Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så tycker läsarna om Hotellrevyn

Du är en ung kvinna som arbetar på restaurang där du dagligen har kontakt med gästerna. Du läser Svensk Hotellrevy varje månad, särskilt artiklar om löner, arbetsrätt eller matrecept. Läsningen tar dig ungefär en halvtimme. Känner du igen dig? Då är du tidningens typiske läsare.

Publicerad 1 augusti 2002

Sifo har undersökt vilka som läser Svensk Hotellrevy.
Undersökningen visar att läsarna ger mycket högt betyg åt tidningen. De allra flesta läser den – och vanligen två gånger. Svensk Hotellrevy har en stark ställning då det gäller att informera om sånt som har med jobbet att göra.
Här är några saker som undersökningen visade:

Viktigaste informationskällan om fackliga frågor
”Vilken är din viktigaste informationskälla när det gäller löner, arbetsvillkor och fackliga frågor”, frågade Sifo.
Så här svarar läsarna:
? Svensk Hotellrevy   : 62%
? Chefen/företaget   : 26%
? Min klubb/fackligt platsombud/fackliga möten: 23%
? Dagstidning: 17%
? Radio/TV: 15%
? Internet   : 8%
? LO-tidningen och andra fackliga tidningar: 3%

?och viktigaste informationskällan om branschen
Tidningen är även den viktigaste källan då det gäller att få information och arbetet och branschen.
”Var får du oftast information om arbetet och branschen”, löd en annan fråga?
? Svensk Hotellrevy:   42%
? Dagstidning:   11%
? Radio/TV: 10%
? Leverantörer: 8%
? Mässor, utställningar:   5%
? Annan branschtidning:   5%
? Internet: 4%
? Annan facklig tidning:   2%

Räckvidd 75 procent
Tidningsläsning mäts i räckvidd. Det innebär att Sifo frågar hur många som läser ett genomsnittligt nummer av tidningen. Tre av fyra, 75 procent, läser ett genomsnittligt nummer av Svensk Hotellrevy.
Sifo frågade även vilka andra branschtidningar läsarna läser. Här är svaren:
? Gourmet   : 14%
? Bon Appetit: 12%
? Restauratören: 11%
? Apéretif: 10%
? Restaurang&Storhushåll: 10%
? Fast Food: 7%

Läser mycket
85 procent av läsarna läser något i tidningen. Så här fördelar sig svaren.
? Läser hela tidningen:   35%
? Läsarna några artiklar:   43%
? Läser enstaka artiklar:   7%
? Brukar bläddra i tidningen:   14%
? Läser inget:   1%

Skriver bäst om löner, arbetsrätt och mat
De områden som är centrala för en facklig tidning, löner, arbetsplatsen, lagar och avtal, är också de som läses mest i Svensk Hotellrevy och de som läsarna ger högst betyg. De ämnen man tycker att tidningen skriver bäst om är i tur och ordning:
? Löner
? Facklig information
? Avtal och regler på arbetsplatsen
? Arbetsmiljö, säkerhet
? Mat
? Utbildning
? Information om HRF
? Drycker.

Lättläst och trovärdig
Läsarna fick ta ställning till olika påståenden om tidningen. Här är svaren:
Svensk Hotellrevy är?
? Lättläst: 70%
? Har ett bra format:   68%
? Är trovärdig: 66%
? Har bra nyheter:   57%
? Lätt att hitta i: 56%
? Har bra bilder:   52%

Unga utbildade läsare
? De flesta läsare är kvinnor, 69 procent.
? Läsarna är unga, två av tre, 67 procent, är under 40 år.
? 60 procent av läsarna har gått ut gymnasiet.
? 41 procent har någon yrkesutbildning.

Drömmen om att starta eget
Svensk Hotellrevy är ju en facklig tidning. Ändå är det vanligt att läsarna har varit egna företagare. Det gäller nästan var tionde läsare (9 procent). Fler män än kvinnor har erfarenhet av eget företag. Var femte bland Hotellrevyns manliga läsare har varit företagare. Och av dem som prövat på företagandet kan 29 procent tänka sig att starta på nytt inom de närmaste två åren.
Inom hela läsekretsen säger åtta procent att de inom de närmaste två åren troligen kommer att starta eget företag.

Mer eller mindre skoj
Sägs det något negativt om tidningen? Ja särskilt skämtsam är den inte. Bara 4 procent instämmer helt och hållet i att Svensk Hotellrevy är underhållande. 21 procent av läsarna vill ha fler roliga historier och vitsar, men å andra sidan vill 29 procent ha mindre sådant i tidningen.

Undersökningen gjordes av Sifo/Research International under april och maj månad år 2002. Ett slumpmässigt urval av tidningens mottagare fick ett frågeformulär per post och skickade in sina svar. 237 personer svarade.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter PRIS

Hotellrevyns vinskribent hyllas

Hurra, säger vi för Ulrika Karlsson, sommelier och Hotellrevyns egen vinskribent, vars restaurang Krakas krog utsetts till Årets resmål av tidningen Dagens Industri.

Publicerad 3 december 2020 Kommentera
Hotellrevyns vinskribent hyllas
Hållbart och lokalt fokus var det som gav Ulrika Karlsson och Krakas krog utmärkelsen Årets resmål. Foto: Krakas.se, Annika af Klercker

Hur stort är det här?
– Det är stort. Under alla år har vi märkt att Dagens Industri har stor inverkan på våra gäster. De använder den som en guide. Du skulle se min mejlbox och min telefon nu, vi pratar hundratals gratulationer från gäster och branschkollegor. Jag blir så glad att de tar sig tid.

Vad betyder det för dig?
– När man ligger så här avsides är det viktigt med uppmärksamhet för att hålla gästernas intresse uppe. En sådan här utmärkelse sporrar oss att fortsätta arbeta med högsta kvalitet i det vi gör. Det är ganska hårt arbete att driva restaurang som vi gör, med fokus på hållbarhet och närodlat. Det är kul, men det är långa dagar och kräver stort engagemang.

Krakas krog ligger på Gotland, ungefär fyra mil från Visby. Vilka gästar er?
– Den här sommaren har det varit många nya gäster. 95 procent kommer inte från Gotland. Vi var lite oroliga när vi insåg att våra utländska gäster inte skulle kunna komma. Men det har varit hur många svenska gäster som helst. Våra väntelistor var enorma den här sommaren.

Hade önskat att vi kunde samla hela teamet.

Ni har bara öppet fyra månader om året, hur kommer det sig?
– Det är utifrån vad som finns råvarumässigt. Vi jobbar med hållbarhet och närodlat, den filosofin passar bäst under sommarmånaderna. Men vi har stretchat ut det. Tidigare stängde vi i slutet av augusti, och nu i mitten av oktober. Vi har ju jobbat så här sedan 2006 och ju längre man håller på desto mer är odlare och producenter med på tåget. Så de har hjälpt oss att förlänga säsongen.

Hur har ni firat?
– Det blev en liten utdelning med en jättefin lunch på Nour, Sayan Isakssons restaurang i Stockholm. Så firade vi lite med en riktigt god flaska vin när jag kom hem. Vi läser upp alla lyckönskningar för varandra, min man och jag. Man hade önskat att vi kunde samla hela teamet, men det går inte nu. Det kommer vi att göra sen.

Ur temat Avtal 2020
Nyheter KONFLIKT

Ikeapersonal tas ut i strejk

Hotell- och restaurangfacket kommer inte överens med Svensk Handel om ett nytt avtal för dem som jobbar på bland annat Ikeas restauranger. I dag varslade HRF om strejk.

Publicerad 2 december 2020 Kommentera
Ikeapersonal tas ut i strejk
Den 11 december bryter strejk ut på tre Ikearestauranger, om inte HRF och Svensk Handel kommer överens om ett nytt avtal. Foto: Mostphotos

Det är två frågor parterna inte kunnat enas om. Dels låglönesatsningen, dels villkoren för deltidsanställda. På Svensk Handels område utgör de en absolut majoritet. Bara 0,07 procent av de anställda som jobbar i varuhusrestauranger har en heltidstjänst.

– Jag trodde att vi hade räknat fel när jag såg siffran, säger Eva-Lotta Ramberg, central ombudsman på HRF och en av dem som förhandlar med Svensk Handel.

Arbetsgivarsidan menar att den lägre tjänstgöringsgraden kompenseras av ob-ersättningen, som är generös jämfört med till exempel Gröna riksavtalet.
– Vi anser att man måste kunna leva på sin grundlön. Den dagen arbetsgivaren upptäcker att du blir dyr med din ob-ersättning blir du schemalagd dagtid, utan ob. Många hanterar det så, det har vi sett över åren, säger Eva-Lotta Ramberg.

Om konflikten

  • Konflikten bryter ut den 11 december klockan 11, om parterna inte kommer överens före det.
  • Strejken omfattar restauranger på tre Ikeavaruhus: Kungens Kurva, Barkarby och Västerås.
  • Förutom arbetsnedläggelse innebär varslet också blockad mot nyanställningar, inhyrning samt mer- och övertid.

HRF vill ha den så kallade norska modellen. Den innebär att man tittar på faktiskt arbetad tid tolv månader tillbaka. Den som har jobbat mycket mertid ska då kunna få sin tjänstgöringsgrad justerad uppåt, så att det motsvarar ett snitt av hur mycket man jobbat.

I går kväll avslutades förhandlingarna med motparten.
– Vi har inget mer att diskutera, det finns inga öppningar i sikte. Därför varslar vi om strejk, säger Eva Lotta-Ramberg.

Nyheter VARSEL

Sista personalen på Heden varslas

Liseberg varslar de sista anställda på Hotell Heden. Orsaken anges vara arbetsbrist på grund av pandemin. Men Hotell- och restaurangfacket menar att det också finns ett annat skäl. Förhandlingarna har avslutats i oenighet.

Publicerad 1 december 2020 Kommentera
Sista personalen på Heden varslas
Hotellverksamheten ska säljas, fastigheten är redan såld. Foto: Mostphotos

Redan i våras varslades 30 personer, större delen av personalen på Liseberg Hotell Heden i Göteborg. Hotellet har varit stängt sedan i juni, men har under hösten haft öppet för luncher och en del mindre möten.

Nu har även återstående femton personer varslats. En nödvändighet på grund av pandemin, enligt Liseberg.

Det är sedan tidigare bestämt att Liseberg ska sälja hotellet, för att frigöra pengar till att bygga ett vattenland och ett nytt hotell. Fastigheten där Hotell Heden ligger är redan såld. Från den 1 april 2021 tas den över av det kommunala fastighetsbolaget Higab.

Nu är även hotellverksamheten till salu, med målet att hitta en köpare till samma datum.
– Vi hävdar att det råder uppsägningsförbud. Anledningen till att de vill säga upp all personal är försäljningen, inte det faktum att hotellet håller stängt när nöjesparken inte är öppen. Det brukar ju ha öppet även när parken är stängd, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

HRF menar dessutom att det finns en annan förklaring till varslen.
– I lokala förhandlingar har arbetsgivaren sagt att det är svårt att sälja verksamheten på grund av att det finns personal. Detta förnekar de nu, säger Emil Bäckström.

Personalen bör få ha kvar sina tillsvidareanställningar till dess att det finns en ny köpare, anser HRF. Att de som varslas och sägs upp har rätt till återanställning under nio månader räcker inte.
– Nej, säkerheten är större med en tillsvidareanställning. Vi vet heller inte vad en kommande ägare har för planer, hur länge det dröjer innan de öppnar hotellet.

Varsel vid försäljning

Om ett företag säljer sin verksamhet räknas detta i sig inte som saklig grund för att säga upp personal, enligt lagen om anställningsskydd. Men förbudet att säga upp kan hävas om det finns ekonomiska skäl, vilket är vad Liseberg uppger i detta fall.
Personalen har företräde till återanställning i nio månader efter uppsägningstidens slut.

I förhandlingarna föreslog HRF att arbetsgivaren skulle lägga varslen för att sedan dra tillbaka dem när det blev klart vem som skulle ta över. Men det ville inte Liseberg.
– De tyckte inte att det var schyst mot den som skulle ta över. Då tolkar jag det som att de faktiskt säger upp personalen för någon annans räkning.

Nu kommer arbetsgivaren troligen att börja verkställa varslen. HRF överväger om de ska ogiltigförklara uppsägningarna. Det skulle i så fall bli lokala förhandlingar igen. Om parterna fortfarande inte kommer överens då kan förbundet stämma Liseberg i Arbetsdomstolen för brott mot lagen om anställningsskydd, las.

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här