Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Smutsigt spel & rena lakan

HSMG-gruppen startar företag, får städkontrakt, struntar i skatt och försäkringar och går i konkurs med stora skulder. Fack och uppdragsgivare stäms på miljoner, men hotellstädarna får ta värsta smällen när lönerna uteblir.

Publicerad 18 oktober 2011
Smutsigt spel & rena lakan
Jag är tacksam för att ISS och Choice har månat om oss anställda, säger Sandra Hernandez, husfru på Clarion Sign. Foto: Mathias Nero

Sandra Hernandez har fullt upp. Men så är hon också husfru på ett av Sveriges största hotell, Clarion Sign i Stockholm.
– Vi har 558 rum, så det är alltid mycket att göra.
Sandra har jobbat här i två år, och hon ­gillar sitt jobb. Även om de senaste månaderna har varit tunga och turbulenta.
– Det har varit väldigt jobbigt. Många har mått dåligt på grund av deras agerande.
Sandra syftar på sin före detta arbetsgivare, städföretaget HSMG. I nio år arbetade hon för dem som housekeeping manager på olika hotell i Stockholmstrakten. I oktober 2009 fick hon uppdraget på Clarion Sign, och fram till juni i år funkade det mesta fint.
– Jag stod på Arlanda och skulle på konferens när jag läste artikeln i Svenska Dagbladet. Då förstod jag att läget var allvarligt.
Artikeln Sandra läste var en del av en större granskning. Där avslöjades att en grupp bolag relaterade till namnet HSMG grovt misskött sin ekonomi. Personerna bakom företaget beskrevs som notoriska skattefifflare som gjort konkurser till en ­affärsidé. Nyheten fick stort genomslag, inte minst hos städföre­tagets kunder ­hotellkedjorna First och Nordic Choice.
På First Hotels bestämde man sig till slut för att inte avbryta kontraktet med sitt städbolag, Cevencia – förutsatt att skulderna betalades. På Nordic Choice valde man däremot att säga upp kontraktet med ChoHSMG.

Problemen var då väl kända på ­Hotell- och restaurang­fackets Stockholms­avdelning. Redan i februari försökte ­ombudsman Mikael Berge varna för företaget.
– Vi fick information från tingsrätten, Skatte­verket och Fora om att skatter och försäkringar inte hade betalats.
Mikael Berge skrev då brev till ­Nordic Choice och påpekade att kedjan inte MBL-­förhandlat när HSMG anlitades. Han bifogade även ­utdrag från register som visade på samma saker som SvD:s granskning. Men brevet kom aldrig fram till hotellkedjans ledning, utan fastnade på inköpsavdelningen. Något som vd:n Torgeir Silseth i dag beklagar.
– Detta är inte ett bolag vi vill göra affärer med. Vi hade gärna upptäckt problemen tidigare och det kanske vi hade gjort om brevet hade kommit till vår kännedom.

På Clarion Sign blev det Sandra Hernandez uppgift att försöka förklara och lugna oroliga medarbetare.
– Det var svårt. Jag var chef men hade nästan ingen information att förmedla.
Beskedet om att Nordic Choice sagt upp kontraktet fick hon i stället från hotellet. Och i augusti fick de HSMG-anställda på Choicehotellen veta att städverksamheten från den 1 september skulle läggas på ett annat städföretag, ISS. Personalen skulle få följa med till det nya företaget. Sammanlagt tog ISS över runt 170 anställda, varav ett 70-tal på Sandra Hernandez hotell.
– Det känns tryggt. Jag är tacksam för att ISS och Choice har månat om oss anställda.
 
Men alla var långt ifrån nöjda. ­
I september blev Hotell- och restaurang­facket stämt i Arbetsdomstolen av ChoHSMG. Facket anklagas för illojalitet och för att ha bidragit till de förlorade kontrakten genom att smutskasta HSMG. Priset för det hela: 35 274 264 kronor.
– Det blir mycket pengar när det rör sig om kommersiella kontrakt, säger städ­bolagets advokat Per-Olof Söderberg.
Han har en annan syn på händelserna.
– Jag anser att det hela är väldigt anmärkningsvärt. HRF och HSMG är kollektiv­avtalsparter, och då ska man föra diskussioner med varandra. I stället har HRF skickat brev med rent felaktig information till HSMG:s uppdragsgivare.
HRF tillbakavisar anklagelserna.
– Vårt uppdrag är att företräda våra medlemmar och det anser vi att vi har gjort. Det är vår skyldighet att driva ärenden när deras arbetsgivare så uppenbart bryter mot ­kollektivavtalet, säger HRF:s ordförande Ella Niia.
Även Torgeir Silseth på Nordic Choice nekar till att HRF haft del i de uppsagda kontrakten.
– Det är inte korrekt. Vi har inte påverkats av HRF. Jag tycker att resonemanget, att ett fackförbund skulle göra fel när de ­representerar sina medlemmar, är märkligt.
Choicekedjan är också mitt i en tvist med HSMG. Städföretaget kräver dem på hisnande 150 miljoner kronor. Men Torgeir Silseth tar det med ro.
– Vi vet att vi hade rätt att säga upp kontrakten. Vi är rätt säkra på att de inte har någonting att komma med.

För Sandra Hernandez och de andra städarna väntade dock ännu en smäll. I slutet av september fick de brev från både kronofogden och HSMG med krav på lönekvittning. Företaget förklarade att alla anställda som gått över till ISS brutit mot sina anställningsavtal.
– Vår uppfattning är att det inte har skett någon verksamhetsövergång. Vad Choice och ISS kommit överens om har inget med HSMG att göra. Därför borde de anställda ha respekterat sina avtal och sin uppsägningstid, säger ChoHSMG:s advokat Per-Olof Söderberg.
Att företaget hade förlorat rätten att städa på Nordic Choice-hotellen är ingen ursäkt, menar han.
– De anställda hade kunnat sysselsättas med annat. De hade haft arbetsuppgifter.
HSMG kräver nu att de anställda ska betala för sina brott, pengar som enligt breven ska kvittas från innestående lön.
– Det är obehagligt. Många här är ensamstående och har barn och räkningar, säger Sandra Hernandez.
Extra knepigt blev det eftersom lönerna som straffet skulle kvittas ifrån, inte betalades ut den 25 september som de skulle.
– Varför de inte gjorde det har jag ingen aning om, säger Sandra.

En titt på ChoHSMG:s ekonomi skulle kunna ge en ledtråd. I slutet av september fanns skulder på nästan 2 miljoner kronor registrerade hos kronofogden, till största delen skatteskulder och obetalda avgifter till tjänstepensionsföretaget Collectum.
Även systerbolaget Cevencia har problem: runt 8 miljoner kronor i registrerade skulder, merparten obetalda skatter. I början av oktober hölls konkursförhandling i tingsrätten. Där klarade sig bolaget undan konkurs med nöd och näppe, och fick till den 3 november på sig att betala sina skatteskulder.   

På First Hotels, som anlitar bolaget på fyra av sina svenska hotell, följer man utvecklingen noga. Kedjans Sverigechef, Richard Svartvik, säger att städbolaget lovat att skulderna skulle betalas. Samma sak lovade de i somras.
– Då ställde vi också ett ultimatum och fick kvitto på att skulderna hade betalats.
Richard Svartvik sä­ger att First Hotels inte såg någon möjlighet att säga upp kontraktet, så som Choice gjorde. Trots att städbolaget redan då förlorat sin f-skattesedel.
– I vårt kontrakt fanns inget som gjorde att vi kunde avbryta kontraktet. Vi var tvungna att låta avtalet löpa ut, hösten 2012.
Detta kan hotellkedjan nu tänka sig att omvärdera, oavsett en eventuell konkurs.
– Det här är naturligtvis inte en bra ­affärspartner. Det ser vi nu. Men för oss har det varit viktigast att det finns kollektivavtal och att de anställda har det bra. Och på så vis har vi inte haft några bekymmer alls, säger Richard Svartvik.  

HRF har nu
inlett förhandlingar med First Hotels för brott mot Medbestämmandelagen, eftersom kedjan inte förhandlade med facket innan städavtalet tecknades.
Förbundet undersöker också hur man ska hantera ChoHSMG:s kvittningskrav mot de före detta anställda.
Sandra Hernandez hoppas på en lösning och suckar när hon får höra att ännu ett HSMG-bolag har ekonomiska problem.
– Jag har svårt att förstå att man orkar driva företag på det viset. Det drabbar så många människor som bara gör sitt jobb.

Hotellrevyn har varit i kontakt med personer bakom HSMG-företagen, men ingen vill ställa upp på en intervju.

Flera olika bolag under namnet HSMG

Flera städbolag har verkat under namnet HSMG med helt eller delvis samma personer i styrelserna. En del av dessa personer har ett flertal konkurser bakom sig.
På HSMG:s hemsida står att företaget varit verksamt i tio år, samt att det städar runt 2 miljoner hotellrum årligen.
Några av hotellen som anlitat företaget är First-hotellen Amaranten, Reisen, Billingehus och Hotell G samt Clarion-hotellen Sign, Stockholm och Gillet tillsammans med Quality-hotellen Prince Philip och Airport hotel Arlanda.

3 frågor och svar om HSMG

Vad händer med stämningen mot HRF?

Hotell- och restaurangfacket tar hjälp av LO-TCO Rättsskydd för att hantera ChoHSMG:s stämning. Det enda som hänt sedan stämningen lämnades in är att ärendet flyttats till tingsrätten. Detta beror på att ChoHSMG är med i Sveriges hotell- och restaurangföretagare, men inte företräds av organisationen. Ett företag som är med i en arbetsgivarorganisation kan inte på egen hand stämma ett fackförbund i Arbetsdomstolen.

Hur kan städpersonal gå över från ett företag till ett annat?

I lagen om anställningsskydd §6b finns ett skydd för anställda när deras företag byter ägare. Lagen säger att om en arbetsgivare tar över ett företag, en verksamhet eller en del av en verksamhet från en annan arbetsgivare, flyttas också anställningsavtal och anställningsvillkor som gäller just då över. Vissa krav måste dock vara uppfyllda för att det ska räknas som en verksamhetsövergång, till exempel att verksamheten ses som en ekonomisk enhet.

Kan en arbetsgivare hålla inne lön som straff?

I det så kallade »Gröna riks-avtalet« mellan SHR och Hotell- och restaurangfacket står att en anställd som inte följer uppsägningstiden kan förlora innestående löneförmåner. Det ska motsvara lönen för de dagar av uppsägningstiden som han uteblivit, som mest 14 dagar. När det görs utan den anställdes medgivande kallas det tvungen kvittning. Arbetsgivaren kan dock inte ta mer än att den anställde har vad han behöver för sin och familjens försörjning. Det är kronofogden som avgör detta.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter STÖD

Miljonstöd kan krävas tillbaka

280 företag i hotell- och restaurangbranschen kan tvingas betala tillbaka ersättning för korttidspermittering, totalt 39 miljoner kronor.

Publicerad 16 september 2020 Kommentera
Miljonstöd kan krävas tillbaka
Företag som inte gör en avstämning till Tillväxtverket kan behöva betala tillbaka stöd för korttidspermittering. Foto: Colourbox

Runt 7 600 hotell- eller restaurangföretag har hittills beviljats ekonomiskt stöd för korttidspermittering. Totalt rör det sig om cirka 2,6 miljarder kronor. Men stödet som beviljas är preliminärt. Var tredje månad ska de företag som får ersättning för korttidspermittering göra en avstämning till Tillväxtverket. Där ska det framgå i vilken grad de anställda faktiskt varit permitterade.

Den sista augusti var det 280 företag inom hotell och restaurang som inte hade lämnat in denna avstämning. Tillsammans har de fått 39 miljoner kronor i stöd, pengar som de nu kan tvingas betala tillbaka.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

Hemester räddade sommaren

Genom att snabbt anpassa verksamheten efter nya förutsättningar har Kajplats 9 i Västerås klarat krisen. Än så länge.

Publicerad 15 september 2020 Kommentera
Hemester räddade sommaren
Caroline Sjöberg kan se tillbaka på en bra sommar på Kajplats 9. Foto: Jonas Bilberg
Caroline Sjöberg. Foto: Jonas Bilberg

När Hotellrevyn pratade med Kajplats 9 i mars hade botten precis gått ur hotell- och restaurangnäringen. Alla anställda skulle korttidspermitteras och man ville snabbt få fart på uteserveringen. Men nu kan man blicka tillbaka på en bra sommar.
– Det känns som vi gick från 10 till 210 procent. Det har varit mycket gäster här i sommar, framför allt i juli, säger hovmästare Caroline Sjöberg.

Men det var inte givet att det skulle bli en lyckad säsong. Varje vecka anpassades restaurangen till nya rekommendationer och föreskrifter. När bordsservering blev obligatoriskt satsade man på en app, som senare visade sig smidig, men som drogs med barnsjukdomar.
– Det var lite struligt. Det drogs till exempel 122 räkmackor på någons konto. Det blev några kostsamma dagar, men sedan har det funkat, säger Johan Sjöqvist, vd och köksmästare.

Johan Sjöqvist. Foto: Jonas Bilberg

Korttidspermitteringen blev inte långvarig. Redan den 1 juni avslutade man den.
– Det blev ett heltidsjobb att hålla reda på allt. Och vi kunde inte bemanna upp inför sommaren när de tillsvidare­anställda var permitterade. Så vi körde som vanligt från juni, säger Johan Sjöqvist.
Det var kanske tur. I juli sattes rekord på intäkterna. Varje dag var som lördag, och innan extrapersonalen hade fått rutin på arbetsuppgifterna var det stressigt.
– Normalt går de parallellt ett tag innan högsäsongen drar i gång. Men i år hann vi inte med det. Det var nästan så att extrapersonalen började när ordinarie gick på semester, berättar Johan Sjöqvist.

Att det blev en bättre sommar än vanligt kan de, paradoxalt nog, tacka coronapandemin för.
– Folk har semestrat hemma, så det har varit många gäster från närorterna. Och eftersom vi ligger i hamnen har man kunnat ta båten och unna sig middag ute, säger Caroline Sjöberg.

Det blev bättre när vi anställde en social distance managerJohan Sjöqvist

Med restriktionerna som gäller har det varit mycket att tänka på när gästerna strömmade till.
– Det var kaos ett tag. Vi skulle springa och mäta avstånd och jaga gäster. Samtidigt skulle vi lära upp sommar­personalen. Det blev bättre när vi anställde en social distance manager, säger Johan Sjöqvist.
Caroline Sjöberg uppskattade också tillskottet.
– Det var jätteskönt att ha honom bakom sig. Han räknade gäster och såg till att de satt ned och höll avståndet.

Att det gick så bra under juli har gjort att restaurangen slipper varsla personal om uppsägning, vilket var uppe för diskussion. Man har hittat andra lösningar.
– Det är skönt att vi hade en bra sommar. Det ger lite andrum. Men det är inget vi går i mål på, säger Johan Sjöqvist.
Men Johan och Caroline ser med viss oro på hösten. Normalt har de många företagsgäster. Västerås hyser flera internationella företag, som ABB och Bombardier, och representationsmiddagar har gett intäkter på vardagar. Dessutom är osäkerheten stor kring hur det ska gå med lunchserveringen när många fortsatt jobbar hemma.

Den viktiga julbordssäsongen har man redan börjat fundera på hur man ska genomföra.
–Nu vet vi inte hur det blir, men vi har utrymme att fatta kloka beslut, säger Johan Sjöqvist.

Nyheter kollektivavtal

Sushi Yama får kollektivavtal

Avtalslösa restaurangkedjan Sushi Yama fortsätter att växa. Nu meddelar företaget att de tänker gå med i Visita – och få kollektivavtal för de anställda.

Publicerad 11 september 2020 Kommentera
Sushi Yama får kollektivavtal
Den första januari 2021 ska Sushi Yama gå in i Visita, meddelar företaget.

I slutet på förra året skrev Hotellrevyn om problem på avtalslösa sushikedjan Sushi Yama. Anställda vittnade då anonymt om långa arbetsdagar och övertid som inte alltid ersattes. Hotell- och restaurangfacket har vid flertal tillfällen försökt få till ett kollektivavtal med kedjan, men utan resultat.

Nu meddelar Sushi Yama att de tänker gå med i Visita – och därmed få kollektivavtal med HRF.
– Beslut om medlemskap hos Visita är taget och initierat. Vi signerar med Visita så fort alla handlingar är klara och inträde sker den 1 januari 2021, vilket är något vi ser fram emot, skriver Danny Barsoum, Chief Brand Officer på Sushi Yama, i ett mejl.

Beskedet välkomnas av Per Persson, HRF:s avtalssekreterare.
– Jag tycker att det är alldeles utmärkt att de har bestämt sig för det. Det är lite sent, men bättre sent än aldrig.
Ett kollektivavtal kommer att göra stor skillnad för de anställda på Sushi Yama, säger Per Persson.
– Det är en oerhörd förbättring för de anställda, för våra medlemmar. Nu kommer de att vara garanterade kollektivavtalsenliga villkor, försäkringar, lönehöjningar och mbl börjar fungera. Vi har förstått att det finns anställda där som känner sig otrygga, detta är en stor förbättring för dem.

Sushi Yama-kedjan startades 2008 och har i dag ett 50-tal restauranger. Förra året sysselsatte företaget omkring 400 personer och omsatte runt 240 miljoner kronor. I våras köptes Sushi Yama av riskkapitalbolaget Litorina.

Fråga om jobbet.
98
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här