Nyheter ARBETSRÄTT
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Sandra vann i Arbetsdomstolen

Efter föräldraledigheten fick Sandra Persson inte tillbaka sina tidigare arbetsuppgifter. Felaktigt avsked, menar Arbetsdomstolen och dömer en krögare i Bromölla att betala över 450 000 kronor i skadestånd och rättegångskostnader.

Publicerad 21 mars 2013
Sandra vann i Arbetsdomstolen
Sandra Persson med sonen Malte våren 2012. Foto: Serny Pernebjer

– Jätteskönt. Jag har gått med ett leende sedan igår, när jag fick besked från facket. Nu är det över. Och det hade aldrig gått utan hjälp, säger Sandra Persson.
Förra våren berättade Hotellrevyn om hur Sandras kocktjänst försvann under föräldraledigheten. När det var dags att börja arbeta igen erbjöds hon jobb i puben på helgkvällar och helgnätter.
Sandra tackade nej och menade att det både innebar sämre arbetsuppgifter och sämre schema. Kocktjänsten hade varit på dagtid, pubjobbet innebar helgkvällar.
Hon kom med andra förslag men fick inte någon respons från arbetsgivaren.

I praktiken blev hon uppsagd.
– Jag fick gå utan inkomst i ett halvår, vilket var pengar vi hade räknat med. Och det var dessutom strul med intygen från arbetsgivaren, med mera, säger hon.
Sandra tog hjälp av HRF. Facket drev först frågan till tingsrätten där arbetsgivaren vann. Rätten ansåg att arbetsgivarens har rätt att tilldela någon nya arbetsuppgifter. Sandra borde ha accepterat pubjobbet, då hon jobbat som servitris innan hon fick tjänsten som kock.

Förra våren gick HRF, med hjälp av LO TCO Rättsskydd, vidare till Arbetsdomstolen, AD. I går kom utslaget som gav Sandra Persson rätt.
Visserligen har arbetsgivaren i princip rätt att säga upp den som tackar nej till ett rimligt erbjudande, enligt AD. Men i det här fallet betonar domstolen föräldraledighetslagen och EU:s regler om likabehandling. Där ställs höga krav på att inte missgynna kvinnor i samband med föräldraledighet.
Eftersom den erbjudna tjänsten var sämre än tidigare arbete, hade Sandra rätt att tacka nej. Att arbetsgivaren inte ordnade annat arbete är samma sak som ett felaktigt avsked, enligt Arbetsdomstolen.
Skadeståndet blev högt: totalt ska krögaren betala 120 000 i allmänt skadestånd och cirka 85 000 i utebliven lön. Plus över 250 000 för rättegångskostnader i tingsrätten och Arbetsdomstolen.

Sandra är i dag föräldraledig med sitt andra barn, Olivia. Nu vill hon se framåt.
– Det här är en grej man gått och burit på och oroat sig för i tre år – det är inget man kan lägga åt sidan bara så där. Nu har jag äntligen fått rättvisa.
Hon har läst in sin gymnasiekompetens och tanken är att plugga till förskollärare.
– Fast jag har också haft ett annat jobb i kök under tiden, hos kommun, där jag trivdes. Det var inget strul med lön eller papper och så. Så jag får väl se hur jag gör efter ledigheten.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här