Ur temat Metoo-rörelsen
Nyheter Sextrakasserier

Vanligt med sextrakasserier från gäster

Anställda inom hotell- och restaurangbranschen är extra utsatta för sextrakasserier. Samtidigt missar många arbetsgivare att informera om vart de anställda ska vända sig om de utsätts. Det visar LO:s nya rapport.

Publicerad 17 april 2018
Vanligt med sextrakasserier från gäster
Det är vanligast att det är gäster som utsätter hotell- och restauranganställda för sextrakasserier. Foto: Mostphotos

Anställda inom hotell- och restaurang är bland de yrkesgrupper som är mest utsatta för sextrakasserier. År 2015 uppgav runt åtta procent av de anställda i branschen att de upplevt sexuella trakasserier från chefer och kollegor under det senaste året. Dubbelt så många svarade att de utsatts från andra på arbetsplatsen, såsom gäster.

Om rapporten

LO:s rapport ”Kvinnlig fägring och machokultur?” bygger på statistik från Arbetsmiljöverket och på en Novusundersökning. Under januari och februari 2018 lät LO Novus ställa frågor till medlemmar i LO-förbunden om förekomsten av och attityden gentemot sexuella trakasserier på deras arbetsplatser. Drygt 1 200 personer deltog i undersökningen.
LO:s andre vice ordförande Berit Müllerström tror att utsattheten hos just hotell- och restauranganställda har flera orsaker.
– Det handlar om att man hela tiden har kontakt med gäster. Det är också många unga kvinnor som jobbar i de här yrkena, en grupp som är extra utsatt. Dessutom är det mycket otrygga anställningar i branschen, säger Berit Müllerström.

De som har en tidsbegränsad anställning uppger i högre utsträckning att de utsätts för sexuella trakasserier från kollegor och chefer.
– Om du inte vet om du har jobb nästa vecka eller inte, så är risken större att du står ut med saker som du inte borde stå ut med. Du är utbytbar på ett annat sätt och det kan leda till en rädsla för att säga ifrån, säger Berit Müllerström.

Tre av LO:s förslag för att motarbeta sextrakasserier

  • Arbetsgivare ska alltid göra en bedömning av risken att utsättas för trakasserier av tredje person, såsom gäster.
  • Utbildning i jämställdhet och sexuella trakasserier för skyddsombud och fackligt förtroendevalda ska stärkas och göras obligatorisk.
  • Arbetsgivares användning av tidsbegränsade anställningar ska minska.
LO använder sig i rapporten både av statistik från Arbetsmiljöverket och en egen undersökning bland sina medlemmar. Den visar att runt hälften av LO-förbundens medlemmar inte har fått någon information av sin arbetsgivare om vem de ska vända sig till om de utsätts för sexuella trakasserier. Det är något som LO vill förändra, och riktar flera krav på hur arbetsgivarna ska förstärka sitt arbete mot sextrakasserier. Bland annat föreslås att arbetsgivarna ska göra riskanalyser och visa tydligt både för personal och gäster att sextrakasserier inte får förekomma.
– Jag har hört exempel från branschen där arbetsgivare tolererat sextrakasserier från viktiga gäster, vilket är helt oacceptabelt. Restaurangägare borde porta kunder som beter sig illa. Ett bra sätt att vara tydlig är att sätta upp skyltar där man visar att det råder nolltolerans, säger Berit Müllerström.

Ingår i temat: Metoo-rörelsen 18 artiklar

Alla artiklar i temat (15 till)
Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här