Insändare
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Dricks är helt förlegat

Drickssystemet är förlegat, skriver Robin Karlsson som svar på en tidigare insändare.

Publicerad 18 september 2015

Att inte ge dricks har inget med snålhet att göra.
Dricks är helt förlegat i vårt samhälle där vi inte muntligen förhandlar om priset på förhand.
Varor och tjänster har normalt sett en bestämd prislapp som jag som kund får förhålla mig till, den indikerar bland annat kvalitén på service och den erbjudna produkten eller tjänsten. Som kund förväntar jag mig då att säljaren har satt prislappen i förhållande till vad helheten kostar, inklusive personal­omkostnader.
Om snålheten ligger någonstans så är det hos arbets­givaren som i sin egen girighet inte betalar skälig lön till sina anställda som, förhoppningsvis, gör sitt jobb bra.
Service­anställda ska inte behöva förlita sig på välgörenhet från kunderna. Då vill jag hellre ha en högre prislapp på menyn från första början.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
153
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

@hotellrevyn

Vi finns där du finns
Fråga om jobbet.
153
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här