Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Utsatt liv för barn i turismindustrin

Thailand, Kambodja och Sydafrika är favoritresemål för många svenska turister. Men barnen till dem som ger service till turisterna kan råka illa ut, visar en ny granskning från nätverket Schyst resande, som också utfärdar en kraftig varning för trenden med volontärarbete på barnhem.

Publicerad 12 november 2013
Utsatt liv för barn 
i turismindustrin
De som arbetar inom turism i Thailand bor ofta i undermåliga bostäder med sina familjer. Foto: Schyst resande

I rapporten ”Ingen barnlek” kartläggs situationen för barn som lever i turismindustrins närhet.  Föräldrarna som arbetar på hotell, restauranger och hotellbyggen tjänar dåligt och har långa arbetsdagar. Barnen kan tvingas att arbeta för att bidra till försörjningen. Det är vanligt att de säljer souvenirer till turister på gatan, och även att de utnyttjas inom sexturismen.

Situationen är mycket svår för migranter, till exempel burmeser som kommer till Thailand för att arbeta under ännu sämre villkor än de thailändska arbetarna. De står inför valet att lämna barnen hos släktingar i hemlandet, och träffa dem ytterst sällan, eller att ta med dem till de platser där de arbetar, om de inte hittar en barnvakt. Bostäderna är som regel undermåliga, möjligheterna att gå i skolan små och många barn börjar arbeta tillsammans med föräldrarna eller lämnas utan vuxen tillsyn.
– Burmesiska papperslösa migranter försöker desperat att få jobb, och får ta lågstatusjobb som thailändarna inte vill ha, säger Catrin Rosquist på Fair Trade Center, en av rapportens författare.

I Kambodja växer turismindustrin, vilket leder till behov av arbetskraft på hotellbyggen. Företagen tar inget ansvar för arbetarnas säkerhet.
Barn till dem som arbetar inom jakt- och safariindustrin i Sydafrika separeras ofta från sina föräldrar. På vingårdar, ett populärt besöksmål för turister, lever vingårdsarbetarna och deras familjer under hårda villkor, ofta utan vatten och elektricitet.

Den växande turismen till länderna ger möjligheter för barn att tjäna pengar på försäljning, men detta hjälper dem inte på sikt.
– Barnen fastnar i en fattigdomscirkel, inkomsterna från turisterna gör att de inte går i skolan eller försöker att skapa sig ett annat liv, säger Catrin Rosquist.

Även de turister som vill göra en insats riskerar att förvärra situationen i länderna. Rapporten varnar för trenden med volontärturism, där människor besöker eller arbetar någon vecka på barnhem. I Kambodja har det dykt upp barnhem vid turiststråken.
– Människor blir matade med att de hjälper barnen, och de vill väl. Men det har byggts upp en industri kring barnhemmen, det är rena affärsverksamheter. Vi avråder helt från volontärarbete på barnhem, säger Catrin Rosquist.

Barnen påverkas negativt av strömmen av vuxna som kommer och går. Tillsynen av vilka som kommer för att arbeta är ibland dålig. Övergrepp har förekommit. I vissa fall har barnen föräldrar, som har förmåtts att lämna dem på barnhemmen.
Det finns organisationer som jobbar med att stötta barn på turistmålen, för att de till exempel ska slussas tillbaka till skolan. Friends International i Kambodja och Thailand utbildar genom sin Childsafe-certifiering personal på bland annat hotell, restauranger och resebyråer för att de ska vara uppmärksamma på om barn far illa. Som turist bör man därför stödja verksamheter som har denna typ av certifiering. Organisationen Concert i Kambodja ger information till volontärer.

Nätverket Schyst resande

Bakom nätverket Schyst resande står Fair Trade Center, HRF, Unionen, IOGT-NTO-rörelsen, Svenska kyrkan och Svenska Kyrkans Unga.
Se www.schystresande.se.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Avtal 2020
Nyheter avtal 2020

Så blir din nya lön

Nu har HRF och Visita enats om beräkningarna av det nya avtalets löner. Semesterlönegarantin återstår dock fortfarande.

Publicerad 24 november 2020 Kommentera
Så blir din nya lön
Nu är löneökningarna klara, berättar Per Persson, HRF:s avtalssekreterare. Foto: Peter Jönsson, Hans Christiansson/Mostphotos

Det är en vecka sedan den hotande konflikten blåstes av och ett nytt avtal mellan Hotell- och restaurangfacket och Visita tecknades. Först nu är beräkningarna av de nya lönerna och ob-tilläggen klara.

– Det brukar ta så här lång tid. Det är en matematisk övning med en del avrundningsproblem, säger Per Persson, HRF:s avtalssekreterare.

Från den 1 november i år höjs utgående löner för en heltidstjänst med 685 kronor i månaden. För en deltidstjänst räknas löneökningen om så att den motsvarar tjänstgöringsgraden. Är du till exempel anställd på 50 procent blir den hälften av 685 kronor, det vill säga 342:50. Jobbar du 75 procent blir höjningen 513:75 kronor i månaden. Timlönerna höjs med 3:96 kronor.

I Gröna riksavtalet finns dock en skrivning om lönepott. Det innebär att 60 procent av löneökningen ska gå till en pott som fördelas utifrån hur de anställda har uppfyllt vissa fastställda kriterier. Det är facket och arbetsgivaren som förhandlar om fördelningen av potten.

För att det ska bli aktuellt att pottförhandla måste arbetsgivaren begära förhandling senast den 4 december. Gör företaget inte det kommer varje heltidsanställd att få 685 kronor mer i månaden. Per Persson tror att det gäller de flesta medlemmar som omfattas av Gröna riksavtalet.

– För att kunna förhandla potten ska arbetsgivaren långt tidigare ha förhandlat om kriterier och haft utvecklingssamtal. Jag tror inte att så många har gjort det.

Minimilönerna räknas upp med tre procent. För den som redan är anställd gäller dock fortfarande 685 kronor i ökning för en heltidstjänst. OB-tillägget höjs från den 1 november till 23:53 kronor.

Ytterligare 14 kollektivavtal återstår att förhandla före årsskiftet.

Så blir minimilönerna i Gröna riksavtalet 1 november 2020:

Lönegrupp 1, kvalificerat yrkesarbete:
Utan 6 års yrkesvana 23 854 kr/mån Eller 137:88 kr/h
Med 6 års yrkesvana 25 617 kr/mån Eller 148:07 kr/h
Lönegrupp 2, yrkesarbete
Utan 6 års yrkesvana 22 548 kr/mån Eller 130:33 kr/h
Med 6 års yrkesvana 24 311 kr/mån Eller 140:52 kr/h

 

Ingår i temat: Avtal 2020 25 artiklar

Alla artiklar i temat (22 till)
Nyheter tävling

Hon gjorde silvermackan

Ogräs, lingon och svamp – det innehöll smörgåsen som gav HRF:aren Eva Stoltz Olsson silvret i årets Mack-SM.

Publicerad 23 november 2020 Kommentera
Hon gjorde silvermackan
Eva Stoltz Olsson tog hem silvret i Mack-SM med sitt bidrag "Naturen på en sur en”. Foto: Sara Trus

Grattis!
– Tack!

Hur kom du på receptet?
– Temat för tävlingen var nyttigt och klimatsmart. Jag gillar att vara ute i skogen, så jag tänkte att jag skulle göra en skogsmacka. Jag plockade ogräs, som ängssyra och kirskål, som jag gjorde en pesto av. Jag stekte svamp och picklade lingon. Det blev mustiga smaker från skogen.

Silvermackan ”Naturen på en sur en”. Foto: Sara Trus

Hur kom det sig att du ställde upp i tävlingen?
– Det var mina chefer som pushade mig att vara med. Jag har ju ingen utbildning som kallskänka, utan jag är självlärd. Jag har jobbat i handeln i 20 år och började i restaurangbranschen för bara ett år sedan. Jag tänkte att jag som inte har någon erfarenhet inte skulle kunna matcha de här duktiga deltagarna, men jag bestämde mig för att skicka in ett bidrag i alla fall.

Fick du mersmak för att tävla?
– Jag fick mersmak för att jobba mer med mat i alla fall. Tävlingen var lite som en utmaning för mig själv för att se om det är något som jag borde satsa på. Och det känner jag ju så klart att jag vill göra.

Fakta: Tävlingen

Eva Stoltz Olssons bidrag ”Naturen på en sur en” innehöll ogräspesto, fänkålssallad, svampröra, picklade lingon och vegansk majonnäs.

Vann tävlingen gjorde Gabriel Olsson med sitt bidrag ”Södermalms hembrännare”, med bland annat linsfalafel, hummus gjord på rostad sparris och lök, honungsbakade morötter och konfiterad lök.

Mack-SM anordnas av organisationen Sveriges bagare & konditorer. Den som vill testa något av tävlingsbidragen hittar recepten här.

Arbetslivsakuten DILEMMA

Hovmästaren raggar på alla nyanställda!

En ny tjej har börjat på festvåningen. Kollegorna vet vad som kommer att hända: hovmästaren Lasse kommer att lägga in en stöt – som han gör med alla nya tjejer. Det börjar bli tjatigt och stämningen dras ner av hans raggningsförsök. Vad kan de göra åt saken?

Publicerad 20 november 2020 Kommentera
Hovmästaren raggar på alla nyanställda!
Ska vi prata med Lasse om hans eviga flirtande? Illustration: Mattias Käll

»Bra att de berättar om hur de upplever Lasse«

Charlotte Zetterlund. Bild: Max Burgers

Charlotte Zetterlund, personalchef på Max:

– Jag utgår här från att Lasse inte sextrakasserar de nyanställda tjejerna, utan bara uppvaktar dem på ett opassande sätt. Att vara flirtig är ju inte olagligt, men det kan definitivt vara ett problem ändå. Eftersom Lasse är arbetsledare har han dessutom lite mer ansvar än övriga att föregå med gott exempel.
– I första hand tycker jag att kollegorna ska prata med Lasse. Det kanske är bäst om bara en av dem pratar med honom, så att han inte känner sig påhoppad. De kan berätta hur de upplever hans beteende, att de tycker att det är ­oacceptabelt och att de tycker att det har en negativ påverkan på stämningen och på gruppen.

Jag tycker också att de ska fråga honom om han är medveten om hur han uppfattas. Det är inte säkert att han gör. Olika personer tolkar saker på olika sätt, Lasse kanske bara tycker att han är lite vanligt flirtig. Det är samma sak om man till exempel har en person på arbetsplatsen som är väldigt pratig, vilket stör de andra i arbetet. Då skulle man kunna be honom eller henne att tona ner sig lite.

I bästa fall förstår Lasse och justerar sitt beteende.

– Det är bra att de berättar om hur de upplever Lasse, att det är deras uppfattning. Det kan han inte ta ifrån dem, även om han inte skulle hålla med. De kan be honom tänka lite extra på det, nu när det har börjat en ny tjej. Förebygga problemet lite.

– I bästa fall förstår Lasse och justerar sitt beteende. Men om det fortsätter, eller om det skulle bli grövre, tycker jag att kollegorna ska ta det vidare till en högre chef. Det ska de också säga till Lasse i så fall. Man ska inte hoppa över ett steg, tycker jag, för då kan Lasse känna att de har gått bakom ryggen på honom.

– I nästa steg blir det upp till chefen att hantera problemet.
Jag tycker däremot att de ska lämna den nya tjejen utanför detta. Det har ju inte hänt någonting ännu, som jag förstår det. Då behöver hon ju inte bli involverad.

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här