Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Sorl i stället för buller på Miss Clara

Ljudnivån på krogen är viktig. Nu ska White Guide börja ta med ljudet i sina bedömningar. På restaurang Miss Clara insåg man direkt att bullret var ett problem och gjorde om inredningen.

Publicerad 19 november 2015
Sorl i stället för 
buller på Miss Clara
Gustavo Catenacci och Maximilian Catenacci på Miss Clara i Stockholm. Foto: Anna-Karin Nilsson

Fönstren är höga, golvet gjort av sten och det är högt i tak. Lunchrusningen är i full gång på Miss Clara på Sveavägen i Stockholm och sorlet ökar för varje minut. Men numera är det inte något problem, tycker Maximilian Catenacci, som jobbar som food and beverage manager.
– För oss som jobbar i servisen blir ljudet framför allt ett problem om vi inte hör vad gästerna säger. Då blir de irriterade och klagar, och vi vill ju göra allt för att de ska få en bra upplevelse. Här funkar det jättebra nu, även under luncherna när det är som mest att göra, säger han.

Men så var det inte från början. När Miss Clara öppnade för ungefär ett och ett halvt år sedan blev ljudnivån ett problem, både för arbetsmiljön och för affärerna. Det var svårt att höra vad någon sa. Ledningen fattade ett snabbt beslut: inredningen måste göras om.
– Jag tog direkt kontakt med en ljudexpert och så installerade vi ljudplattor i hela taket och hängde textilier på väggarna. Det gjorde stor skillnad och sedan dess har vi inte haft några klagomål på ljudet, säger Gustavo Catenacci, vd på Miss Clara.

De vita akustikplattorna, eller absorbenterna som de kallas, syns knappt i taket. Och att de tjocka gråmönstrade draperierna är uppsatta för att dämpa ljudet är inget man tänker på. I dag upplevs ljudnivån som en stämningshöjare, och det fungerar bra att höra vad som sägs. Servitören Felix Synnergren tycker att sorlet är positivt.
– Det är som det ska vara på krogen. Men om någon gäst vill ha det lite lugnare så brukar jag rekommendera att man kommer vid ett, då värsta lunchrusningen är över, säger han.

Att ljudet är viktigt – både för stämning, trivsel och arbetsmiljö – är det allt fler i branschen som blir medvetna om. Till exempel kommer restaurangguiden White Guide att ha med ljudet i sina omdömen redan från nästa år. Exakt hur det ska se ut är dock inte klart än, berättar Mats Hanzon, som är White Guides styrelseordförande.
– Vi vill vara tydliga, och det är svårt att hitta kriterier när det handlar om ljud. Kanske kan vi beskriva i ord om det går att föra ett affärssamtal, eller om miljön passar för ett känslomässigt samtal. Det är i alla fall klart att vi ska premiera ställen med bra ljudmiljö, inte klanka ner på dålig, säger Mats Hanzon.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här