Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så tycker läsarna om Hotellrevyn

Du är en ung kvinna som arbetar på restaurang där du dagligen har kontakt med gästerna. Du läser Svensk Hotellrevy varje månad, särskilt artiklar om löner, arbetsrätt eller matrecept. Läsningen tar dig ungefär en halvtimme. Känner du igen dig? Då är du tidningens typiske läsare.

Publicerad 1 augusti 2002

Sifo har undersökt vilka som läser Svensk Hotellrevy.
Undersökningen visar att läsarna ger mycket högt betyg åt tidningen. De allra flesta läser den – och vanligen två gånger. Svensk Hotellrevy har en stark ställning då det gäller att informera om sånt som har med jobbet att göra.
Här är några saker som undersökningen visade:

Viktigaste informationskällan om fackliga frågor
”Vilken är din viktigaste informationskälla när det gäller löner, arbetsvillkor och fackliga frågor”, frågade Sifo.
Så här svarar läsarna:
? Svensk Hotellrevy   : 62%
? Chefen/företaget   : 26%
? Min klubb/fackligt platsombud/fackliga möten: 23%
? Dagstidning: 17%
? Radio/TV: 15%
? Internet   : 8%
? LO-tidningen och andra fackliga tidningar: 3%

?och viktigaste informationskällan om branschen
Tidningen är även den viktigaste källan då det gäller att få information och arbetet och branschen.
”Var får du oftast information om arbetet och branschen”, löd en annan fråga?
? Svensk Hotellrevy:   42%
? Dagstidning:   11%
? Radio/TV: 10%
? Leverantörer: 8%
? Mässor, utställningar:   5%
? Annan branschtidning:   5%
? Internet: 4%
? Annan facklig tidning:   2%

Räckvidd 75 procent
Tidningsläsning mäts i räckvidd. Det innebär att Sifo frågar hur många som läser ett genomsnittligt nummer av tidningen. Tre av fyra, 75 procent, läser ett genomsnittligt nummer av Svensk Hotellrevy.
Sifo frågade även vilka andra branschtidningar läsarna läser. Här är svaren:
? Gourmet   : 14%
? Bon Appetit: 12%
? Restauratören: 11%
? Apéretif: 10%
? Restaurang&Storhushåll: 10%
? Fast Food: 7%

Läser mycket
85 procent av läsarna läser något i tidningen. Så här fördelar sig svaren.
? Läser hela tidningen:   35%
? Läsarna några artiklar:   43%
? Läser enstaka artiklar:   7%
? Brukar bläddra i tidningen:   14%
? Läser inget:   1%

Skriver bäst om löner, arbetsrätt och mat
De områden som är centrala för en facklig tidning, löner, arbetsplatsen, lagar och avtal, är också de som läses mest i Svensk Hotellrevy och de som läsarna ger högst betyg. De ämnen man tycker att tidningen skriver bäst om är i tur och ordning:
? Löner
? Facklig information
? Avtal och regler på arbetsplatsen
? Arbetsmiljö, säkerhet
? Mat
? Utbildning
? Information om HRF
? Drycker.

Lättläst och trovärdig
Läsarna fick ta ställning till olika påståenden om tidningen. Här är svaren:
Svensk Hotellrevy är?
? Lättläst: 70%
? Har ett bra format:   68%
? Är trovärdig: 66%
? Har bra nyheter:   57%
? Lätt att hitta i: 56%
? Har bra bilder:   52%

Unga utbildade läsare
? De flesta läsare är kvinnor, 69 procent.
? Läsarna är unga, två av tre, 67 procent, är under 40 år.
? 60 procent av läsarna har gått ut gymnasiet.
? 41 procent har någon yrkesutbildning.

Drömmen om att starta eget
Svensk Hotellrevy är ju en facklig tidning. Ändå är det vanligt att läsarna har varit egna företagare. Det gäller nästan var tionde läsare (9 procent). Fler män än kvinnor har erfarenhet av eget företag. Var femte bland Hotellrevyns manliga läsare har varit företagare. Och av dem som prövat på företagandet kan 29 procent tänka sig att starta på nytt inom de närmaste två åren.
Inom hela läsekretsen säger åtta procent att de inom de närmaste två åren troligen kommer att starta eget företag.

Mer eller mindre skoj
Sägs det något negativt om tidningen? Ja särskilt skämtsam är den inte. Bara 4 procent instämmer helt och hållet i att Svensk Hotellrevy är underhållande. 21 procent av läsarna vill ha fler roliga historier och vitsar, men å andra sidan vill 29 procent ha mindre sådant i tidningen.

Undersökningen gjordes av Sifo/Research International under april och maj månad år 2002. Ett slumpmässigt urval av tidningens mottagare fick ett frågeformulär per post och skickade in sina svar. 237 personer svarade.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter Omorganisation

Scandic och Choice vill omorganisera

I spåren av corona vill landets största hotellkedjor öka flexibiliteten. Både Scandic och Choice har skissat på team med flytande arbetsuppgifter. HRF är kritiskt.

Publicerad 21 september 2020 Kommentera
Scandic och Choice vill omorganisera
Team av medarbetare som kan utföra olika arbetsuppgifter. Så vill Scandic och Nordic Choice organisera. Bilden är ett montage. Foto: Mostphotos

Inom Scandic talar man om service host, och på Nordic Choice-kedjan kallas det service crew. Syftet är att samla olika yrkesgrupper i team där de anställda kan utföra olika arbetsuppgifter.

– Den möjligheten har arbetsgivaren haft sedan 1929. Det behöver man inte en omorganisation för, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

Han har förhandlat omorganisationen med båda hotellkedjorna, och är mycket kritisk.

– Arbetsgivarna vill att så få som möjligt ska göra så mycket som möjligt så billigt som möjligt. Vi har kämpat med validering och vi tävlar i olika yrkesgrupper, det här gör att yrkesstoltheten försvinner.

På Scandic pågår fortfarande förhandlingar. Företaget kan inte gå in på detaljer under pågående mbl-förhandling, eftersom resultat av förhandlingen först ska kommuniceras med berörd personal innan det kommuniceras brett, skriver man i ett mejl. HR-direktör Åsa Dammert kommenterar vidare:

”Vi ser ett behov av att arbeta med en modernare och plattare organisation som följer gästbehov och gästflöde på ett enklare och tydligare sätt. Eftersom gästerna är färre och antal bokade rum varierar mycket från en dag till en annan behöver vi säkerställa att vi har en modern organisation som möter detta på bästa sätt.”

En risk som Emil Bäckström ser rör återanställning. Den som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist har rätt till återanställning om det dyker upp en tjänst man är kvalificerad för. Med team där arbetsuppgifterna är flytande är det inte omöjligt att återanställda som tidigare legat i lönegrupp 1 – kvalificerat yrkesarbete – återanställs till lönegrupp 2.

– Har man sedan en kock i sin service eller host crew är det klart att den personen kommer att få laga mat, utan att få betalt för det. Vi tror att det här leder till ett utnyttjande av folk, säger Emil Bäckström.

Enligt Tina Tropp Jerresand, head of people and culture på Nordic Choice-kedjan, är det en faktor som har lyfts fram i riskbedömningen.

– Lönegrupperna är oerhört viktiga. För oss är det jätteviktigt att ingen utför kvalificerat yrkesarbete som inte ska göra det. Vi ser det här som att vi skapar förutsättningar för våra medarbetare att utvecklas.

HRF befarar att kraven på kvalifikationer ökar för personer som ska arbeta i de planerade allroundtjänsterna. Redan nu har förbundet sett exempel på att personer som brister i svenska har valts bort när det är dags för återanställning.

– Om man för fem eller tio år sedan anställde en person som kan dålig svenska kan man inte nu säga att den personen inte har rätt kvalifikationer för jobbet. Vi har varit tydliga med hur vi ser på det här, säger Emil Bäckström.

Förhandlingarna med Nordic Choice är avslutade i oenighet. Med Scandic pågår de fortfarande.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här