Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

”Spred propaganda jag inte stod för”

Visita lägger 10 miljoner på en kampanj mot det de kallar "dubbelstöten". Men det handlar inte bara om annonser, debattartiklar och affischer. En del hotellanställda får även dela ut kampanjbrev på gästrum. "Olustigt", säger en anställd.

Publicerad 25 mars 2014
”Spred propaganda jag inte stod för”
En del hotellrum har fått en nytt inslag i inredningen den senaste veckan - ett brev om "dubbelstöten". Foto: Colourbox
inlinebild
En del av Visitas kampanjmaterial. Foto: facebook.com/visita. besoksnaringen

På flera hotell har personal fått som arbetsuppgift att lägga ut kampanjmaterial undertecknat av Visita och hotellets vd på gästrummen. I brev till gästerna får de läsa att några politiska partier vill fördubbla momsen på restaurangmat och arbetsgivaravgiften för unga under 26 år.

Flera HRF-medlemmar har reagerat. En medlem som vill vara anonym berättar:
– Det kändes väldigt olustigt. Lite som om jag inkräktade när jag la lapparna på rummen, och spred propaganda som jag inte stod för. Jag tycker inte att vi som hotell ska pracka på gästerna sådant.

Therese Guovelin, vice ordförande i Hotell- och restaurangfacket, menar att de anställda ändå måste dela ut materialet.
– Jag har förståelse för att medlemmar känner irritation och olust över att dela ut politisk information, men de är skyldiga att göra det. Det ingår i arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet, säger Therese Guovelin.
HRF skickar också ut information inför valet, påpekar hon.
– Ifrågasätt Visitas skräckpropaganda! Ta en diskussion bland arbetskamraterna: stämmer det här? Man kan också peka på att den sittande regeringen genomfört förändringar som gjort arbetslivet otryggare för många i branschen, som att tillåta att visstidsanställningar staplas på varandra.

Therese Guovelin menar att arbetsgivaren tar en risk som lägger ut informationen till gästerna.
– Det är ju inte säkert att gästen delar åsikterna. Om en gäst skulle klaga uppmanar jag de anställda att hänvisa till chefen.

”Dubbelstöten” är Visitas uttryck för en höjd restaurangmoms och arbetsgivaravgift för unga i branschen. Alliansregeringen halverade arbetsgivaravgifterna för anställda mellan 19 och 26 år i två omgångar, åren 2007 och 2009. 

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet vill höja arbetsgivaravgifterna igen, något som Visita hävdar kommer att leda till att många ungdomsjobb kan försvinna och sammanlagt kosta 1,6 miljarder.
– Vi i HRF delar inte arbetsgivarnas oro för jobben, säger Therese Guovelin.
IFAU, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering har släppt en rapport som visar att de sänkta avgifterna har varit en dyr och föga verksam reform.
– Många instanser med hög trovärdighet säger att sänkta arbetsgivaravgifter för unga inte har gett nya jobb, säger Therese Guovelin.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här