Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så tycker vi om avtalet

Flera HRF-medlemmar ser avtalsresultatet som okej, och har hört positiva reaktioner från sina arbetskamrater. Men andra tycker att facket borde ha tagit fajten. Och den låga höjningen av ob-ersättningen retar många.

Publicerad 18 maj 2010
Så tycker vi om avtalet
HRF-medlemmarna Karolina Hansen, Juan Torres och Tony Sundbom kommenterar det nya avtalet.
inlinebild
Okej lönehöjning, men för dyrt kostavdrag, tycker Hilma Issa. Foto: Maria Annas

Ett pinsamt dåligt resultat eller rätt okej med tanke på förutsättningarna? Hellre strejk än överenskommelse? Åsikterna om det nya kollektivavtalet varierar.

– Jag är så glad över att vi har fixat en bättre skrivning av extra anställning vid behov, säger Juan Torres, hotellstädare på Scandic Europa i Göteborg.
– Jag har många kollegor som har jobbat extra här på Scandic Europa i flera år, men nu känns det lite lättare att försöka få dem anställda. Jag är jättenöjd med avtalet. Ob-tillägget bryr jag mig inte så mycket om eftersom jag alltid jobbar dagtid.

Men många i branschen jobbar inte dagtid. Och från nattpersonal hörs besvikelse över avtalsresultatet. Speciellt att ob-höjningen bara blir runt 40 öre.
”Vem vill jobba för så lite? Inte underligt att det är svårt att få folk att jobba. Många andra får dubbelt ob men inte vi. Men dom kanske är mera värda? Om två år så kanske vi ökar med 50 öre till.” Så kommenterar en av läsarna resultatet på Hotellrevyn.se.

Tony Sundbom är receptionist i Umeå och fackligt aktiv. Han och de andra i avdelning Norrs styrelse gick igenom avtalet i går och var även ute på arbetsplatserna.
– Alla medlemmar som jag hittills har träffat verkar vara positiva till det nya avtalet, säger Tony.
Själv är han också ganska nöjd.
– Jag tycker att de har krämat ur bra av SHR med tanke på att vi först fick ett nollbud. Ob:t är kanske inte så bra, men man får ge och ta och nu är det månadslönen som prioriteras. Det är bra också att det har blivit en annan skrivning kring anställningsformen ”extra vid behov”.

Priset för kost på arbetsplatsen höjs i två steg, från dagens 35 kronor till 43 kronor per dag från den 1 maj 2011. Åtta kronor som väckt starka känslor.
”En ökning på kostavdraget med cirka 120 kr i månaden gör inte att löneökningen blir 400 kr i månaden utan den blir 280 kronor”, konstaterar en läsare på Hotellrevyn.se.
Hilma Issa, huvudskyddsombud och fackligt ombud på McDonald's kontor i Stockholm, håller med:
– Kostavdraget är jättedyrt, det är inte bra, säger hon.
Hilma ser höjningen av ob som ”bättre än inget alls” och ger det nya avtalet betyget okej.
– Lönehöjningen var bättre i förra avtalet, men man får tänka på att de fick ett nollbud från början. Men 980 kronor på två år är ingen stor höjning. Det är jättebra med en ny skrivning kring ”extra vid behov”. Ob-höjningen på 40 öre är okej, i alla fall bättre än inget alls, säger Hilma.

Karolina Hansen är mötes- och eventkordinator på Nordic Sea hotell i Stockholm. Hon tycker att det verkar som att många anser att avtalet är bra.
– Jag har fått flera positiva sms från andra medlemmar i dag, det känns som att folk är nöjda med avtalet, säger hon.
– Att ”extra anställning vid behov” försvinner och ersätts av arbete för enstaka dagar, tycker jag är jättepositivt. Lönehöjningen är också bra. Om vi jämför oss med de andra LO-förbunden så har vi fått en högre lönehöjning än de andra. Ob-höjningen kunde ha varit större, men med tanke på utgångsläget med SHR:s nollbud så känns det ändå okej. Det kunde ha varit mer men jag tycker att vi har förhandlat oss till ett bra avtal.

Men även hon är missnöjd med den dyrare personalmaten.
– Höjningen av kostavdraget känns inte bra. Då vill det till att de ökar kvaliteten på maten, den är inte värd det priset i dag.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Avtal 2020
Nyheter KONFLIKT

Ikeapersonal tas ut i strejk

Hotell- och restaurangfacket kommer inte överens med Svensk Handel om ett nytt avtal för dem som jobbar på bland annat Ikeas restauranger. I dag varslade HRF om strejk.

Publicerad 2 december 2020 Kommentera
Ikeapersonal tas ut i strejk
Den 11 december bryter strejk ut på tre Ikearestauranger, om inte HRF och Svensk Handel kommer överens om ett nytt avtal. Foto: Mostphotos

Det är två frågor parterna inte kunnat enas om. Dels låglönesatsningen, dels villkoren för deltidsanställda. På Svensk Handels område utgör de en absolut majoritet. Bara 0,07 procent av de anställda som jobbar i varuhusrestauranger har en heltidstjänst.

– Jag trodde att vi hade räknat fel när jag såg siffran, säger Eva-Lotta Ramberg, central ombudsman på HRF och en av dem som förhandlar med Svensk Handel.

Arbetsgivarsidan menar att den lägre tjänstgöringsgraden kompenseras av ob-ersättningen, som är generös jämfört med till exempel Gröna riksavtalet.
– Vi anser att man måste kunna leva på sin grundlön. Den dagen arbetsgivaren upptäcker att du blir dyr med din ob-ersättning blir du schemalagd dagtid, utan ob. Många hanterar det så, det har vi sett över åren, säger Eva-Lotta Ramberg.

Om konflikten

  • Konflikten bryter ut den 11 december klockan 11, om parterna inte kommer överens före det.
  • Strejken omfattar restauranger på tre Ikeavaruhus: Kungens Kurva, Barkarby och Västerås.
  • Förutom arbetsnedläggelse innebär varslet också blockad mot nyanställningar, inhyrning samt mer- och övertid.

HRF vill ha den så kallade norska modellen. Den innebär att man tittar på faktiskt arbetad tid tolv månader tillbaka. Den som har jobbat mycket mertid ska då kunna få sin tjänstgöringsgrad justerad uppåt, så att det motsvarar ett snitt av hur mycket man jobbat.

I går kväll avslutades förhandlingarna med motparten.
– Vi har inget mer att diskutera, det finns inga öppningar i sikte. Därför varslar vi om strejk, säger Eva Lotta-Ramberg.

Nyheter VARSEL

Sista personalen på Heden varslas

Liseberg varslar de sista anställda på Hotell Heden. Orsaken anges vara arbetsbrist på grund av pandemin. Men Hotell- och restaurangfacket menar att det också finns ett annat skäl. Förhandlingarna har avslutats i oenighet.

Publicerad 1 december 2020 Kommentera
Sista personalen på Heden varslas
Hotellverksamheten ska säljas, fastigheten är redan såld. Foto: Mostphotos

Redan i våras varslades 30 personer, större delen av personalen på Liseberg Hotell Heden i Göteborg. Hotellet har varit stängt sedan i juni, men har under hösten haft öppet för luncher och en del mindre möten.

Nu har även återstående femton personer varslats. En nödvändighet på grund av pandemin, enligt Liseberg.

Det är sedan tidigare bestämt att Liseberg ska sälja hotellet, för att frigöra pengar till att bygga ett vattenland och ett nytt hotell. Fastigheten där Hotell Heden ligger är redan såld. Från den 1 april 2021 tas den över av det kommunala fastighetsbolaget Higab.

Nu är även hotellverksamheten till salu, med målet att hitta en köpare till samma datum.
– Vi hävdar att det råder uppsägningsförbud. Anledningen till att de vill säga upp all personal är försäljningen, inte det faktum att hotellet håller stängt när nöjesparken inte är öppen. Det brukar ju ha öppet även när parken är stängd, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

HRF menar dessutom att det finns en annan förklaring till varslen.
– I lokala förhandlingar har arbetsgivaren sagt att det är svårt att sälja verksamheten på grund av att det finns personal. Detta förnekar de nu, säger Emil Bäckström.

Personalen bör få ha kvar sina tillsvidareanställningar till dess att det finns en ny köpare, anser HRF. Att de som varslas och sägs upp har rätt till återanställning under nio månader räcker inte.
– Nej, säkerheten är större med en tillsvidareanställning. Vi vet heller inte vad en kommande ägare har för planer, hur länge det dröjer innan de öppnar hotellet.

Varsel vid försäljning

Om ett företag säljer sin verksamhet räknas detta i sig inte som saklig grund för att säga upp personal, enligt lagen om anställningsskydd. Men förbudet att säga upp kan hävas om det finns ekonomiska skäl, vilket är vad Liseberg uppger i detta fall.
Personalen har företräde till återanställning i nio månader efter uppsägningstidens slut.

I förhandlingarna föreslog HRF att arbetsgivaren skulle lägga varslen för att sedan dra tillbaka dem när det blev klart vem som skulle ta över. Men det ville inte Liseberg.
– De tyckte inte att det var schyst mot den som skulle ta över. Då tolkar jag det som att de faktiskt säger upp personalen för någon annans räkning.

Nu kommer arbetsgivaren troligen att börja verkställa varslen. HRF överväger om de ska ogiltigförklara uppsägningarna. Det skulle i så fall bli lokala förhandlingar igen. Om parterna fortfarande inte kommer överens då kan förbundet stämma Liseberg i Arbetsdomstolen för brott mot lagen om anställningsskydd, las.

Nyheter KOMPETENS

Bra betyg för HRF:s kompetensprojekt

Hög träffsäkerhet och fina omdömen från deltagare och deras arbetsgivare. Det konstaterar analysföretaget Ramboll i sin utvärdering av HRF:s projekt En värld av möjligheter.

Publicerad 30 november 2020 Kommentera
Bra betyg för HRF:s kompetensprojekt
I projektet En värld av möjligheter har HRF erbjudit kurser i bland annat specialiserad matlagning samt service och bemötande. Foto: Mostphotos

Efter jul avslutas projektet En värld av möjligheter, där Hotell- och restaurangfacket anordnat kurser för branschanställda i Småland samt på Gotland och Öland. Pengarna, runt 8 miljoner kronor, har EU:s socialfond stått för.

I oktober hade 293 personer deltagit i någon eller flera av kurserna.

Frida Ljunggren. Foto: Privat

– Målet var 300 unika deltagare. Det tror vi att vi når för vi har några ytterligare som går i november och december, säger Frida Ljunggren, en av projektledarna.

Det var för att sätta fokus på frågan om kompetensutveckling i hotell- och restaurangnäringen som HRF drog i gång projektet 2018. Man ville stärka yrkesstoltheten och göra det möjligt för fler att stanna och utvecklas i branschen. Tillsammans med Visita och utbildningsanordnare, har förbundet erbjudit kurser som Mat och dryck i kombination, Specialiserad matlagning samt Arbetsledning och ledarskap. Ramboll framhåller i sin utvärdering att man varit lyhörd för att behoven kan förändras.

– Hygien och städ som vi tog fram i samband med corona har blivit väldigt populär, säger Frida Ljunggren.

Hotell- och restaurangfacket utesluter inte att det kan komma fler kompetenssatsningar framöver.
– Vi står redo, vi är beredda att göra det här på nationell nivå. Nu har vi fått en bra erfarenhet och hjälpt många medlemmar till kompetensutveckling. Vi har bra kunskaper om att driva ESF-projekt, så nu väntar vi bara på lämpliga utlysningar att söka, säger Pim van Dorpel, vice ordförande i HRF.

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här