Den franska restaurangmomsen kan komma att höjas igen. Den kostar staten för mycket och måste höjas ordentligt, enligt en utredning.
För tre år sedan sänkte Frankrike restaurangmomsen från 19,6 till 5,5 procent. I januari i år höjdes den något och ligger nu på 7 procent.
Oavsett vilket handlar det om en alldeles för dyr historia, enligt en parlamentarisk utredning, där man nu föreslår en kraftigare höjning.
Utredningen visar att nyanställningarna har bara blivit en tredjedel av vad krogägarna hade lovat. Och priserna på krogen har gått ner med 2,5 procent, inte med de 9 procent som var målet.
Notan för franska staten är trots detta 25 miljarder kronor om året i uteblivna skatteinkomster, enligt rapporten.
Regeringen planerar därför att föreslå en ny momshöjning. Det kan handla om en ny momssats på 12 eller den gamla på 19,6 procent.
Idén möts av ett ramaskri från krogägarna, som säger att det skulle innebära en katastrof för branschen.
Från fackligt håll anser man att arbetsgivarna får skylla sig själva.
– De har knappast hållt vad de har lovat, säger Olivier Guivarch i det franska facket CFDT:s restaurangfederation.
Visst har det blivit några förbättringar, som vissa löneökningar och en helt ny ”momspremie”.
– Men det gäller långt ifrån alla. De som jobbar på självserveringar eller på fritidsanläggningar har inte sett till några framsteg alls. Där låtsas arbetsgivarna som om det regnar, säger Olivier Guivarch.
Enligt honom är ett av problemen är att kontrollen är för dålig.
– Det finns förstås ägare som är bra. Men det är en konservativ miljö. Arbetsgivarnas organisationer ryter inte till när medlemmarna inte sköter sig.
Frågan är komplicerad, det går inte att höja och sänka momsen hur som helst. EU tillåter till exempel inte att ett land har fler än fyra olika momssatser samtidigt.
Läs mer…
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.