Nyheter avtal 2017

Varslade hotell kartlägger anställda

Förtroendevalda berättar om spänd stämning på flera av de varslade hotellen. Nu kommer rapporter om att arbetsgivare försökt ta reda på vilka av de anställda som är HRF-medlemmar.

Publicerad 7 april 2017
Varslade hotell kartlägger anställda
På flera av de varslade arbetsplatserna har anställda fått svara på frågor om de är med i facket eller inte. Foto: Mostphotos

Läget är spänt på flera av arbetsplatserna som varslats om konflikt. Förtroendevalda som Hotellrevyn pratat med berättar om information som tas ned och att de hindrats att gå runt på arbetsplatsen, förbjudits hålla möten på arbetsplatsen eller ens prata med kollegorna om konflikten.
– Cheferna har sagt till oss att vi inte får nämna strejken på jobbet och de har tagit ner anslagen om infomöte på vår fackliga anslagstavla. Det känns väldigt respektlöst, säger en förtroendevald som vill vara anonym.

Eva-Lotta Ramberg. Foto: Anna-Lena Lundqvist

En del arbetsgivare försöker också kartlägga vilka anställda som är medlemmar i facket. Det görs bland annat genom ett formulär med titeln ”Uppgift om organisationstillhörighet” som anställda ombeds fylla i.
Eva-Lotta Ramberg, förbundsjurist på HRF, säger att samma formulär har förekommit på minst fyra av hotellen.
– Och i går kväll kom indikation på att det var på gång på flera hotell. Det är systematiskt. Vi har också fått indikationer på att det är på uppmaning från Visita.

De anställda som kryssar i att de inte är medlemmar får enligt uppgift till Hotellrevyn ytterligare ett formulär. Där tillfrågas de om de tänker arbeta under konflikten, eller om de vill ansöka om tjänstledighet.

Gothia Towers i Göteborg är ett av hotellen där blanketten om organisationstillhörighet delats ut. Cecilia Eriksson sitter i klubbstyrelsen där.
– Den delades ut i går och i morse. Vi har försökt att samla in den och vi har sagt till alla att inte fylla i den. HR-avdelningen sade att de har fått den från Visita och att det har med lönerna att göra. Jag tror att det handlar om att de vill ha koll, säger hon.
Efter att klubben på Gothia Towers protesterat kom beskedet att blanketten skulle dras in, säger Cecilia Eriksson.
– Vi lyckades stoppa den. Nu försöker vi lugna ner allt. Många har blivit rädda.

Elisabeth Thomson. Foto: Gothia Towers

Elisabeth Thomson är hotelldirektör på Gothia Towers. Hon säger att instruktionen om att kartlägga vilka anställda som är fackmedlemmar kom från Visita centralt.
– Vi har agerat utifrån de instruktioner vi fick, så jag får nog hänvisa till Visita.
Elisabeth Thomson berättar att beslutet att sluta med kartläggningen togs efter ett möte i morse med de lokala HRF-representanterna.
– Vi enades om att sluta samla in de här uppgifterna. Vi trodde att vi gjorde rätt, vi har inte velat göra något för att försämra relationerna.

Hotell- och restaurangfacket kommer nu att göra en rättsutredning för att se om kartläggningen kan innebära ett lagbrott. I dagsläget råder man medlemmar att inte svara. Eva-Lotta Ramberg säger att oavsett om något lagbrott har begåtts, så strider arbetsgivarnas handlande mot god sed på arbetsmarknaden.
– Det är inte okej att utsätta sina anställda för sådana här påtryckningar. Att rikta sig direkt till enskilda personer som ska skriva på ett papper under tidspress och utan att veta varför, det bryter mot god sed på arbetsmarknaden.

Under dagen har Hotell- och restaurangfacket lämnat en skriftlig protest till Visita.

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här