Nyheter avtal 2017

Varslade hotell kartlägger anställda

Förtroendevalda berättar om spänd stämning på flera av de varslade hotellen. Nu kommer rapporter om att arbetsgivare försökt ta reda på vilka av de anställda som är HRF-medlemmar.

Publicerad 7 april 2017
Varslade hotell kartlägger anställda
På flera av de varslade arbetsplatserna har anställda fått svara på frågor om de är med i facket eller inte. Foto: Mostphotos

Läget är spänt på flera av arbetsplatserna som varslats om konflikt. Förtroendevalda som Hotellrevyn pratat med berättar om information som tas ned och att de hindrats att gå runt på arbetsplatsen, förbjudits hålla möten på arbetsplatsen eller ens prata med kollegorna om konflikten.
– Cheferna har sagt till oss att vi inte får nämna strejken på jobbet och de har tagit ner anslagen om infomöte på vår fackliga anslagstavla. Det känns väldigt respektlöst, säger en förtroendevald som vill vara anonym.

Eva-Lotta Ramberg. Foto: Anna-Lena Lundqvist

En del arbetsgivare försöker också kartlägga vilka anställda som är medlemmar i facket. Det görs bland annat genom ett formulär med titeln ”Uppgift om organisationstillhörighet” som anställda ombeds fylla i.
Eva-Lotta Ramberg, förbundsjurist på HRF, säger att samma formulär har förekommit på minst fyra av hotellen.
– Och i går kväll kom indikation på att det var på gång på flera hotell. Det är systematiskt. Vi har också fått indikationer på att det är på uppmaning från Visita.

De anställda som kryssar i att de inte är medlemmar får enligt uppgift till Hotellrevyn ytterligare ett formulär. Där tillfrågas de om de tänker arbeta under konflikten, eller om de vill ansöka om tjänstledighet.

Gothia Towers i Göteborg är ett av hotellen där blanketten om organisationstillhörighet delats ut. Cecilia Eriksson sitter i klubbstyrelsen där.
– Den delades ut i går och i morse. Vi har försökt att samla in den och vi har sagt till alla att inte fylla i den. HR-avdelningen sade att de har fått den från Visita och att det har med lönerna att göra. Jag tror att det handlar om att de vill ha koll, säger hon.
Efter att klubben på Gothia Towers protesterat kom beskedet att blanketten skulle dras in, säger Cecilia Eriksson.
– Vi lyckades stoppa den. Nu försöker vi lugna ner allt. Många har blivit rädda.

Elisabeth Thomson. Foto: Gothia Towers

Elisabeth Thomson är hotelldirektör på Gothia Towers. Hon säger att instruktionen om att kartlägga vilka anställda som är fackmedlemmar kom från Visita centralt.
– Vi har agerat utifrån de instruktioner vi fick, så jag får nog hänvisa till Visita.
Elisabeth Thomson berättar att beslutet att sluta med kartläggningen togs efter ett möte i morse med de lokala HRF-representanterna.
– Vi enades om att sluta samla in de här uppgifterna. Vi trodde att vi gjorde rätt, vi har inte velat göra något för att försämra relationerna.

Hotell- och restaurangfacket kommer nu att göra en rättsutredning för att se om kartläggningen kan innebära ett lagbrott. I dagsläget råder man medlemmar att inte svara. Eva-Lotta Ramberg säger att oavsett om något lagbrott har begåtts, så strider arbetsgivarnas handlande mot god sed på arbetsmarknaden.
– Det är inte okej att utsätta sina anställda för sådana här påtryckningar. Att rikta sig direkt till enskilda personer som ska skriva på ett papper under tidspress och utan att veta varför, det bryter mot god sed på arbetsmarknaden.

Under dagen har Hotell- och restaurangfacket lämnat en skriftlig protest till Visita.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här