Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Var femte samtal från icke-medlem

Hotell- och restaurangfacket har undersökt vilka som ringer till avdelningarna. Syftet är att förbättra medlemsservicen.

Publicerad 21 maj 2014
Var femte samtal
från icke-medlem
38 procent av samtalen kom från medlemmar. Foto: Colourbox

Var femte som ringer till Hotell- och restaurangfackets jourtelefoner är inte medlem, visar en ny undersökning av samtalen till avdelningarna runt om i landet. Bakgrunden är en punkt i HRF:s handlingsplan Agenda 2014 om att göra det lättare för medlemmar att komma fram per telefon.

Under mars till april registrerades telefonsamtalen till samtliga avdelningar. 38 procent av dem som kom fram var medlemmar, 20 procent var det inte.
– Som ombudsman vill man förstås serva medlemmarna i första hand, men att var femte är en icke-medlem är egentligen ingen hög siffra, säger Robert Grenehed, ekonomichef på HRF och ansvarig för undersökningen.

HRF menar att samtalen från utomstående är viktiga att ta vara på.
– Man kan se dem som presumtiva medlemmar. En tanke är också att styra samtalen till någon som har till uppgift att ta emot just dem, säger Robert Grenehed.

Var tionde samtal till avdelningarna kom från arbetsgivare, övriga från bland annat myndigheter.  Redan i dag finns teknik för att styra så att en viss andel av samtalen från medlemmar går före. HRF ska nu undersöka hur man ska gå vidare.

 

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här