Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Smutsigt spel & rena lakan

HSMG-gruppen startar företag, får städkontrakt, struntar i skatt och försäkringar och går i konkurs med stora skulder. Fack och uppdragsgivare stäms på miljoner, men hotellstädarna får ta värsta smällen när lönerna uteblir.

Publicerad 18 oktober 2011
Smutsigt spel & rena lakan
Jag är tacksam för att ISS och Choice har månat om oss anställda, säger Sandra Hernandez, husfru på Clarion Sign. Foto: Mathias Nero

Sandra Hernandez har fullt upp. Men så är hon också husfru på ett av Sveriges största hotell, Clarion Sign i Stockholm.
– Vi har 558 rum, så det är alltid mycket att göra.
Sandra har jobbat här i två år, och hon ­gillar sitt jobb. Även om de senaste månaderna har varit tunga och turbulenta.
– Det har varit väldigt jobbigt. Många har mått dåligt på grund av deras agerande.
Sandra syftar på sin före detta arbetsgivare, städföretaget HSMG. I nio år arbetade hon för dem som housekeeping manager på olika hotell i Stockholmstrakten. I oktober 2009 fick hon uppdraget på Clarion Sign, och fram till juni i år funkade det mesta fint.
– Jag stod på Arlanda och skulle på konferens när jag läste artikeln i Svenska Dagbladet. Då förstod jag att läget var allvarligt.
Artikeln Sandra läste var en del av en större granskning. Där avslöjades att en grupp bolag relaterade till namnet HSMG grovt misskött sin ekonomi. Personerna bakom företaget beskrevs som notoriska skattefifflare som gjort konkurser till en ­affärsidé. Nyheten fick stort genomslag, inte minst hos städföre­tagets kunder ­hotellkedjorna First och Nordic Choice.
På First Hotels bestämde man sig till slut för att inte avbryta kontraktet med sitt städbolag, Cevencia – förutsatt att skulderna betalades. På Nordic Choice valde man däremot att säga upp kontraktet med ChoHSMG.

Problemen var då väl kända på ­Hotell- och restaurang­fackets Stockholms­avdelning. Redan i februari försökte ­ombudsman Mikael Berge varna för företaget.
– Vi fick information från tingsrätten, Skatte­verket och Fora om att skatter och försäkringar inte hade betalats.
Mikael Berge skrev då brev till ­Nordic Choice och påpekade att kedjan inte MBL-­förhandlat när HSMG anlitades. Han bifogade även ­utdrag från register som visade på samma saker som SvD:s granskning. Men brevet kom aldrig fram till hotellkedjans ledning, utan fastnade på inköpsavdelningen. Något som vd:n Torgeir Silseth i dag beklagar.
– Detta är inte ett bolag vi vill göra affärer med. Vi hade gärna upptäckt problemen tidigare och det kanske vi hade gjort om brevet hade kommit till vår kännedom.

På Clarion Sign blev det Sandra Hernandez uppgift att försöka förklara och lugna oroliga medarbetare.
– Det var svårt. Jag var chef men hade nästan ingen information att förmedla.
Beskedet om att Nordic Choice sagt upp kontraktet fick hon i stället från hotellet. Och i augusti fick de HSMG-anställda på Choicehotellen veta att städverksamheten från den 1 september skulle läggas på ett annat städföretag, ISS. Personalen skulle få följa med till det nya företaget. Sammanlagt tog ISS över runt 170 anställda, varav ett 70-tal på Sandra Hernandez hotell.
– Det känns tryggt. Jag är tacksam för att ISS och Choice har månat om oss anställda.
 
Men alla var långt ifrån nöjda. ­
I september blev Hotell- och restaurang­facket stämt i Arbetsdomstolen av ChoHSMG. Facket anklagas för illojalitet och för att ha bidragit till de förlorade kontrakten genom att smutskasta HSMG. Priset för det hela: 35 274 264 kronor.
– Det blir mycket pengar när det rör sig om kommersiella kontrakt, säger städ­bolagets advokat Per-Olof Söderberg.
Han har en annan syn på händelserna.
– Jag anser att det hela är väldigt anmärkningsvärt. HRF och HSMG är kollektiv­avtalsparter, och då ska man föra diskussioner med varandra. I stället har HRF skickat brev med rent felaktig information till HSMG:s uppdragsgivare.
HRF tillbakavisar anklagelserna.
– Vårt uppdrag är att företräda våra medlemmar och det anser vi att vi har gjort. Det är vår skyldighet att driva ärenden när deras arbetsgivare så uppenbart bryter mot ­kollektivavtalet, säger HRF:s ordförande Ella Niia.
Även Torgeir Silseth på Nordic Choice nekar till att HRF haft del i de uppsagda kontrakten.
– Det är inte korrekt. Vi har inte påverkats av HRF. Jag tycker att resonemanget, att ett fackförbund skulle göra fel när de ­representerar sina medlemmar, är märkligt.
Choicekedjan är också mitt i en tvist med HSMG. Städföretaget kräver dem på hisnande 150 miljoner kronor. Men Torgeir Silseth tar det med ro.
– Vi vet att vi hade rätt att säga upp kontrakten. Vi är rätt säkra på att de inte har någonting att komma med.

För Sandra Hernandez och de andra städarna väntade dock ännu en smäll. I slutet av september fick de brev från både kronofogden och HSMG med krav på lönekvittning. Företaget förklarade att alla anställda som gått över till ISS brutit mot sina anställningsavtal.
– Vår uppfattning är att det inte har skett någon verksamhetsövergång. Vad Choice och ISS kommit överens om har inget med HSMG att göra. Därför borde de anställda ha respekterat sina avtal och sin uppsägningstid, säger ChoHSMG:s advokat Per-Olof Söderberg.
Att företaget hade förlorat rätten att städa på Nordic Choice-hotellen är ingen ursäkt, menar han.
– De anställda hade kunnat sysselsättas med annat. De hade haft arbetsuppgifter.
HSMG kräver nu att de anställda ska betala för sina brott, pengar som enligt breven ska kvittas från innestående lön.
– Det är obehagligt. Många här är ensamstående och har barn och räkningar, säger Sandra Hernandez.
Extra knepigt blev det eftersom lönerna som straffet skulle kvittas ifrån, inte betalades ut den 25 september som de skulle.
– Varför de inte gjorde det har jag ingen aning om, säger Sandra.

En titt på ChoHSMG:s ekonomi skulle kunna ge en ledtråd. I slutet av september fanns skulder på nästan 2 miljoner kronor registrerade hos kronofogden, till största delen skatteskulder och obetalda avgifter till tjänstepensionsföretaget Collectum.
Även systerbolaget Cevencia har problem: runt 8 miljoner kronor i registrerade skulder, merparten obetalda skatter. I början av oktober hölls konkursförhandling i tingsrätten. Där klarade sig bolaget undan konkurs med nöd och näppe, och fick till den 3 november på sig att betala sina skatteskulder.   

På First Hotels, som anlitar bolaget på fyra av sina svenska hotell, följer man utvecklingen noga. Kedjans Sverigechef, Richard Svartvik, säger att städbolaget lovat att skulderna skulle betalas. Samma sak lovade de i somras.
– Då ställde vi också ett ultimatum och fick kvitto på att skulderna hade betalats.
Richard Svartvik sä­ger att First Hotels inte såg någon möjlighet att säga upp kontraktet, så som Choice gjorde. Trots att städbolaget redan då förlorat sin f-skattesedel.
– I vårt kontrakt fanns inget som gjorde att vi kunde avbryta kontraktet. Vi var tvungna att låta avtalet löpa ut, hösten 2012.
Detta kan hotellkedjan nu tänka sig att omvärdera, oavsett en eventuell konkurs.
– Det här är naturligtvis inte en bra ­affärspartner. Det ser vi nu. Men för oss har det varit viktigast att det finns kollektivavtal och att de anställda har det bra. Och på så vis har vi inte haft några bekymmer alls, säger Richard Svartvik.  

HRF har nu
inlett förhandlingar med First Hotels för brott mot Medbestämmandelagen, eftersom kedjan inte förhandlade med facket innan städavtalet tecknades.
Förbundet undersöker också hur man ska hantera ChoHSMG:s kvittningskrav mot de före detta anställda.
Sandra Hernandez hoppas på en lösning och suckar när hon får höra att ännu ett HSMG-bolag har ekonomiska problem.
– Jag har svårt att förstå att man orkar driva företag på det viset. Det drabbar så många människor som bara gör sitt jobb.

Hotellrevyn har varit i kontakt med personer bakom HSMG-företagen, men ingen vill ställa upp på en intervju.

Flera olika bolag under namnet HSMG

Flera städbolag har verkat under namnet HSMG med helt eller delvis samma personer i styrelserna. En del av dessa personer har ett flertal konkurser bakom sig.
På HSMG:s hemsida står att företaget varit verksamt i tio år, samt att det städar runt 2 miljoner hotellrum årligen.
Några av hotellen som anlitat företaget är First-hotellen Amaranten, Reisen, Billingehus och Hotell G samt Clarion-hotellen Sign, Stockholm och Gillet tillsammans med Quality-hotellen Prince Philip och Airport hotel Arlanda.

3 frågor och svar om HSMG

Vad händer med stämningen mot HRF?

Hotell- och restaurangfacket tar hjälp av LO-TCO Rättsskydd för att hantera ChoHSMG:s stämning. Det enda som hänt sedan stämningen lämnades in är att ärendet flyttats till tingsrätten. Detta beror på att ChoHSMG är med i Sveriges hotell- och restaurangföretagare, men inte företräds av organisationen. Ett företag som är med i en arbetsgivarorganisation kan inte på egen hand stämma ett fackförbund i Arbetsdomstolen.

Hur kan städpersonal gå över från ett företag till ett annat?

I lagen om anställningsskydd §6b finns ett skydd för anställda när deras företag byter ägare. Lagen säger att om en arbetsgivare tar över ett företag, en verksamhet eller en del av en verksamhet från en annan arbetsgivare, flyttas också anställningsavtal och anställningsvillkor som gäller just då över. Vissa krav måste dock vara uppfyllda för att det ska räknas som en verksamhetsövergång, till exempel att verksamheten ses som en ekonomisk enhet.

Kan en arbetsgivare hålla inne lön som straff?

I det så kallade »Gröna riks-avtalet« mellan SHR och Hotell- och restaurangfacket står att en anställd som inte följer uppsägningstiden kan förlora innestående löneförmåner. Det ska motsvara lönen för de dagar av uppsägningstiden som han uteblivit, som mest 14 dagar. När det görs utan den anställdes medgivande kallas det tvungen kvittning. Arbetsgivaren kan dock inte ta mer än att den anställde har vad han behöver för sin och familjens försörjning. Det är kronofogden som avgör detta.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter tävling

Han ska få löken att glänsa i Årets kock

William Brittsjö var en av åtta tävlande som tog sig till final i Årets kock efter två hektiska tävlingsdagar.

Publicerad 22 juni 2021 Kommentera
Han ska få löken att glänsa i Årets kock
En av William Brittsjös favoritråvaror, gul lök, är också årets huvudråvara i finalen. Foto: Mostphotos, Privat

Åtta kockar ska göra upp om titeln Årets kock 2021 den 16 september. En av dem är du, grattis!
– Tack! Det är kul.

Hur var det att tävla?
– Det var extremt hård konkurrens, men det är bara att kämpa på. Dag två var det noll-noll igen, och då ger man allt.

Nu är det löken som ska skina, det är kul.

Hur förbereder du dig för finalen?
– Det handlar om att man inte vet vad som komma skall. Man tittar på föregående år och utgår från det.
Det gäller att utvidga sin bredd som matlagare. Man får utgå från sig själv och vad man gillar att laga. Vi vet ju huvudråvaran, gul lök. Det är en av mina favoritråvaror. Nu är det löken som ska skina, det är kul.

Huvudråvaran är känd, men mycket är en överraskning. Hur tänker du kring det?
– Råvarukorgen får man reda på samma dag, och så får man lite tid att förbereda sig.
Utmaningen är att man inte har någon exakt logistikkänsla när man inte hunnit träna på en rätt, så man får gå på magkänsla.

Vad hoppas du på för råvaror?
– Jag är ju göteborgare så skaldjur vore jättehärligt. Eller lamm, det gillar jag.

Finalisterna till Årets kock 2021, med William Brittsjö som tvåa från höger.

Vilka egenskaper är bra att ha när man tävlar i matlagning?
– I grund och botten handlar det om att vara smaksäker. Det är bra att vara stabil mentalt om något går fel.
Framför allt är det jätteviktigt att man tycker det är kul, annars klarar man inte av den träning som krävs.
Jag går all in i år och tror på den maten jag lagar och anpassar den utifrån tävlingen.

Jag gillar känslan av att vara underdog.

Här är William

Namn: William Brittsjö
Ålder: 22 år.
Från: Göteborg.
Arbetsplats: Ricordi, Stockholm.

Du är ung, bara 22 år. Du tävlar mot kockar med större erfarenhet.
– Ålder är bara en siffra. Det gäller att vara förberedd, skapa sig rätt förutsättningar och laga mat som man själv tror på samt ha lite flyt med domarna.
Men jag gillar känslan av att vara underdog, då slipper man den värsta pressen.

Är du nervös?
– Ja, det är klart man är. Jag har drömt om det här i så många år.
Det är en utmaning, men det ska inte vara lätt att vinna Årets kock. Det gäller att laga så god mat man bara kan.

Nyheter politik

HRF: ”Inte optimalt med nyval”

Riksdagen har uttryckt sitt misstroende mot Stefan Löfven. Olyckligt, tycker HRF:s ordförande Malin Ackholt. – Vi tror inte att nyval är det mest optimala för samhället och för våra medlemmar just nu, säger hon.

Publicerad 21 juni 2021 Kommentera
HRF: ”Inte optimalt med nyval”
Statsminister Stefan Löfven (S) håller pressträff i Rosenbad, efter att ha förlorat misstroendeomröstningen i riksdagen. Foto: Anders Wiklund/TT
Malin Ackholt. Foto: Peter Jönsson

Det var med marginal som riksdagen i dag röstade för ett misstroende mot statsminister Stefan Löfven.
Vänsterpartiet, som initierade omröstningen på grund av ett utredningsförslag om marknadshyror vid nybyggnation, fick med sig moderater, liberaler och sverigedemokrater och förklarade att Löfven inte längre har ledamöternas förtroende.

Hotell- och restaurangfackets ordförande Malin Ackholt tycker att beslutet är olyckligt.
– Vi befinner oss fortfarande i en pandemi. Vi tror inte att nyval är det mest optimala för samhället och för våra medlemmar just nu, säger hon.

Nu har Löfven en vecka på sig att bestämma om han ska utlysa nyval. Gör han det inte kommer han att entledigas från statsministerposten.

– Vi följer vad som händer på de områden som är viktiga för oss, som den höjda a-kasseersättningen och lagstiftning om trygghet och omställning, säger Malin Ackholt.

Nyheter DISKRIMINERING

Diskriminerad gäst får 30 000

En kvinna i rullstol försökte beställa ett glas vin under ett restaurangbesök, men nekades. Nu har restaurangen dömts i tingsrätten för diskriminering som har samband med funktionsnedsättning.

Publicerad 21 juni 2021 Kommentera
Diskriminerad gäst får 30 000
Gästen försökte beställa ett glas vin. Foto: Yuliya Zavalishina/Mostphotos

En eftermiddag för tre år sedan besökte kvinnan ett köpcentrum i södra Stockholm. På en av restaurangerna ville hon beställa ett glas vin, men möttes av nekande gester och huvudskakningar.
Efter flera försök bad kvinnan att få tala med restaurangchefen. Men inte heller då fick gästen någon förklaring till varför hon nekades att beställa. Kvinnan var vid tillfället nykter.

Kvinnan lämnade restaurangen och anmälde saken till Diskrimineringsombudsmannen, DO, som drev ärendet i tingsrätten.
Rätten gick på DO:s linje och dömde restaurangföretaget att betala 30 000 kronor i diskrimineringsersättning till kvinnan.

– Att man inte serveras alkohol är ett problem som många personer med funktionsnedsättning möter. Det kan vara förnedrande och göra att man undviker att beställa det man vill ha. Vi hoppas att domen kan bidra till att den här typen av diskriminering minskar, säger Martin Mörk, chef för DO:s processenhet i ett pressmeddelande.

Restaurangföretaget har fortfarande möjlighet att överklaga domen.

Fråga om jobbet.
106
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här