Nyheter arbetsmiljö

Fortfarande kallt för kasinovakter

Förra året larmade skyddsombuden på Casino Cosmopol om att kasinots ordningsvakter frös på jobbet. Nu, ett år senare, har Arbetsmiljöverket lagt ner ärendet. Och vakterna fryser fortfarande.

Publicerad 1 februari 2018
Fortfarande kallt för kasinovakter
Ali Mohkami, ordningsvakt och skyddsombud. Foto: Anna-Karin Nilsson

I början av förra året gjorde skyddsombud på Casino Cosmopol i Stockholm en anmälan till Arbetsmiljöverket gällande ordningsvakternas arbetsmiljö. De fryser på jobbet, och arbetsgivaren gör inte tillräckligt för att lösa problemet, menade man. Nu har Arbetsmiljöverket avslutat ärendet. Verket skriver att Casino Cosmopol vidtagit åtgärder för att lösa problemet, och att fortsatta problem ska hanteras inom det systematiska arbetsmiljöarbetet. Men skyddsombuden tycker inte att det räcker.
– Vi är inte nöjda eftersom vi fortfarande står här och fryser. Och nu är det vinter igen, säger Ali Mohkami, skyddsombud och ordningsvakt.

Han berättar att arbetsgivaren visst har vidtagit en del åtgärder. Bland annat har personalen fått tillgång till nya byxor och bidrag till att köpa sulor. Det har också gjorts försök med värmare i entrén, men dessa togs bort eftersom de skulle kunna användas som tillhyggen. I stället var tanken att de kunde monteras upp på väggen, men detta har hittills inte gjorts.
– Man hänvisar till att huset är k-märkt. Personligen tycker jag inte det är någon större skillnad nu från när vi började påtala problemet. De har gjort några saker, men de har inte gjort tillräckligt, säger Ali Mohkami.

I december överklagade skyddsombuden Arbetsmiljöverkets beslut till Förvaltningsdomstolen.
– Det är det enda vi kan göra. Vi känner inte att vi får ut det vi vill av vår samverkan. Det är väldigt frustrerande. I praktiken står vi faktiskt här och fryser fortfarande, säger Ali Mohkami.

Nu vill skyddsombuden att Casino Cosmopol tar ett omtag för att komma till rätta med problemet.
– Det är nog alltid kallt att stå i dörren på vintern, men det går att göra något åt. På andra ställen har man tagit in folk som är kunniga på området. Det vill vi att man gör här också.

Daniel Almstedt är HR-chef för Casino Cosmopol i Stockholm. Han skriver i ett mejl att kasinot, liksom Arbetsmiljöverket och medarbetarna, är nöjda med det arbete som gjorts mot kylproblemet. Han vill inte ge någon ytterligare kommentar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här