Nyheter Arbetsmiljö
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Scandic får böta 400 000 för olycka

En frukostvärdinna på Scandic Segevång i Malmö fick en elstöt och skar sig i handen när hon skulle återställa ett överhettningsskydd på en krånglande kaffebryggare. Nu ska Scandic Hotels AB betala 400 000 kronor för arbetsmiljöbrott och brott mot arbetsmiljölagen.

Publicerad 3 september 2014

96800×600Normal021falsefalsefalseSVJAX-NONE

Det hade varit problem med kaffebryggaren en längre tid. Överhettningsskyddet på insidan av tanken löste ut. Restaurangchefen hade därför gett en anställd i uppdrag att ta bort skruvarna till bryggarens lock så att restaurangpersonalen enkelt skulle kunna återställa överhettningsskyddet med handen.
Det var också vad en frukostvärdinna försökte göra den 11 oktober 2011 när bryggaren inte fungerade. Men när hon förde ner handen i maskinen fick hon en elektrisk stöt av värmeelementet i bryggaren. Hon drog då reflexmässigt tillbaka handen och skar sig på insidan av locket. Två av pekfingrets sträcksenor skars sönder.

Olyckan var sådan att arbetsgivaren utan dröjsmål skulle ha anmält händelsen till Arbetsmiljöverket, men det dröjde nästan två veckor innan anmälan gjordes. När Arbetsmiljöverket därefter inspekterade arbetsplatsen fann man att hotellet brutit mot bestämmelser i både arbetsmiljölagen och olika föreskrifter. Verket vände sig därför till Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål i Malmö med en begäran om åtalsprövning. 

Denna prövning har nu lett till att kammaråklagaren gett Scandic Hotels ett strafföreläggande i två punkter. Den första punkten gäller att olyckan anmäldes för sent. Den andra gäller arbetsmiljöbrott genom vållande till kroppsskada, där den dåvarande restaurangchefen hålls ansvarig. Han hade ett ansvar för arbetstagarnas arbetsmiljö, och hade av oaktsamhet åsidosatt sina skyldigheter att förebygga olycksfall. ”Eftersom locket är ett fast skydd för att förhindra tillträde till farliga delar har restaurangchefen härigenom, utan giltigt skäl, tagit bort en skyddsanordning och anvisat en farlig arbetsmetod att återställa överhettningsskyddet” skriver åklagaren.

Restaurangchefen hade heller inte riskbedömt arbetsmetoden, inte informerat om riskerna eller tillhandahållit manual till bryggaren där det framgår att ingrepp i maskinen kan ge personskador och att reparation ska göras av behörig elektriker. Scandic Hotels AB ska därför betala företagsbot på 400 000 kronor. Som särskild grund anger åklagaren att brotten har begåtts av en person som haft ett särskilt ansvar för tillsyn eller kontroll i verksamheten. Scandic Hotels har godkänt strafföreläggandet.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här