Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Snabbspår klart för nyanlända kockar

Det ska gå snabbare för kockar födda i ett annat land att få jobb i Sverige. Därför öppnas nu ett snabbspår in i branschen. Det berättade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson vid en pressträff i Malmö på fredagen.

Publicerad 25 september 2015
Snabbspår klart för nyanlända kockar
Foto: Katrina Kristoffersson

Det är efter ett samarbete med Hotell- och restaurangfacket, arbetsgivarorganisationen Visita och Arbetsförmedlingen som regeringen har beslutat att öppna det första snabbspåret för nyanlända. Att det blir kockarna som är först ut beror bland annat på att det redan finns en valideringsmodell i branschen, som kan anpassas och översättas till flera språk.
– Samarbetet med branschen är oerhört viktigt i det här. De är där det finns kunskap, både om yrket och om hur det går till att validera. Det är helt avgörande för att det här ska blir framgångsrikt, säger arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) till Hotellrevyn.

Det råder sedan flera år stor brist på kockar i hela landet. Samtidigt finns det många kockar, födda i något annat land, inskrivna på arbetsförmedlingen. Ofta saknar de en liten del i sin utbildning för att kunna få jobb. Hotell- och restaurangfacket och Visita har haft en försöksverksamhet i Malmö där ett verktyg för validering, bedömning av yrkeskunskaper, har arbetats fram.
– Jag är glad att avtalet är i hamn, nu kan vi sätta igång att jobba. Yrkesstoltheten är densamma oavsett varifrån man kommer. Vår bransch är mångkulturell, säger Therese Guovelin, ordförande i HRF.

Eva Östling, VD för arbetsgivarorganisationen Visita, är också positiv.
– Ja, vi är oerhört glada att vi kan hjälpa andra och visa vägen med det första snabbspåret in på arbetsmarknaden. Vi gör det här eftersom vi har ett extremt behov av utbildade kockar, men vi har också en genuin önskan att göra något för alla dem som kommer hit, säger Eva Östling. 

Modellen med snabbspår riktar sig främst till nyanlända, som varit högst 24 månader i landet. Enligt Arbetsförmedlingen finns det i dag 2700 personer med erfarenhet från hotell- och restaurang bland dem. Ungefär 270 av dem är kockar. Snabbspåret för kockarna blir det första, sedan fortsätter man att anpassa verktygen för validering för övriga yrken i hotell- och restaurangbranschen. Även i andra branscher kommer modeller för yrkesbedömning tas fram.
– Vi vill att Arbetsförmedlingen ska börja använda vår valideringsmodell. Inte bara för nyanlända, utan även för dem som levt här länge och fortfarande står utanför arbetsmarknaden, säger Therese Guovelin.

Arbetsmarknadsministern ser också snabbspåret som ett startskott för en ny inriktning på Arbetsförmedlingens sätt att arbeta.
– Det handlar om att ställa om till ett närmare samarbete med arbetsmarknadens parter. Om det finns brister någonstans, så är det här ett sätt att täppa till de hål som finns på arbetsmarknaden och tillgodose arbetsgivarnas behov av personal, säger Ylva Johansson.

På bilden från vänster: Alexia Leske, klubbordförande på Scandic St Jörgen, HRF:s förbundsordförande Therese Guovelin, Visitas vd Eva Östling, arbetsmarknadsminister Ylva Johansson, Marina Persson, projektansvarig på UHR och ansvarig för validering samt Henrik Dider, HR-direktör på Scandic Sverige.

Så funkar snabbspåret

1. De nyanlända gör en självskattning av sina erfarenheter. Det görs på Arbetsförmedlingen och ska finnas på tolv språk.

2. En kartläggning gör av en yrkesbedömare. Den nyanlände får berätta om tidigare erfarenheter och yrkeskunskaper med hjälp av tolk. Därefter görs en kompetensbedömning. Kanske behövs kompletterade utbildning via Arbetsförmedlingen.

3. Valideringen sker på en arbetsplats av en av branschens utbildade yrkesbedömare. Detta steg görs i form av en praktik och arbetsgivaren får handledararvode från Arbetsförmedlingen. Bedömningen sker på arabiska eller engelska.

4. De som inte klarar valideringen kan erbjudas kompletterande utbildningar av Arbetsförmedlingen. En del kan få andra jobb inom branschen genom den kontakt som etablerats med arbetsgivaren. Arbetsgivaren blir en referens och första erfarenhet av branschen i Sverige.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hej Gäst CLARA HENRY

”Skulle vilja ha makten över frukosten”

Clara Henry är programledare, bloggare och aktuell med tv-serien »Du Clarar mer än du tror« som har premiär på SVT den 1 oktober. Men om hon fick välja ett branschyrke att jobba i så skulle det vara som boss över frukostbuffén.

Publicerad 27 september 2020 Kommentera
”Skulle vilja ha makten över frukosten”
Clara Henry. Foto: Morgan Norman

Hur är du som gäst på hotell eller restaurang?
– Jag blir lyrisk om rummet eller frukostbuffén har något utöver det vanliga. Nu senast bodde jag på Calmar Stadshotell och blev jätteglad av att de hade fyra hantlar hängande på väggen. Otippat och roligt!

Vilket hotell- eller restaurangyrke skulle du helst vilja ha?
– Jag skulle vilja ha makten över frukostbuffén. Om jag fick bestämma över en frukostbuffé hade den varit episk.

Vad är det pinsammaste du gjort på hotell eller restaurang?
– När jag var i Örnsköldsvik med Melodifestivalen 2014 spelade vi Monopol en kväll. En kastade spelsedlarna över hela rummet. Jag filmade och lade ut på min Youtubekanal. Sedan fick jag en lång kommentar från tjejen som städat.

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här