Det kostar att spela musik för gästerna på hotell och restauranger. Både radio, skivor och levande musik. Alla vet inte om det, och en del som vet bryr sig inte om att betala ändå. Nu ringer Stim runt till Sveriges hotell för att berätta om vilka regler som gäller.
Musiken används allt oftare för att skapa en speciell atmosfär för gästerna, berättar Matti Virkki, chef för konsertavdelningen på Stim, för tidningen Stimnytt.
Stim är Svenska tonsättares internationella musikbyrå. De ser till så att musikskaparen får pengar när musiken spelas.
Och med de stora hotellkedjorna är det inga större problem. De har informativa hemsidor och en fungerande administration, säger Matti Virkki.
Det är de små företagen som Stim har svårt att kontrollera. Sveriges hotell- och restaurangföretagare, SHR, redovisar sina medlemmars musikbruk. Men alla är inte med i SHR. Därför lusläser Stim annonser, ringer till nystartade företag och gör stickprovskontroller. Hösten 2001 informerades restauranger i Stockholm, Göteborg och Malmö. Men kunskapen behöver ständigt förnyas.
? Vi har en del bekymmer med restaurangbranschen, där ägarbytena är täta, säger Matti Virkki.
Att spela musik i högtalarna i en servering med 50 sittplatser kostar 2 900 kronor om året. Dans på restaurang kostar 2;50 per besökare, disco 1;80.
På www.stim.se finns mer information.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.