Nyheter schema

Så slipper du trassel runt julstängt

I veckan får en del av branschens anställda sina decemberscheman. Fråga i god tid hur arbetsgivaren har tänkt göra under jul och nyår, råder Lena Bengtsson Ohlsson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

Publicerad 14 november 2017
Så slipper du trassel runt julstängt
Full fart fram till 23 december – men sedan då? Det behöver anställda får besked om. Foto: Colourbox
Lena Bengtsson Ohlsson. Foto: Jann Lipka/HRF

En del företag stänger under jul och nyår, och det händer att anställda då »får« obetald ledighet.
– En del vet inte om det förrän de får lönespecifikationen i januari och ser att det saknas pengar, då ringer de oss, säger Lena Bengtsson Ohlsson ombudsman i HRF avdelning Öst.

Huvudprincipen är att de anställda ska erbjudas arbete.
– Om man exempelvis stänger en restaurang så kan det bli andra arbetsuppgifter än de vanliga.
Det blir ofta problem när arbetsgivare är ute i sista minuten.
– Många har tyvärr fortfarande 14 dagars-scheman. Då får de anställda veta hur det ser ut först i början av december.

För arbetsgivare som har framförhållning finns flera olika lösningar.
– Det går att lägga ut semesterdagar från den femte semesterveckan, om man inte har kommit överens om att spara de semesterdagarna. Det går även att lägga ut extra ledighetsdagar. En sådan röd dag ska läggas ut under julhelgen. Arbetsgivaren har också möjlighet att anpassa schemat, om man har 16 eller 8 veckors beräkningsperiod.

Ibland kommer anställda överens med arbetsgivaren om att jobba in tiden.
– Men det är frivilligt, inget som någon är tvungen att göra.

Lena Bengtsson Ohlsson tycker att medlemmar ska ta upp frågan i god tid.
– Fråga hur planeringen är inför jul och nyår. Ska det vara stängt eller öppet? Godta inte »vi vet inte än« och »vi har inte riktigt bestämt«. Som anställd behöver man veta om man ska ta semester eller ta ut röda dagarna. För den som är nyanställd är det ännu viktigare att veta vad som gäller, för då har man kanske inte tjänat in någon semester.

De anställda ska inte förlora pengar på att arbetsgivaren stänger.
– Är det så att det inte finns något arbete att erbjuda, och ingen semester eller liknande att lösa situationen med, då ska arbetsgivaren informera om detta.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här