Du är en ung kvinna som arbetar på restaurang där du dagligen har kontakt med gästerna. Du läser Svensk Hotellrevy varje månad, särskilt artiklar om löner, arbetsrätt eller matrecept. Läsningen tar dig ungefär en halvtimme. Känner du igen dig? Då är du tidningens typiske läsare.
Sifo har undersökt vilka som läser Svensk Hotellrevy.
Undersökningen visar att läsarna ger mycket högt betyg åt tidningen. De allra flesta läser den – och vanligen två gånger. Svensk Hotellrevy har en stark ställning då det gäller att informera om sånt som har med jobbet att göra.
Här är några saker som undersökningen visade:
Viktigaste informationskällan om fackliga frågor
”Vilken är din viktigaste informationskälla när det gäller löner, arbetsvillkor och fackliga frågor”, frågade Sifo.
Så här svarar läsarna:
? Svensk Hotellrevy : 62%
? Chefen/företaget : 26%
? Min klubb/fackligt platsombud/fackliga möten: 23%
? Dagstidning: 17%
? Radio/TV: 15%
? Internet : 8%
? LO-tidningen och andra fackliga tidningar: 3%
?och viktigaste informationskällan om branschen
Tidningen är även den viktigaste källan då det gäller att få information och arbetet och branschen.
”Var får du oftast information om arbetet och branschen”, löd en annan fråga?
? Svensk Hotellrevy: 42%
? Dagstidning: 11%
? Radio/TV: 10%
? Leverantörer: 8%
? Mässor, utställningar: 5%
? Annan branschtidning: 5%
? Internet: 4%
? Annan facklig tidning: 2%
Räckvidd 75 procent
Tidningsläsning mäts i räckvidd. Det innebär att Sifo frågar hur många som läser ett genomsnittligt nummer av tidningen. Tre av fyra, 75 procent, läser ett genomsnittligt nummer av Svensk Hotellrevy.
Sifo frågade även vilka andra branschtidningar läsarna läser. Här är svaren:
? Gourmet : 14%
? Bon Appetit: 12%
? Restauratören: 11%
? Apéretif: 10%
? Restaurang&Storhushåll: 10%
? Fast Food: 7%
Läser mycket
85 procent av läsarna läser något i tidningen. Så här fördelar sig svaren.
? Läser hela tidningen: 35%
? Läsarna några artiklar: 43%
? Läser enstaka artiklar: 7%
? Brukar bläddra i tidningen: 14%
? Läser inget: 1%
Skriver bäst om löner, arbetsrätt och mat
De områden som är centrala för en facklig tidning, löner, arbetsplatsen, lagar och avtal, är också de som läses mest i Svensk Hotellrevy och de som läsarna ger högst betyg. De ämnen man tycker att tidningen skriver bäst om är i tur och ordning:
? Löner
? Facklig information
? Avtal och regler på arbetsplatsen
? Arbetsmiljö, säkerhet
? Mat
? Utbildning
? Information om HRF
? Drycker.
Lättläst och trovärdig
Läsarna fick ta ställning till olika påståenden om tidningen. Här är svaren:
Svensk Hotellrevy är?
? Lättläst: 70%
? Har ett bra format: 68%
? Är trovärdig: 66%
? Har bra nyheter: 57%
? Lätt att hitta i: 56%
? Har bra bilder: 52%
Unga utbildade läsare
? De flesta läsare är kvinnor, 69 procent.
? Läsarna är unga, två av tre, 67 procent, är under 40 år.
? 60 procent av läsarna har gått ut gymnasiet.
? 41 procent har någon yrkesutbildning.
Drömmen om att starta eget
Svensk Hotellrevy är ju en facklig tidning. Ändå är det vanligt att läsarna har varit egna företagare. Det gäller nästan var tionde läsare (9 procent). Fler män än kvinnor har erfarenhet av eget företag. Var femte bland Hotellrevyns manliga läsare har varit företagare. Och av dem som prövat på företagandet kan 29 procent tänka sig att starta på nytt inom de närmaste två åren.
Inom hela läsekretsen säger åtta procent att de inom de närmaste två åren troligen kommer att starta eget företag.
Mer eller mindre skoj
Sägs det något negativt om tidningen? Ja särskilt skämtsam är den inte. Bara 4 procent instämmer helt och hållet i att Svensk Hotellrevy är underhållande. 21 procent av läsarna vill ha fler roliga historier och vitsar, men å andra sidan vill 29 procent ha mindre sådant i tidningen.
Undersökningen gjordes av Sifo/Research International under april och maj månad år 2002. Ett slumpmässigt urval av tidningens mottagare fick ett frågeformulär per post och skickade in sina svar. 237 personer svarade.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.