Det bullrar i branschen. Men frågan tas inte på allvar, säger Johan Östman, ombudsman på HRF Stockholm-Gotland.
Buller är en viktig fråga för dem som jobbar i branschen, säger HRF-ombudsman Johan Östman.
– Men man tänker nog ofta att det är något som hör till och som inte går att göra något åt.
När han är ute på skyddsrond som regionalt skyddsombud har han särskilt fokus på diskrummet. Han använder Arbetsmiljöverkets app som visar en ungefärlig bullernivå.
– Jag brukar be diskarna plocka ur en back tallrikar. Ljudet blir lika högt som ljudet av en motorsåg. Och ingen använder väl en sådan utan hörselskydd?
I ungefär vartannat diskrum finns hörselskydd, men de används sällan.
– Många tycker att de är jobbiga. Det blir svårare att prata och skratta med kollegorna och så hör man inte om till exempel kocken kommer in och ber om ett redskap.
Johan Östman har själv arbetat som kock under många år.
– Vissa moment är högljudda, som när man bankar kött. Om man sedan står och steker 60 köttbitar på två stekbord bredvid varandra låter det. Ljudet trissas också upp eftersom man höjer radion och skriker för att höras.
Hans gamla arbetsplats Mälarterassen anlitade en bullersaneringsfirma.
– Vi fick en bullervägg mellan kök och servering – för att gästerna tyckte att det lät från köket. En krökt kakelvägg täcktes med en slags matta.
Det blev bättre i matsalen, men gjorde ingen större skillnad i disken.
Tre steg mot mindre oljud
- Hitta bullerkällorna och försök få ner ljudet. Är det till exempel en diskmaskin kanske den går att byta ut till en som är tystare. Högtalare med musik kan riktas mot dansgolv i stället för direkt mot baren.
- Kan källan till bullret flyttas eller byggas in?
- Om inget av detta går ska personalen få hörselskydd. Det är bra att rotera för att begränsa hur länge någon står i bullrig miljö.
Han tycker att det vore bra om arbetsgivare som en del av ett åtgärdsprogram mot buller skulle låta de anställda testa hörseln när de är nyanställda och sedan följa upp efter en tid.
– När jag låg i lumpen gjorde de så, och då använde man ändå hörselskydd.
Många hotell går mot att försöka göra receptionen till mer av en mötesplats, där gästerna kan slå sig ner och ta ett glas. Det har Johan Östman noterat när han varit ute på inspektionsrundor som regionalt skyddsombud.
– På ett hotell hade de ett liveband som spelade i receptionen. Receptionspersonalen hörde inte vad gästerna sa och fick stå och skrika. De flyttade på bandet, kanske inte bara för att det gav dålig arbetsmiljö utan också för att det blev dålig service.