för snabbmatsrestaurangerna som sålde 9,6 procent mer under februari än under samma månad förra året. Även hotellrestauranger ökade rejält med 8,3 procent, visar Restaurangindex.
Och försäljningen kommer att fortsätta öka, tror många restaurangföretagare. Det visar statistik från Konjunkturinstitutet. I mars trodde klart fler att efterfrågan av deras tjänster skulle öka under de kommande tre månaderna, jämfört med hur många som förväntade sig minskad efterfrågan.
I februari omsatte de svenska restaurangerna nästan 8,6 miljarder kronor. Det är 9 procent mer än under samma månad 2015.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här