Nyheter ARBETSMILJÖ

Branschens arbetsmiljö granskas

Arbetsmiljöverket ska inspektera 650 arbetsplatser inom hotell- och restaurangbranschen. En anledning till att branschen har valts ut är att arbetsskador och arbetssjukdomar inte anmäls som de ska.

Publicerad 7 februari 2018
Branschens arbetsmiljö granskas
Hög arbetsbelastning är en av riskerna som inspektionerna tar upp. Foto: Colourbox

Med start i februari kommer Arbetsmiljöverket att inspektera omkring 650 arbetsplatser inom hotell- och restaurangbranschen. Inspektionerna sker under året i hela landet och gäller främst det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Branschen har valts ut av flera skäl, berättar projektledaren Fredrik Hedlund. Ett är att det anmäls ganska få arbetsskador och arbetssjukdomar.
– Vi vet att det är en underrapportering. Det kan vi se utifrån sådant som vi stöter på när vi är ute på inspektioner, säger Fredrik Hedlund.

Mer om inspektionerna

Inspektionerna ska ha särskilt fokus på organisatoriska och sociala arbetsmiljöfrågor som arbetsbelastning, arbetstidens förläggning och kränkande särbehandling. Även hot och våld tas upp. Det rör sig om föranmälda inspektioner på hotell med fler än fem anställda och restauranger med fler än tio anställda.Inspektionerna ingår i en nationell inspektionsinsats som pågår 2017 – 2019. Bakgrunden är att regeringen i sin arbetsmiljöstrategi pekat ut behovet av insatser för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

Troliga anledningar till att få skador och sjukdomar anmäls är hög personalomsättning och otrygga anställningsvillkor.
– Det kan vara att man är rädd att anmäla för att man är orolig för sin anställning. Många har visstidsanställning. Det är också en bransch där man ofta byter jobb, säger Fredrik Hedlund.

Arbetsmiljöverket har även fått in tips om att det finns arbetsmiljöproblem i branschen.
– Både anställda och allmänhet har lämnat in anonyma tips om missförhållanden.

När det gäller arbetsmiljö är det viktigt att inte lägga ansvaret på individen, säger Fredrik Hedlund.
– Har någon ont någonstans, är det i många fall inte det som är huvudproblemet. Orsaken kan vara stress på grund av hur jobbet är organiserat. Då måste man titta på rutinerna för systematiskt arbetsmiljöarbete i stället för att fokusera på individen.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här