För några år sedan fick personalen på Scandic Backadal i Göteborg nya kollegor: en grupp i daglig verksamhet. I dag är Fredrik, Mahmoud och de andra en oumbärlig del av gänget på hotellet.

Det är förmiddag och lugnt på hotell Scandic Backadal, i utkanten av Göteborg. De flesta utcheckande gäster har hunnit åka vidare och det dröjer ännu tills de incheckande kommer. I lobbyn är det nästan tomt, så när som på ett par tjejer som spelar kort i ett hörn.

Foto: Julia Sjöberg
Annat är det i hotellets personalmatsal. Här håller Fredrik och Mahmoud på att duka fram personalens lunch som börjar snart.
– Vi hämtar tallrikar, bestick, dricka, sallad och så maten, säger Fredrik medan han lastar av tallrikar från en liten vagn. Mahmoud nickar och tillägger:
– Och kaffe!
Mahmoud och Fredrik tillhör en grupp på sex personer som har sin dagliga verksamhet här på hotellet. De är här måndag till fredag, så många timmar som var och en orkar och vill.
Individens behov styr, säger Moa Forser, kommunens stödpedagog, som tittat in för att säga hej.
– De flesta i gruppen går 8.30-15.00, men det är helt upp till deras olika behov.
Dagarna på hotellet styrs av ett detaljerat schema. Uppgifterna har Fredrik, Mahmoud och de andra till stor del valt själva.
Förutom att fixa med personalens lunch kan det vara att gå med vaktmästaren, vara i köket eller sortera nyckelkort.
Det senare är en av Fredriks arbetsuppgifter.
– Gästerna kan lägga korten i boxar när de åker. Vi hämtar och sorterar dem och sedan lämnar vi dem till receptionen, berättar Fredrik och visar upp några nyckelkort som ligger på ett av borden.
På Mahmouds schema står bland annat att hjälpa till med disken efter lunchen och hans favorituppgift: hjälpa housekeeping att ta bort lakan.
Det är bara en
Martin Blideskog
bonus att de är här.
Hotelldirektör Martin Blideskog berättar att det hela började med ett samtal på en nätverksfrukost.
En man som arbetar med kommunens dagliga verksamhet frågade om det kunde finnas något att göra för en sådan grupp här på hotellet.
– Han berättade att de brukade vara i en lokal här i närheten och baka bullar. Men någon gång blir frysen full, sade han. Det tänker jag ofta på, säger Martin.
Martin började dra i lite trådar. En sak han gjorde var att mbl-förhandla med Hotell- och restaurangfacket.
– Det måste vara jättetydligt att gruppen inte tar upp någon tjänst. Det är bara en bonus att de är här.






Det var åtta år sedan nu, och resultatet har blivit mer än bra.
Den lilla gruppen är i dag oerhört uppskattade kollegor på hotellet, säger Michelle Hägg och Hanna Wunder som arbetar i receptionen.
– Man märker så tydligt när de inte är här. De livar upp stämningen, säger Hanna.
– Ja, det är väldigt tomt när de inte är här. De är som våra kollegor, säger Michelle.
De hälsar på Fredrik som dundrar förbi med en vagn.
Han har hämtat salladsbuffén från köket, och nu hjälps han och Mahmoud åt att ställa fram skålar med oliver, sallad och dressing.
– Har ni mycket att göra? frågar Michelle.
– Ibland är det görmycket, ropar Fredrik på väg ut genom dörren igen.
Man märker så tydligt
Hanna Wunder
när de inte är här.

Foto: Julia Sjöberg
Under pandemin spelade gruppen en särskilt stor roll här, berättar Martin Blideskog.
– Eftersom gästerna blev färre stängdes en del av hotellet av. Då var vi tvungna att hålla koll på att vi spolat i kranarna regelbundet i alla tomma rum. Jag har svårt att tänka mig några som skulle kunna göra det bättre än det här gänget.
Moa Forser, stödpedagog på kommunen, instämmer.
– Det var väldigt fint för gruppen att verksamheten kunde fortsätta trots pandemin.
Initiativet har inspirerat. Sedan några år tillbaka finns daglig verksamhet även på systerhotellet Scandic Rubinen i centrala Göteborg, och Martin berättar att han fått frågor från andra kommuner om hur det funkar.
– Det är roligt att fler vill ta efter. Jag säger det, det är verkligen en win-win för alla, säger han.
Daglig verksamhet
Personer med en bestående hjärnskada, en intellektuell funktionsnedsättning, autism eller liknande tillstånd har rätt till dagtidssysselsättning enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS.
Sysselsättningen ska ge personen något intressant och meningsfullt att göra, men även bidra till den personliga utvecklingen och främja delaktighet i samhället.
Källa: Socialstyrelsen
Mahmoud och Fredrik kommer körandes med ett litet värmeskåp med dagens varma mat.
– Är det något gott i dag? frågar Martin.
– Jag säger som jag brukar Martin, kolla på tavlan! Men det är något du kommer älska, jag vet vad du älskar, säger Fredrik.
Med sina sju år på hotellet är Fredrik en av dem som varit med allra längst.
Om han skulle sluta skulle hotellet gå under, skojar han.
– Det skulle rasa som ett korthus. Jag kommer aldrig lämna det här stället. De kommer att få bära ut mig. Martin skulle bli så ledsen om jag slutade.