Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Sorl i stället för buller på Miss Clara

Ljudnivån på krogen är viktig. Nu ska White Guide börja ta med ljudet i sina bedömningar. På restaurang Miss Clara insåg man direkt att bullret var ett problem och gjorde om inredningen.

Publicerad 19 november 2015
Sorl i stället för
buller på Miss Clara
Gustavo Catenacci och Maximilian Catenacci på Miss Clara i Stockholm. Foto: Anna-Karin Nilsson

Fönstren är höga, golvet gjort av sten och det är högt i tak. Lunchrusningen är i full gång på Miss Clara på Sveavägen i Stockholm och sorlet ökar för varje minut. Men numera är det inte något problem, tycker Maximilian Catenacci, som jobbar som food and beverage manager.
– För oss som jobbar i servisen blir ljudet framför allt ett problem om vi inte hör vad gästerna säger. Då blir de irriterade och klagar, och vi vill ju göra allt för att de ska få en bra upplevelse. Här funkar det jättebra nu, även under luncherna när det är som mest att göra, säger han.

Men så var det inte från början. När Miss Clara öppnade för ungefär ett och ett halvt år sedan blev ljudnivån ett problem, både för arbetsmiljön och för affärerna. Det var svårt att höra vad någon sa. Ledningen fattade ett snabbt beslut: inredningen måste göras om.
– Jag tog direkt kontakt med en ljudexpert och så installerade vi ljudplattor i hela taket och hängde textilier på väggarna. Det gjorde stor skillnad och sedan dess har vi inte haft några klagomål på ljudet, säger Gustavo Catenacci, vd på Miss Clara.

De vita akustikplattorna, eller absorbenterna som de kallas, syns knappt i taket. Och att de tjocka gråmönstrade draperierna är uppsatta för att dämpa ljudet är inget man tänker på. I dag upplevs ljudnivån som en stämningshöjare, och det fungerar bra att höra vad som sägs. Servitören Felix Synnergren tycker att sorlet är positivt.
– Det är som det ska vara på krogen. Men om någon gäst vill ha det lite lugnare så brukar jag rekommendera att man kommer vid ett, då värsta lunchrusningen är över, säger han.

Att ljudet är viktigt – både för stämning, trivsel och arbetsmiljö – är det allt fler i branschen som blir medvetna om. Till exempel kommer restaurangguiden White Guide att ha med ljudet i sina omdömen redan från nästa år. Exakt hur det ska se ut är dock inte klart än, berättar Mats Hanzon, som är White Guides styrelseordförande.
– Vi vill vara tydliga, och det är svårt att hitta kriterier när det handlar om ljud. Kanske kan vi beskriva i ord om det går att föra ett affärssamtal, eller om miljön passar för ett känslomässigt samtal. Det är i alla fall klart att vi ska premiera ställen med bra ljudmiljö, inte klanka ner på dålig, säger Mats Hanzon.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här