Många hotell- och restauranganställda upplever sitt arbete som både fysiskt uttröttande och psykiskt ansträngande. Samtidigt är det bara ett fåtal som har tillgång till företagshälsovård. Det visar Arbetsmiljöverkets senaste undersökning.
Det är en dyster bild av arbetsmiljön i hotell- och restaurangbranschen som framträder i Arbetsmiljöverkets rapport över 2019.
I undersökningen, som omfattar cirka 7 000 personer, säger mer än var femte branschanställd att de upplever sitt jobb som psykiskt påfrestande. Fyra av tio upplever att arbetet är kroppsligt ansträngande, och i flera yrkesgrupper säger åtta av tio att de är kroppsligt uttröttade minst en dag i veckan på grund av arbetet. Det gäller bland annat snabbmatspersonal, köks- och restaurangbiträden samt städare.
Rapporten visar också att det är si och så med det systematiska arbetsmiljöarbetet i branschen. Ungefär var fjärde hotell- och restauranganställd säger att det bedrivs på deras arbetsplatser. Det kan jämföras med nio av tio på arbetsplatser som arbetar med el, gas, värme eller kyla.
I samma bransch säger nio av tio anställda att de har tillgång till företagshälsovård. Det kan jämföras med två av tio inom hotell- och restaurangbranschen, som därmed tar jumboplatsen på listan.
Och av de branschanställda som faktiskt har tillgång till företagshälsovård är det bara tre procent som har haft besök eller fått sin arbetssituation bedömd av företagshälsovården.