Mimmi Sandhagen var ny i receptionen. Men handledaren Gabriella Schoormans fick henne att känna sig trygg.
I hotellreceptionen lär man sig jobbet i skarpt läge. Då är det bra att ha någon som ger stöd. Det fick Gabriella Schoormans av Mimmi Sandhagen när hon började i receptionen på Clarion Sign i Stockholm.
Numera jobbar de båda på systerhotellet Clarion Stockholm. Gabriella har just fått fast heltidsjobb och är vid det här laget en rutinerad receptionist. Mimmi är assisterande receptionschef.
Gabriella Schoormans beskriver hur en bra handledare ska vara:
– Någon som säger att du alltid kan ställa frågor och sedan tar sig tid att svara.
Mimmi Sandhagen undrar om hon själv var så. Gabriella Schoormans försäkrar att det var hon. Samtidigt kan man som ny ha svårt att ställa de rätta frågorna, säger Gabriella.
– Man vet inte vad man ska ställa för frågor innan det händer. Man har lärt sig att checka in och checka ut, och så händer något helt annat. Men man lär sig genom att göra.
Båda tycker att de som nya fick bra stöd. Men visst kan praktikanter hamna i utsatta lägen, bli placerade någonstans utan att vara riktigt förberedda. Alla gäster lägger kanske inte märke till knappen där det står praktikant.
– En gång trodde en utländsk gäst att jag hette Praktikant, säger Gabriella och skrattar.
Om det skulle uppstå en obehaglig situation är det extra viktigt att som ny känna handledarens stöd, säger Mimmi Sandhagen.
– Det är inte okej att en gäst säger vad som helst, vi i receptionen är också människor. Efter en sådan händelse tar jag mig tid att prata med praktikanten, vi kan gå undan och ta det lugnt ett tag.
Mimmi har varit handledare för många.
– Jag älskar att jobba med personer, se hur de utvecklas.
Utmaningen ligger i att praktikanten ska vara utanför driften, men samtidigt helst bli självgående efter åtta till tolv veckors praktik.
– Personen måste få prova sina vingar, och inte bara stå bakom. Man måste pusha lite, få dem att testa, men samtidigt säga: »Jag finns här för dig«. Som i alla relationer måste man ha bra kommunikation. Den som är handledare måste vilja lära ut.
Nästa vecka kommer en ny praktikant till receptionen, en elev från Stockholms Hotell- och restaurangskola. Mimmi ska vara handledare, men eftersom hon inte är med under alla arbetspass ska Gabriella Schoormans och de andra som jobbar i receptionen också fungera som handledare.
– Ska jag? säger Gabriella.
– Klart du ska, säger Mimmi.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.