Nyheter JETLINE-OLYCKAN

Så stöttas Gröna Lunds anställda

Samtalsstöd, informationsmöten och dagliga uppdateringar på intranätet. För Gröna Lund är det nu viktigt att värna personalens välmående. ”Vi har anställda som är i behov av stöd”, säger Kristofer Sandström Garpnell, HR-chef på Gröna Lund.

Publicerad 30 juni 2023
Så stöttas Gröna Lunds anställda
Det finns yrkesgrupper som tas extra mycket om hand just nu, berättar Kristofer Sandström Garpnell, HR-chef på Gröna Lund. Foto: Mostphotos, Privat

Det var strax före lunch i söndags som den populära bergochdalbanan Jetline havererade och en person miste livet. Gröna Lunds och HR-avdelningens krisplan aktiverades kort därefter.

– Vi kontaktade vårt krisstöd Falck som omgående skickade två medarbetare till oss. Både arbetsgrupper och enskilda träffade dem för samtalsstöd redan under söndagen. De har sedan funnits på plats dagligen, säger HR-chef Kristofer Sandström Garpnell.

Parken håller stängt för besökare men har öppet för personalen.
Många kommer för informationsmöten och för att prata med det professionella krisstödet på plats. Alla anställda erbjuds gratis mat i personalmatsalen.

– Direkt efter själva olyckan samlades alla som då fanns på plats i parken för ett möte tillsammans med räddningstjänsten. Det var skönt att vi där och då hann fånga in våra medarbetare. Dagen efter höll vi möte för alla våra tillsvidareanställda om vad vi vet och vad som händer.

Vi följer vår plan och
stöttar olika grupper med
olika typer av stöd.

I onsdags bjöd man in alla säsongsanställda till Cirkus för en informationsträff. Runt 800 personer dök upp.
– Att det kom så många gör mig både rörd och stolt, att det finns det engagemanget, säger Kristofer Sandström Garpnell.

Det finns anställda som mår dåligt, berättar han.
– Vi försöker framför allt skydda de grupper där det är större risk att de skuldbelägger sig själva eller där andra vill lägga skuld på dem. Våra tekniska chefer och vi på HR jobbar superaktivt med att prata med till exempel våra tekniker.
Vi följer vår plan och stöttar olika grupper med olika typer av stöd, med fokus där det är som mest kritiskt. Dem jobbar vi extra aktivt med, med samtalsstöd, gruppsamtal och stöd från chefer.

Krishanteringen kommer att pågå så länge behovet finns.
– Vi är inte naiva. Det kommer att vara en tid när folk behöver stöttning. Vi måste fortsätta göra det bra vi gör, säger Kristofer Sandström Garpnell.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här