Nyheter fackligt

Scandics förtroendevalda vässar kunskapen

I veckan träffas ett femtiotal förtroendevalda inom Scandic för att slipa kunskaperna i bland annat förhandling och fackliga rättigheter. För notan står Scandickedjan.

Publicerad 29 januari 2020
Scandics förtroendevalda vässar kunskapen
Peggy Nyholm och Emil Bäckström från HRF höll i utbildningen, dit alla förtroendevalda inom Scandic var inbjudna. Foto: Håkan Lindgren
Peggy Nyholm. Foto: Håkan Lindgren

Det är milsvid utsikt från konferensrummet på 33:e våningen i Scandic Victoria Tower i Kista. Här har ett femtiotal förtroendevalda inom Scandickedjan samlats för att prata om sina befogenheter, regler och fackliga rättigheter. Gänget har precis grupparbetat om mbl-förhandling.
– Kan ni ge exempel på frågor där ni har begärt förhandling? Dela med er av era tips och idéer, säger Peggy Nyholm, central ombudsman på HRF som håller i utbildningen.

Daniela Larsson från Scandic Opalen i Göteborg är mycket nöjd.
– Det här är superbra, vi behöver det. Det är lätt att glömma bort allt vi kan göra.
Guzel Abdulazimkyzy från Scandic Alvik i Stockholm håller med.
– Det är en påminnelse om det vi har lärt oss tidigare. Det är jättebra att man blir uppdaterad.
– Man kan säga att vi laddar batterierna med information, säger Daniela Larsson.

Samtliga förtroendevalda inom kedjan är inbjudna. Scandic står för kostnaden för utbildningen. Det är resultatet av en överenskommelse som HRF och arbetsgivaren gjorde i höstas. Detta efter att facket påpekat felaktigheter i hur ett Scandichotell i Lund tagit emot sommarpraktikanter med lön från kommunen.

HRF-ombudsman Peggy Nyholm tycker att det är ett bra sätt att lösa situationen. Kursens syfte är att rusta de förtroendevalda så de blir trygga i sin roll, säger hon.
– Vi går igenom saker som vilket mandat de har, vad man kan kalla till förhandling på, att man har rätt till facklig tid.

Andy Routh från Scandic Grand Central i Stockholm säger att utbildningen är nyttig, inte minst genom att de förtroendevalda får träffas.
– Det är bra att få ansikten på dem och höra hur de har det. Det är lätt att känna sig ensam när man jobbar på ett litet hotell.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här