Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så tycker läsarna om Hotellrevyn

Du är en ung kvinna som arbetar på restaurang där du dagligen har kontakt med gästerna. Du läser Svensk Hotellrevy varje månad, särskilt artiklar om löner, arbetsrätt eller matrecept. Läsningen tar dig ungefär en halvtimme. Känner du igen dig? Då är du tidningens typiske läsare.

Publicerad 1 augusti 2002

Sifo har undersökt vilka som läser Svensk Hotellrevy.
Undersökningen visar att läsarna ger mycket högt betyg åt tidningen. De allra flesta läser den – och vanligen två gånger. Svensk Hotellrevy har en stark ställning då det gäller att informera om sånt som har med jobbet att göra.
Här är några saker som undersökningen visade:

Viktigaste informationskällan om fackliga frågor
”Vilken är din viktigaste informationskälla när det gäller löner, arbetsvillkor och fackliga frågor”, frågade Sifo.
Så här svarar läsarna:
? Svensk Hotellrevy   : 62%
? Chefen/företaget   : 26%
? Min klubb/fackligt platsombud/fackliga möten: 23%
? Dagstidning: 17%
? Radio/TV: 15%
? Internet   : 8%
? LO-tidningen och andra fackliga tidningar: 3%

?och viktigaste informationskällan om branschen
Tidningen är även den viktigaste källan då det gäller att få information och arbetet och branschen.
”Var får du oftast information om arbetet och branschen”, löd en annan fråga?
? Svensk Hotellrevy:   42%
? Dagstidning:   11%
? Radio/TV: 10%
? Leverantörer: 8%
? Mässor, utställningar:   5%
? Annan branschtidning:   5%
? Internet: 4%
? Annan facklig tidning:   2%

Räckvidd 75 procent
Tidningsläsning mäts i räckvidd. Det innebär att Sifo frågar hur många som läser ett genomsnittligt nummer av tidningen. Tre av fyra, 75 procent, läser ett genomsnittligt nummer av Svensk Hotellrevy.
Sifo frågade även vilka andra branschtidningar läsarna läser. Här är svaren:
? Gourmet   : 14%
? Bon Appetit: 12%
? Restauratören: 11%
? Apéretif: 10%
? Restaurang&Storhushåll: 10%
? Fast Food: 7%

Läser mycket
85 procent av läsarna läser något i tidningen. Så här fördelar sig svaren.
? Läser hela tidningen:   35%
? Läsarna några artiklar:   43%
? Läser enstaka artiklar:   7%
? Brukar bläddra i tidningen:   14%
? Läser inget:   1%

Skriver bäst om löner, arbetsrätt och mat
De områden som är centrala för en facklig tidning, löner, arbetsplatsen, lagar och avtal, är också de som läses mest i Svensk Hotellrevy och de som läsarna ger högst betyg. De ämnen man tycker att tidningen skriver bäst om är i tur och ordning:
? Löner
? Facklig information
? Avtal och regler på arbetsplatsen
? Arbetsmiljö, säkerhet
? Mat
? Utbildning
? Information om HRF
? Drycker.

Lättläst och trovärdig
Läsarna fick ta ställning till olika påståenden om tidningen. Här är svaren:
Svensk Hotellrevy är?
? Lättläst: 70%
? Har ett bra format:   68%
? Är trovärdig: 66%
? Har bra nyheter:   57%
? Lätt att hitta i: 56%
? Har bra bilder:   52%

Unga utbildade läsare
? De flesta läsare är kvinnor, 69 procent.
? Läsarna är unga, två av tre, 67 procent, är under 40 år.
? 60 procent av läsarna har gått ut gymnasiet.
? 41 procent har någon yrkesutbildning.

Drömmen om att starta eget
Svensk Hotellrevy är ju en facklig tidning. Ändå är det vanligt att läsarna har varit egna företagare. Det gäller nästan var tionde läsare (9 procent). Fler män än kvinnor har erfarenhet av eget företag. Var femte bland Hotellrevyns manliga läsare har varit företagare. Och av dem som prövat på företagandet kan 29 procent tänka sig att starta på nytt inom de närmaste två åren.
Inom hela läsekretsen säger åtta procent att de inom de närmaste två åren troligen kommer att starta eget företag.

Mer eller mindre skoj
Sägs det något negativt om tidningen? Ja särskilt skämtsam är den inte. Bara 4 procent instämmer helt och hållet i att Svensk Hotellrevy är underhållande. 21 procent av läsarna vill ha fler roliga historier och vitsar, men å andra sidan vill 29 procent ha mindre sådant i tidningen.

Undersökningen gjordes av Sifo/Research International under april och maj månad år 2002. Ett slumpmässigt urval av tidningens mottagare fick ett frågeformulär per post och skickade in sina svar. 237 personer svarade.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter FÖRHANDLING

HRF kräver svar om enstaka dagar

Ett företag har under nio månader haft enstaka dagar-anställningar motsvarande 53 000 arbetstimmar. Hotell- och restaurangfacket har begärt central förhandling.

Publicerad 11 maj 2021 1 kommentar
HRF kräver svar om enstaka dagar
Ett företag har lagt ut 53 000 arbetstimmar i anställningsformen enstaka dagar. Nu har HRF begärt central förhandling med Visita. Foto: Colourbox

I förra årets avtalsrörelse var enstaka dagar en av de stora frågorna för Hotell- och restaurangfacket. Anställningsformen ska användas när det inte går att schemalägga arbetstiden, om arbetet är oregelbundet till sin karaktär eller när arbetsgivaren har behov av tillfällig arbetskraft. HRF:s bild var att enstaka dagar tillämpades mer än nödvändigt.

I det nya kollektivavtalet finns en skrivning som innebär att den arbetsgivare som anses ha missbrukat anställningsformen inte längre ska kunna använda den. Nu står den första centrala förhandlingen för dörren.

– Vi kommer att jobba aktivt med den här frågan hela avtalsperioden, säger Emil Bäckström, central ombudsman på HRF.

Så säger avtalet

Gröna riks 4§ 1:2
”De centrala parterna kan vid central förhandling komma överens om att ett bolag temporärt ska undantas från rätten att använda sig av anställningsformen anställning för enstaka dagar. Fråntagandet av ovanstående rätt kan aktualiseras om de centrala parterna bedömer att bolaget konsekvent och grovt bryter mot kollektivavtalets förutsättningar för att använda sig av anställningsformen. Fråntagande av rättigheten gäller under den tid och vid den/de enhet/er som parterna överenskommer.”

Det aktuella företaget har under perioden april–december lagt ut 53 000 timmar i enstaka dagar. Det motsvarar ungefär 25 heltidstjänster.

Emil Bäckström har begärt förhandling med Visita, men något datum är ännu inte satt.

– Om Visita är seriösa med att vilja stävja det här måste de också inse att det här är ett typexempel på missbruk av enstaka dagar.

Nyheter unga

HRF stöttar unga på väg mot första jobbet

Under två dagar, den 19 och 20 maj, fokuserar HRF lite extra på unga som är på väg ut i arbetslivet. Förbundets centrala ungdomskommitté håller facklig info och ringer alla studerandemedlemmar som snart tar studenten.

Publicerad 10 maj 2021 Kommentera
HRF stöttar unga på väg mot första jobbet
Under HRF:s "Ungdomsdagar" ska förbundet bland annat ringa alla studerandemedlemmar som tar studenten snart. Foto: Aleksandr Davydov, Magnus Fyhr/Mostphotos
Alma Avdić. Foto: Anna-Lena Lundqvist

– Vi kommer att hålla facklig info digitalt vid flera olika tider för att så många som möjligt ska kunna vara med. Vi hoppas på att det blir många, säger Alma Avdić som är ordförande för HRF:s centrala ungdomskommitté.

Inbjudan till de fackliga informationsträffarna har gått ut till studerandemedlemmar som snart tar studenten. Men det är helt okej för dem att bjuda med kompisar som inte ännu är med i facket, säger Alma Avdić.
– Vi vill att så många som möjligt ska få informationen.

Målet med ungdomsdagarna, den 19 och 20 maj, är att ge unga på väg ut i arbetslivet en bra start och att uppmärksamma dem på värdet med facket.

Ungdomskommittén kommer under dagarna även att ringa alla medlemmar i gruppen, berättar Alma Avdić.
– Vi ska höra hur läget är med dem, kolla om de har några frågor och berätta om hur man övergår till vanligt medlemskap när man börjar jobba.

Under dagarna ska kommittén också utse årets HRF-stipendiater. Vilka det blir tillkännages i början av juni.

Nyheter branschen

Regeringen och branschen i nytt råd

Efter många års arbete har Hotell- och restaurangfacket äntligen fått en önskan uppfylld: ett branschråd för besöksnäringen på regeringsnivå.

Publicerad 7 maj 2021 1 kommentar
Regeringen och branschen i nytt råd
Näringsminister Ibrahim Baylan har beslutat om det nya Besöksnäringsrådet där både HRF och Visita ingår. Foto: Peter Jönsson, Kristian Pohl/Regeringskansliet, Visita

– Det är mer än tio år sedan vi började ta en diskussion med dåvarande regering om att vi ville ha en permanent grupp att diskutera besöksnäringen på en politiskt hög nivå. Jag är väldigt nöjd med att vi äntligen har fått det, säger Malin Ackholt, HRF:s förbundsordförande.

I Besöksnäringsrådet sitter förutom HRF och Visita även representanter från bland annat Handels, Svensk Handel, Unionen och delar av transportbranschen. Planen är att gruppen ska träffas två gånger om året tillsammans med representanter från regeringen, säger Malin Ackholt.
– Tanken är att vi ska behandla aktuella frågor för branschen vid varje möte.

I mitten av april hade gruppen sin första träff. Då kretsade samtalet kring situationen som följt på coronapandemin.
– Det var naturligtvis mycket diskussion kring framtiden, återstart av branschen och strukturförändringar, säger Malin Ackholt.

Det var näringsminister Ibrahim Baylan som beslutade att inrätta Besöksnäringsrådet.
– Besöksnäringen har lidit stor skada av pandemin. När den avtar kommer vi att behöva hjälpas åt för att skapa goda förutsättningar för näringen att komma igen. Med rådet skapas goda förutsättningar för en nära dialog i syfte att återfå en växande besöksnäring och fler jobb i fler och växande företag över hela landet, säger Ibrahim Baylan i ett pressmeddelande.

Fråga om jobbet.
104
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här