”Rätt doft får gästen att koppla av”
Arbetspasset gäster
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

”Rätt doft får gästen att koppla av”

Rätt doft på rätt plats är viktigt, säger Lars O Holmgren på företaget Nose som hjälper bland annat hotell att skapa sin egen karaktärsdoft.

Publicerad 21 februari 2011

Vad gör ditt företag?
– Det är framför allt två saker: vi använder doft för att skapa atmosfärlösningar i offentlig miljö, som till exempel hotell. Det andra är odör­eliminering.

Vilka vänder sig till er?
– Det är många hotell, spa och affärscentrum, men även andra sorters företag. Svenska kyrkan är en kund. De använder vår teknik till sitt största krematorium för att eliminera doften av, ja du kan tänka dig.
Hur kommer ni fram till vilken doft som passar?
– Det är ungefär som att komponera ett vin. Vi har sex grundkaraktärer, som sex öar. Så försöker vi ringa in vad som passar just det konceptet.

Vad betyder rätt doft för ett företag?

– Det kan inte lösa alla problem, men det betyder mycket. Det är bevisat att doft förstärker andra intryck. På ett hotell, till exempel, kan rätt doft hjälpa gästen att koppla av och göra att man får ett bättre intryck av miljön och personalen. Doften kan förstärka en välbehagskänsla.  

Vilka dofter är populärast?
– Det skiljer sig mellan olika delar av Europa. Här i Skandinavien gillar vi naturdofter, skog och natur. I mellaneuropa är dofterna mer kryddiga, men ganska neutrala. I södra Europa tar man ut svängarna mer, det får gärna vara parfymerat lite här och där. Hotellkedjorna i medelhavsländerna har mer framträdande dofter i sina ­lokaler.

Hur luktar det på ditt kontor?
– Jag är väldigt ombytlig. Just  nu har jag en ny, spännande mix. Den är lite John Bauersk, med lite dunkel ton. Lite melankolisk. Det passar mig bra, jag är lite melankolisk för att det är så kallt och jäkligt.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här