Årets första månader har varit positiva för hotell- och restaurangbranschen. Försäljningen ökade och konkurserna minskade.
Restaurangerna ökade sin försäljning med 4,4 procent under februari, jämfört med samma period förra året. Det gick extra bra för kaféer och trafiknära restauranger, som till exempel vägkrogar och serveringar på flygplatser. De ökade med 10,6 respektive 8,1 procent. Det visar siffror från Statistiska centralbyrån och Visita.
Ett annat positivt tecken är att det har blivit färre konkurser i hotell-och restaurangbranschen under januari till mars 2014, jämfört med samma period året innan. Antalet sjönk från 91 till 81, motsvarande 11 procent, rapporterar kreditupplysningsföretaget UC. Därmed vänder den nedåtgående trend som gick att se i UC:s statistik under januari och februari, då antalet konkurser steg något efter tre år av sjunkande konkurstal.
Konkurserna har blivit färre även i andra branscher. Under årets första tre månader minskade de med 10 procent.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.