Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Smutsigt spel & rena lakan

HSMG-gruppen startar företag, får städkontrakt, struntar i skatt och försäkringar och går i konkurs med stora skulder. Fack och uppdragsgivare stäms på miljoner, men hotellstädarna får ta värsta smällen när lönerna uteblir.

Publicerad 18 oktober 2011
Smutsigt spel & rena lakan
Jag är tacksam för att ISS och Choice har månat om oss anställda, säger Sandra Hernandez, husfru på Clarion Sign. Foto: Mathias Nero

Sandra Hernandez har fullt upp. Men så är hon också husfru på ett av Sveriges största hotell, Clarion Sign i Stockholm.
– Vi har 558 rum, så det är alltid mycket att göra.
Sandra har jobbat här i två år, och hon ­gillar sitt jobb. Även om de senaste månaderna har varit tunga och turbulenta.
– Det har varit väldigt jobbigt. Många har mått dåligt på grund av deras agerande.
Sandra syftar på sin före detta arbetsgivare, städföretaget HSMG. I nio år arbetade hon för dem som housekeeping manager på olika hotell i Stockholmstrakten. I oktober 2009 fick hon uppdraget på Clarion Sign, och fram till juni i år funkade det mesta fint.
– Jag stod på Arlanda och skulle på konferens när jag läste artikeln i Svenska Dagbladet. Då förstod jag att läget var allvarligt.
Artikeln Sandra läste var en del av en större granskning. Där avslöjades att en grupp bolag relaterade till namnet HSMG grovt misskött sin ekonomi. Personerna bakom företaget beskrevs som notoriska skattefifflare som gjort konkurser till en ­affärsidé. Nyheten fick stort genomslag, inte minst hos städföre­tagets kunder ­hotellkedjorna First och Nordic Choice.
På First Hotels bestämde man sig till slut för att inte avbryta kontraktet med sitt städbolag, Cevencia – förutsatt att skulderna betalades. På Nordic Choice valde man däremot att säga upp kontraktet med ChoHSMG.

Problemen var då väl kända på ­Hotell- och restaurang­fackets Stockholms­avdelning. Redan i februari försökte ­ombudsman Mikael Berge varna för företaget.
– Vi fick information från tingsrätten, Skatte­verket och Fora om att skatter och försäkringar inte hade betalats.
Mikael Berge skrev då brev till ­Nordic Choice och påpekade att kedjan inte MBL-­förhandlat när HSMG anlitades. Han bifogade även ­utdrag från register som visade på samma saker som SvD:s granskning. Men brevet kom aldrig fram till hotellkedjans ledning, utan fastnade på inköpsavdelningen. Något som vd:n Torgeir Silseth i dag beklagar.
– Detta är inte ett bolag vi vill göra affärer med. Vi hade gärna upptäckt problemen tidigare och det kanske vi hade gjort om brevet hade kommit till vår kännedom.

På Clarion Sign blev det Sandra Hernandez uppgift att försöka förklara och lugna oroliga medarbetare.
– Det var svårt. Jag var chef men hade nästan ingen information att förmedla.
Beskedet om att Nordic Choice sagt upp kontraktet fick hon i stället från hotellet. Och i augusti fick de HSMG-anställda på Choicehotellen veta att städverksamheten från den 1 september skulle läggas på ett annat städföretag, ISS. Personalen skulle få följa med till det nya företaget. Sammanlagt tog ISS över runt 170 anställda, varav ett 70-tal på Sandra Hernandez hotell.
– Det känns tryggt. Jag är tacksam för att ISS och Choice har månat om oss anställda.
 
Men alla var långt ifrån nöjda. ­
I september blev Hotell- och restaurang­facket stämt i Arbetsdomstolen av ChoHSMG. Facket anklagas för illojalitet och för att ha bidragit till de förlorade kontrakten genom att smutskasta HSMG. Priset för det hela: 35 274 264 kronor.
– Det blir mycket pengar när det rör sig om kommersiella kontrakt, säger städ­bolagets advokat Per-Olof Söderberg.
Han har en annan syn på händelserna.
– Jag anser att det hela är väldigt anmärkningsvärt. HRF och HSMG är kollektiv­avtalsparter, och då ska man föra diskussioner med varandra. I stället har HRF skickat brev med rent felaktig information till HSMG:s uppdragsgivare.
HRF tillbakavisar anklagelserna.
– Vårt uppdrag är att företräda våra medlemmar och det anser vi att vi har gjort. Det är vår skyldighet att driva ärenden när deras arbetsgivare så uppenbart bryter mot ­kollektivavtalet, säger HRF:s ordförande Ella Niia.
Även Torgeir Silseth på Nordic Choice nekar till att HRF haft del i de uppsagda kontrakten.
– Det är inte korrekt. Vi har inte påverkats av HRF. Jag tycker att resonemanget, att ett fackförbund skulle göra fel när de ­representerar sina medlemmar, är märkligt.
Choicekedjan är också mitt i en tvist med HSMG. Städföretaget kräver dem på hisnande 150 miljoner kronor. Men Torgeir Silseth tar det med ro.
– Vi vet att vi hade rätt att säga upp kontrakten. Vi är rätt säkra på att de inte har någonting att komma med.

För Sandra Hernandez och de andra städarna väntade dock ännu en smäll. I slutet av september fick de brev från både kronofogden och HSMG med krav på lönekvittning. Företaget förklarade att alla anställda som gått över till ISS brutit mot sina anställningsavtal.
– Vår uppfattning är att det inte har skett någon verksamhetsövergång. Vad Choice och ISS kommit överens om har inget med HSMG att göra. Därför borde de anställda ha respekterat sina avtal och sin uppsägningstid, säger ChoHSMG:s advokat Per-Olof Söderberg.
Att företaget hade förlorat rätten att städa på Nordic Choice-hotellen är ingen ursäkt, menar han.
– De anställda hade kunnat sysselsättas med annat. De hade haft arbetsuppgifter.
HSMG kräver nu att de anställda ska betala för sina brott, pengar som enligt breven ska kvittas från innestående lön.
– Det är obehagligt. Många här är ensamstående och har barn och räkningar, säger Sandra Hernandez.
Extra knepigt blev det eftersom lönerna som straffet skulle kvittas ifrån, inte betalades ut den 25 september som de skulle.
– Varför de inte gjorde det har jag ingen aning om, säger Sandra.

En titt på ChoHSMG:s ekonomi skulle kunna ge en ledtråd. I slutet av september fanns skulder på nästan 2 miljoner kronor registrerade hos kronofogden, till största delen skatteskulder och obetalda avgifter till tjänstepensionsföretaget Collectum.
Även systerbolaget Cevencia har problem: runt 8 miljoner kronor i registrerade skulder, merparten obetalda skatter. I början av oktober hölls konkursförhandling i tingsrätten. Där klarade sig bolaget undan konkurs med nöd och näppe, och fick till den 3 november på sig att betala sina skatteskulder.   

På First Hotels, som anlitar bolaget på fyra av sina svenska hotell, följer man utvecklingen noga. Kedjans Sverigechef, Richard Svartvik, säger att städbolaget lovat att skulderna skulle betalas. Samma sak lovade de i somras.
– Då ställde vi också ett ultimatum och fick kvitto på att skulderna hade betalats.
Richard Svartvik sä­ger att First Hotels inte såg någon möjlighet att säga upp kontraktet, så som Choice gjorde. Trots att städbolaget redan då förlorat sin f-skattesedel.
– I vårt kontrakt fanns inget som gjorde att vi kunde avbryta kontraktet. Vi var tvungna att låta avtalet löpa ut, hösten 2012.
Detta kan hotellkedjan nu tänka sig att omvärdera, oavsett en eventuell konkurs.
– Det här är naturligtvis inte en bra ­affärspartner. Det ser vi nu. Men för oss har det varit viktigast att det finns kollektivavtal och att de anställda har det bra. Och på så vis har vi inte haft några bekymmer alls, säger Richard Svartvik.  

HRF har nu
inlett förhandlingar med First Hotels för brott mot Medbestämmandelagen, eftersom kedjan inte förhandlade med facket innan städavtalet tecknades.
Förbundet undersöker också hur man ska hantera ChoHSMG:s kvittningskrav mot de före detta anställda.
Sandra Hernandez hoppas på en lösning och suckar när hon får höra att ännu ett HSMG-bolag har ekonomiska problem.
– Jag har svårt att förstå att man orkar driva företag på det viset. Det drabbar så många människor som bara gör sitt jobb.

Hotellrevyn har varit i kontakt med personer bakom HSMG-företagen, men ingen vill ställa upp på en intervju.

Flera olika bolag under namnet HSMG

Flera städbolag har verkat under namnet HSMG med helt eller delvis samma personer i styrelserna. En del av dessa personer har ett flertal konkurser bakom sig.
På HSMG:s hemsida står att företaget varit verksamt i tio år, samt att det städar runt 2 miljoner hotellrum årligen.
Några av hotellen som anlitat företaget är First-hotellen Amaranten, Reisen, Billingehus och Hotell G samt Clarion-hotellen Sign, Stockholm och Gillet tillsammans med Quality-hotellen Prince Philip och Airport hotel Arlanda.

3 frågor och svar om HSMG

Vad händer med stämningen mot HRF?

Hotell- och restaurangfacket tar hjälp av LO-TCO Rättsskydd för att hantera ChoHSMG:s stämning. Det enda som hänt sedan stämningen lämnades in är att ärendet flyttats till tingsrätten. Detta beror på att ChoHSMG är med i Sveriges hotell- och restaurangföretagare, men inte företräds av organisationen. Ett företag som är med i en arbetsgivarorganisation kan inte på egen hand stämma ett fackförbund i Arbetsdomstolen.

Hur kan städpersonal gå över från ett företag till ett annat?

I lagen om anställningsskydd §6b finns ett skydd för anställda när deras företag byter ägare. Lagen säger att om en arbetsgivare tar över ett företag, en verksamhet eller en del av en verksamhet från en annan arbetsgivare, flyttas också anställningsavtal och anställningsvillkor som gäller just då över. Vissa krav måste dock vara uppfyllda för att det ska räknas som en verksamhetsövergång, till exempel att verksamheten ses som en ekonomisk enhet.

Kan en arbetsgivare hålla inne lön som straff?

I det så kallade »Gröna riks-avtalet« mellan SHR och Hotell- och restaurangfacket står att en anställd som inte följer uppsägningstiden kan förlora innestående löneförmåner. Det ska motsvara lönen för de dagar av uppsägningstiden som han uteblivit, som mest 14 dagar. När det görs utan den anställdes medgivande kallas det tvungen kvittning. Arbetsgivaren kan dock inte ta mer än att den anställde har vad han behöver för sin och familjens försörjning. Det är kronofogden som avgör detta.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Avtal 2020
Nyheter avtal 2020

Så blir din nya lön

Nu har HRF och Visita enats om beräkningarna av det nya avtalets löner. Semesterlönegarantin återstår dock fortfarande.

Publicerad 24 november 2020 Kommentera
Så blir din nya lön
Nu är löneökningarna klara, berättar Per Persson, HRF:s avtalssekreterare. Foto: Peter Jönsson, Hans Christiansson/Mostphotos

Det är en vecka sedan den hotande konflikten blåstes av och ett nytt avtal mellan Hotell- och restaurangfacket och Visita tecknades. Först nu är beräkningarna av de nya lönerna och ob-tilläggen klara.

– Det brukar ta så här lång tid. Det är en matematisk övning med en del avrundningsproblem, säger Per Persson, HRF:s avtalssekreterare.

Från den 1 november i år höjs utgående löner för en heltidstjänst med 685 kronor i månaden. För en deltidstjänst räknas löneökningen om så att den motsvarar tjänstgöringsgraden. Är du till exempel anställd på 50 procent blir den hälften av 685 kronor, det vill säga 342:50. Jobbar du 75 procent blir höjningen 513:75 kronor i månaden. Timlönerna höjs med 3:96 kronor.

I Gröna riksavtalet finns dock en skrivning om lönepott. Det innebär att 60 procent av löneökningen ska gå till en pott som fördelas utifrån hur de anställda har uppfyllt vissa fastställda kriterier. Det är facket och arbetsgivaren som förhandlar om fördelningen av potten.

För att det ska bli aktuellt att pottförhandla måste arbetsgivaren begära förhandling senast den 4 december. Gör företaget inte det kommer varje heltidsanställd att få 685 kronor mer i månaden. Per Persson tror att det gäller de flesta medlemmar som omfattas av Gröna riksavtalet.

– För att kunna förhandla potten ska arbetsgivaren långt tidigare ha förhandlat om kriterier och haft utvecklingssamtal. Jag tror inte att så många har gjort det.

Minimilönerna räknas upp med tre procent. För den som redan är anställd gäller dock fortfarande 685 kronor i ökning för en heltidstjänst. OB-tillägget höjs från den 1 november till 23:53 kronor.

Ytterligare 14 kollektivavtal återstår att förhandla före årsskiftet.

Så blir minimilönerna i Gröna riksavtalet 1 november 2020:

Lönegrupp 1, kvalificerat yrkesarbete:
Utan 6 års yrkesvana 23 854 kr/mån Eller 137:88 kr/h
Med 6 års yrkesvana 25 617 kr/mån Eller 148:07 kr/h
Lönegrupp 2, yrkesarbete
Utan 6 års yrkesvana 22 548 kr/mån Eller 130:33 kr/h
Med 6 års yrkesvana 24 311 kr/mån Eller 140:52 kr/h

 

Ingår i temat: Avtal 2020 25 artiklar

Alla artiklar i temat (22 till)
Nyheter tävling

Hon gjorde silvermackan

Ogräs, lingon och svamp – det innehöll smörgåsen som gav HRF:aren Eva Stoltz Olsson silvret i årets Mack-SM.

Publicerad 23 november 2020 Kommentera
Hon gjorde silvermackan
Eva Stoltz Olsson tog hem silvret i Mack-SM med sitt bidrag "Naturen på en sur en”. Foto: Sara Trus

Grattis!
– Tack!

Hur kom du på receptet?
– Temat för tävlingen var nyttigt och klimatsmart. Jag gillar att vara ute i skogen, så jag tänkte att jag skulle göra en skogsmacka. Jag plockade ogräs, som ängssyra och kirskål, som jag gjorde en pesto av. Jag stekte svamp och picklade lingon. Det blev mustiga smaker från skogen.

Silvermackan ”Naturen på en sur en”. Foto: Sara Trus

Hur kom det sig att du ställde upp i tävlingen?
– Det var mina chefer som pushade mig att vara med. Jag har ju ingen utbildning som kallskänka, utan jag är självlärd. Jag har jobbat i handeln i 20 år och började i restaurangbranschen för bara ett år sedan. Jag tänkte att jag som inte har någon erfarenhet inte skulle kunna matcha de här duktiga deltagarna, men jag bestämde mig för att skicka in ett bidrag i alla fall.

Fick du mersmak för att tävla?
– Jag fick mersmak för att jobba mer med mat i alla fall. Tävlingen var lite som en utmaning för mig själv för att se om det är något som jag borde satsa på. Och det känner jag ju så klart att jag vill göra.

Fakta: Tävlingen

Eva Stoltz Olssons bidrag ”Naturen på en sur en” innehöll ogräspesto, fänkålssallad, svampröra, picklade lingon och vegansk majonnäs.

Vann tävlingen gjorde Gabriel Olsson med sitt bidrag ”Södermalms hembrännare”, med bland annat linsfalafel, hummus gjord på rostad sparris och lök, honungsbakade morötter och konfiterad lök.

Mack-SM anordnas av organisationen Sveriges bagare & konditorer. Den som vill testa något av tävlingsbidragen hittar recepten här.

Arbetslivsakuten DILEMMA

Hovmästaren raggar på alla nyanställda!

En ny tjej har börjat på festvåningen. Kollegorna vet vad som kommer att hända: hovmästaren Lasse kommer att lägga in en stöt – som han gör med alla nya tjejer. Det börjar bli tjatigt och stämningen dras ner av hans raggningsförsök. Vad kan de göra åt saken?

Publicerad 20 november 2020 Kommentera
Hovmästaren raggar på alla nyanställda!
Ska vi prata med Lasse om hans eviga flirtande? Illustration: Mattias Käll

»Bra att de berättar om hur de upplever Lasse«

Charlotte Zetterlund. Bild: Max Burgers

Charlotte Zetterlund, personalchef på Max:

– Jag utgår här från att Lasse inte sextrakasserar de nyanställda tjejerna, utan bara uppvaktar dem på ett opassande sätt. Att vara flirtig är ju inte olagligt, men det kan definitivt vara ett problem ändå. Eftersom Lasse är arbetsledare har han dessutom lite mer ansvar än övriga att föregå med gott exempel.
– I första hand tycker jag att kollegorna ska prata med Lasse. Det kanske är bäst om bara en av dem pratar med honom, så att han inte känner sig påhoppad. De kan berätta hur de upplever hans beteende, att de tycker att det är ­oacceptabelt och att de tycker att det har en negativ påverkan på stämningen och på gruppen.

Jag tycker också att de ska fråga honom om han är medveten om hur han uppfattas. Det är inte säkert att han gör. Olika personer tolkar saker på olika sätt, Lasse kanske bara tycker att han är lite vanligt flirtig. Det är samma sak om man till exempel har en person på arbetsplatsen som är väldigt pratig, vilket stör de andra i arbetet. Då skulle man kunna be honom eller henne att tona ner sig lite.

I bästa fall förstår Lasse och justerar sitt beteende.

– Det är bra att de berättar om hur de upplever Lasse, att det är deras uppfattning. Det kan han inte ta ifrån dem, även om han inte skulle hålla med. De kan be honom tänka lite extra på det, nu när det har börjat en ny tjej. Förebygga problemet lite.

– I bästa fall förstår Lasse och justerar sitt beteende. Men om det fortsätter, eller om det skulle bli grövre, tycker jag att kollegorna ska ta det vidare till en högre chef. Det ska de också säga till Lasse i så fall. Man ska inte hoppa över ett steg, tycker jag, för då kan Lasse känna att de har gått bakom ryggen på honom.

– I nästa steg blir det upp till chefen att hantera problemet.
Jag tycker däremot att de ska lämna den nya tjejen utanför detta. Det har ju inte hänt någonting ännu, som jag förstår det. Då behöver hon ju inte bli involverad.

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här