Drickssystemet är förlegat, skriver Robin Karlsson som svar på en tidigare insändare.
Att inte ge dricks har inget med snålhet att göra.
Dricks är helt förlegat i vårt samhälle där vi inte muntligen förhandlar om priset på förhand.
Varor och tjänster har normalt sett en bestämd prislapp som jag som kund får förhålla mig till, den indikerar bland annat kvalitén på service och den erbjudna produkten eller tjänsten. Som kund förväntar jag mig då att säljaren har satt prislappen i förhållande till vad helheten kostar, inklusive personalomkostnader.
Om snålheten ligger någonstans så är det hos arbetsgivaren som i sin egen girighet inte betalar skälig lön till sina anställda som, förhoppningsvis, gör sitt jobb bra.
Serviceanställda ska inte behöva förlita sig på välgörenhet från kunderna. Då vill jag hellre ha en högre prislapp på menyn från första början.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.