Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Varslen ökar i branschen

De senaste månaderna har varslen duggat tätt på arbetsmarknaden. Hittills har hotell- och restaurangbranschen varit någorlunda skonad, men nu börjar lågkonjunkturen märkas även där.

Publicerad 3 december 2008

I november varslades nästan 20 000 svenskar om uppsägning. Det är det högsta antalet sedan bottennoteringen i november 1992. Hårdast har byggbranschen och industrin drabbats, men nu börjar krisen märkas även i hotell- och restaurangbranschen.
– Vi tror att varslen kommer att öka. Till viss del har de redan gjort det. Nu måste vi ha beredskap för den lågkonjunktur som har slagit så hårt mot andra branscher, säger HRF:s avtalssekreterare Mats Hansson.

Oron delas dock inte av Sveriges hotell- och restaurangföretagare, SHR. I en undersökning som SHR gjort bland 50 av sina medlemsföretag säger mer än hälften att de tror att november och december i år kommer att vara lika bra eller bättre än samma månader förra året. Samtidigt säger dock tre av fyra att de tror att det kommer gå sämre för branschen i stort. Mats Hulth, vd för SHR, tycker att medierna överdriver den pågående krisen.
– Det är en farlig psykologisk faktor att enbart farhågorna för en kris kan bli självuppfyllande. I Sverige går det inte så dåligt som det sägs inom alla branscher, till exempel hotell- och restaurangbranschen. Som branschorganisation med viss översikt händer det ofta att vi inte känner igen oss i den bild som förmedlas i media.

Arbetsförmedlingens siffror säger dock en annan sak. Mellan oktober och november fördubblades antalet varslade personer i hotell- och restaurangbranschen, och nu ökar oron för framtiden. På Sodexhos personalmatsalar på Volvo personvagnar i Göteborg, börjar krisen bli kännbar. I oktober kom det senaste i raden av varsel på fabrikerna här – över 2 000 Volvoarbetare kan förlora jobben.
– Det är klart att det blir en kedjereaktion. Vi har påbörjat förhandlingar med Sodexho nu, men inget konkret eftersom de inte heller vet hur det här kommer att sluta, säger Mona-Lisa Jireland, HRF:s representant på Sodexho.

Klart redan nu är att Sodexhos anställda på något sätt kommer att påverkas.
– Det är helt klart så. Men vi får försöka att hitta lösningar så långt det går. Vi kommer förmodligen inte att veta någonting alls förrän i början av nästa år.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här