Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så tycker läsarna om Hotellrevyn

Du är en ung kvinna som arbetar på restaurang där du dagligen har kontakt med gästerna. Du läser Svensk Hotellrevy varje månad, särskilt artiklar om löner, arbetsrätt eller matrecept. Läsningen tar dig ungefär en halvtimme. Känner du igen dig? Då är du tidningens typiske läsare.

Publicerad 1 augusti 2002

Sifo har undersökt vilka som läser Svensk Hotellrevy.
Undersökningen visar att läsarna ger mycket högt betyg åt tidningen. De allra flesta läser den – och vanligen två gånger. Svensk Hotellrevy har en stark ställning då det gäller att informera om sånt som har med jobbet att göra.
Här är några saker som undersökningen visade:

Viktigaste informationskällan om fackliga frågor
”Vilken är din viktigaste informationskälla när det gäller löner, arbetsvillkor och fackliga frågor”, frågade Sifo.
Så här svarar läsarna:
? Svensk Hotellrevy   : 62%
? Chefen/företaget   : 26%
? Min klubb/fackligt platsombud/fackliga möten: 23%
? Dagstidning: 17%
? Radio/TV: 15%
? Internet   : 8%
? LO-tidningen och andra fackliga tidningar: 3%

?och viktigaste informationskällan om branschen
Tidningen är även den viktigaste källan då det gäller att få information och arbetet och branschen.
”Var får du oftast information om arbetet och branschen”, löd en annan fråga?
? Svensk Hotellrevy:   42%
? Dagstidning:   11%
? Radio/TV: 10%
? Leverantörer: 8%
? Mässor, utställningar:   5%
? Annan branschtidning:   5%
? Internet: 4%
? Annan facklig tidning:   2%

Räckvidd 75 procent
Tidningsläsning mäts i räckvidd. Det innebär att Sifo frågar hur många som läser ett genomsnittligt nummer av tidningen. Tre av fyra, 75 procent, läser ett genomsnittligt nummer av Svensk Hotellrevy.
Sifo frågade även vilka andra branschtidningar läsarna läser. Här är svaren:
? Gourmet   : 14%
? Bon Appetit: 12%
? Restauratören: 11%
? Apéretif: 10%
? Restaurang&Storhushåll: 10%
? Fast Food: 7%

Läser mycket
85 procent av läsarna läser något i tidningen. Så här fördelar sig svaren.
? Läser hela tidningen:   35%
? Läsarna några artiklar:   43%
? Läser enstaka artiklar:   7%
? Brukar bläddra i tidningen:   14%
? Läser inget:   1%

Skriver bäst om löner, arbetsrätt och mat
De områden som är centrala för en facklig tidning, löner, arbetsplatsen, lagar och avtal, är också de som läses mest i Svensk Hotellrevy och de som läsarna ger högst betyg. De ämnen man tycker att tidningen skriver bäst om är i tur och ordning:
? Löner
? Facklig information
? Avtal och regler på arbetsplatsen
? Arbetsmiljö, säkerhet
? Mat
? Utbildning
? Information om HRF
? Drycker.

Lättläst och trovärdig
Läsarna fick ta ställning till olika påståenden om tidningen. Här är svaren:
Svensk Hotellrevy är?
? Lättläst: 70%
? Har ett bra format:   68%
? Är trovärdig: 66%
? Har bra nyheter:   57%
? Lätt att hitta i: 56%
? Har bra bilder:   52%

Unga utbildade läsare
? De flesta läsare är kvinnor, 69 procent.
? Läsarna är unga, två av tre, 67 procent, är under 40 år.
? 60 procent av läsarna har gått ut gymnasiet.
? 41 procent har någon yrkesutbildning.

Drömmen om att starta eget
Svensk Hotellrevy är ju en facklig tidning. Ändå är det vanligt att läsarna har varit egna företagare. Det gäller nästan var tionde läsare (9 procent). Fler män än kvinnor har erfarenhet av eget företag. Var femte bland Hotellrevyns manliga läsare har varit företagare. Och av dem som prövat på företagandet kan 29 procent tänka sig att starta på nytt inom de närmaste två åren.
Inom hela läsekretsen säger åtta procent att de inom de närmaste två åren troligen kommer att starta eget företag.

Mer eller mindre skoj
Sägs det något negativt om tidningen? Ja särskilt skämtsam är den inte. Bara 4 procent instämmer helt och hållet i att Svensk Hotellrevy är underhållande. 21 procent av läsarna vill ha fler roliga historier och vitsar, men å andra sidan vill 29 procent ha mindre sådant i tidningen.

Undersökningen gjordes av Sifo/Research International under april och maj månad år 2002. Ett slumpmässigt urval av tidningens mottagare fick ett frågeformulär per post och skickade in sina svar. 237 personer svarade.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter STÖD

Efterlängtat besked om stöd

I dag meddelade regeringen att verksamheter som tvingas stänga av smittskyddsskäl ska kunna få lönekostnaderna täckta av staten. HRF välkomnar beskedet.

Publicerad 23 februari 2021 Kommentera
Efterlängtat besked om stöd
HRF:s ordförande Malin Ackholt välkomnar dagens besked från regeringen, som innebär mer stöd till företagen. Foto: Mostphotos, Peter Jönsson

I januari antogs den pandemilag som gör det möjligt för regeringen att fatta beslut om att vissa näringsverksamheter ska hålla stängt. I dag presenterades en ändring i det ekonomiska stödpaket som beslutats tidigare. Nyheten innebär att de anställdas löner ska räknas som fasta kostnader, och därmed täckas upp till hundra procent vid en nedstängning.

– Det är glädjande information regeringen kommer med i dag. Det är högst rimligt, så att våra medlemmar kan behålla jobben, säger Malin Ackholt, HRF:s ordförande.

Hon gläds också åt beskedet att företag från och med torsdag ska kunna söka omställningsstöd för perioden augusti-december 2020.

– Stödet hjälper företagens likviditet. Det är synd att det har tagit tid, men det är bra att det kommer. Nu måste pengarna ut, det är väldigt efterlängtat.

Finansminister Magdalena Andersson sade vid en pressträff att de ekonomiska stöden vuxit i omfattning sedan pandemins start, för att nu uppgå till nästan det dubbla jämfört med för ett år sedan.

– Anledningen till att vi gör det här är ju att vi ser ljuset i tunneln, nämligen vaccinet. Och vi vill ju att samhället ska stå redo, att ekonomin ska stå redo att starta upp när smittan trycks ned.

Ingår i temat: Coronakrisen 116 artiklar

Alla artiklar i temat (113 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF går vidare med krav på skor

HRF:s regionala skyddsombud vände sig till domstol för att kräva halksäkra skyddsskor åt anställda på snabbmatsrestauranger, men rätten gick på Arbetsmiljöverkets linje. Nu överklagar skyddsombuden.

Publicerad 23 februari 2021 Kommentera
HRF går vidare med krav på skor
Anställda på två snabbmatsrestauranger bör ha rätt till kostnadsfria skyddsskor, menar HRF:s regionala skyddsombud. Foto: Colourbox

Förra året drev HRF:s regionala skyddsombud två ärenden där de krävde halksäkra skyddsskor till anställda på två olika snabbmatsrestauranger.

Skyddsombuden menade att arbetsgivarna, en McDonald’s i Visby och en Maxrestaurang i södra Stockholm, var skyldiga att bekosta halksäkra skyddsskor åt personalen eftersom det finns risk att de annars halkar och skadar sig.

Arbetsgivarna ansåg att det räckte att de lät personalen låna skor, alternativt köpa till reducerat pris. Dessutom var golven halksäkrade, menade arbetsgivarna.

Arbetsmiljöverket inspekterade restaurangerna, och ställde sig sedan på arbetsgivarnas sida.

Förra sommaren överklagade skyddsombuden med hjälp av LO-TCO Rättsskydd till förvaltningsrätten – som nyligen meddelade att de avslår överklagan.

Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Kent Johansson, arbetsmiljöansvarig ombudsman på HRF, tycker att det är konstigt.

– Det finns flera saker i det här som vi blir konfunderade av. En sak är att Arbetsmiljöverket inte har inspekterat de här restaurangerna under rusningstid, när oljedimman är som värst. De inspekterade när det var lugnt och restaurangerna var städade och fina. En annan är att Arbetsmiljöverket gjorde en helt annan bedömning på ett hotell i Trelleborg, säger han.

HRF menar också att åtminstone en av arbetsgivarna ställer krav på att personalen ska bära skor med en viss typ av sula för att förhindra halkolyckor, vilket gör arbetsgivaren skyldig att bekosta dessa.

De regionala skyddsombuden har nu överklagat till nästa instans, kammarrätten.
– Vi för i princip samma argumentation som vi har gjort tidigare, men ska komplettera med ytterligare material, säger Kent Johansson.

Han hänvisar till ett fall som nyligen avgjordes där en Samhallanställd städare halkade under uppdrag på en Maxrestaurang. Detta ledde till att Samhall får böta 200 000 kronor, berättar Kent Johansson.
– Det är ju så klart väldigt intressant för vår sak.

Fakta: Arbetsskor och skyddsskor

Vilken typ av skor som ska bekostas av arbetsgivaren har varit föremål för förhandling mellan HRF och arbetsgivarorganisationen Visita. I Gröna riksavtalet mellan parterna i dag står att:

  • Om arbetet så påfordrar tillhandahåller arbetsgivaren lämplig skyddsutrustning i den omfattning som följer enligt lag och föreskrifter. Behovet av säker fotbeklädnad ska utredas av företagets skyddsorganisation eller om sådan saknas av de lokala parterna.
  • Föreskriver arbetsgivaren särskild klädsel tillhandahålles sådan av arbetsgivaren, som dessutom ansvarar för tvätt.
Nyheter uppsägningar

Liseberg gör sig av med serveringspersonal

Samtidigt som man förstärker med kockar väljer Liseberg att säga upp all serveringspersonal. HRF:s ombudsman Mikael Berge har svårt att förstå logiken.

Publicerad 23 februari 2021 Kommentera
Liseberg gör sig av med serveringspersonal
Liseberg planerar att säga upp all tillsvidareanställd serveringspersonal. Foto: Creative Commons
Mikael Berge. Foto: Jann Lipka/HRF

Pandemin har gått hårt åt Liseberg. Efter sommaren gjorde man en stor personalneddragning. Nu är det dags för ännu en vända. De tre återstående servitörerna ska sägas upp. Planen är att driva parkens restauranger helt utan tillsvidareanställd servis.

Mikael Berge, ombudsman på HRF:s avdelning Väst, tycker att det är en uppseendeväckande omorganisation.
– Man tänker uppenbarligen servera mat, eftersom man planerar att utöka organisationen med två souschefer. Det är en väldigt konstig organisationsförändring, säger Mikael Berge.

Mbl-förhandlingarna är avslutade i oenighet. Företaget har för avsikt att gå vidare med uppsägningarna.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här