Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Utsatt liv för barn i turismindustrin

Thailand, Kambodja och Sydafrika är favoritresemål för många svenska turister. Men barnen till dem som ger service till turisterna kan råka illa ut, visar en ny granskning från nätverket Schyst resande, som också utfärdar en kraftig varning för trenden med volontärarbete på barnhem.

Publicerad 12 november 2013
Utsatt liv för barn 
i turismindustrin
De som arbetar inom turism i Thailand bor ofta i undermåliga bostäder med sina familjer. Foto: Schyst resande

I rapporten ”Ingen barnlek” kartläggs situationen för barn som lever i turismindustrins närhet.  Föräldrarna som arbetar på hotell, restauranger och hotellbyggen tjänar dåligt och har långa arbetsdagar. Barnen kan tvingas att arbeta för att bidra till försörjningen. Det är vanligt att de säljer souvenirer till turister på gatan, och även att de utnyttjas inom sexturismen.

Situationen är mycket svår för migranter, till exempel burmeser som kommer till Thailand för att arbeta under ännu sämre villkor än de thailändska arbetarna. De står inför valet att lämna barnen hos släktingar i hemlandet, och träffa dem ytterst sällan, eller att ta med dem till de platser där de arbetar, om de inte hittar en barnvakt. Bostäderna är som regel undermåliga, möjligheterna att gå i skolan små och många barn börjar arbeta tillsammans med föräldrarna eller lämnas utan vuxen tillsyn.
– Burmesiska papperslösa migranter försöker desperat att få jobb, och får ta lågstatusjobb som thailändarna inte vill ha, säger Catrin Rosquist på Fair Trade Center, en av rapportens författare.

I Kambodja växer turismindustrin, vilket leder till behov av arbetskraft på hotellbyggen. Företagen tar inget ansvar för arbetarnas säkerhet.
Barn till dem som arbetar inom jakt- och safariindustrin i Sydafrika separeras ofta från sina föräldrar. På vingårdar, ett populärt besöksmål för turister, lever vingårdsarbetarna och deras familjer under hårda villkor, ofta utan vatten och elektricitet.

Den växande turismen till länderna ger möjligheter för barn att tjäna pengar på försäljning, men detta hjälper dem inte på sikt.
– Barnen fastnar i en fattigdomscirkel, inkomsterna från turisterna gör att de inte går i skolan eller försöker att skapa sig ett annat liv, säger Catrin Rosquist.

Även de turister som vill göra en insats riskerar att förvärra situationen i länderna. Rapporten varnar för trenden med volontärturism, där människor besöker eller arbetar någon vecka på barnhem. I Kambodja har det dykt upp barnhem vid turiststråken.
– Människor blir matade med att de hjälper barnen, och de vill väl. Men det har byggts upp en industri kring barnhemmen, det är rena affärsverksamheter. Vi avråder helt från volontärarbete på barnhem, säger Catrin Rosquist.

Barnen påverkas negativt av strömmen av vuxna som kommer och går. Tillsynen av vilka som kommer för att arbeta är ibland dålig. Övergrepp har förekommit. I vissa fall har barnen föräldrar, som har förmåtts att lämna dem på barnhemmen.
Det finns organisationer som jobbar med att stötta barn på turistmålen, för att de till exempel ska slussas tillbaka till skolan. Friends International i Kambodja och Thailand utbildar genom sin Childsafe-certifiering personal på bland annat hotell, restauranger och resebyråer för att de ska vara uppmärksamma på om barn far illa. Som turist bör man därför stödja verksamheter som har denna typ av certifiering. Organisationen Concert i Kambodja ger information till volontärer.

Nätverket Schyst resande

Bakom nätverket Schyst resande står Fair Trade Center, HRF, Unionen, IOGT-NTO-rörelsen, Svenska kyrkan och Svenska Kyrkans Unga.
Se www.schystresande.se.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här