Nyheter arbetsmiljö

Så påverkar mobbning branschanställdas hälsa

Hur påverkas man av att mobbas och trakasseras på jobbet, eller att se en kollega bli utsatt? Det har en ny rapport tagit reda på. Cirka 10 000 anställda har deltagit i undersökningen. Hotell- och restaurangbranschens anställda hör till dem som har det tuffast.

Publicerad 15 december 2017
Så påverkar mobbning branschanställdas hälsa
Motigt att gå upp och åka in till jobbet? Ungefär var tredje anställd känner flera gånger i veckan psykiskt obehag för att gå till sitt arbete. Foto: Istockphoto

Ungefär var tredje anställd kan flera gånger i veckan känna psykiskt obehag inför att gå till jobbet, och upplever mobbning på arbetet. Det visar Jobbhälsobarometerns nya rapport. Rapporten gör ingen skillnad på om det är deltagaren själv eller en kollega som blir trakasserad.

Bland kvinnor har 16–17 procent upplevelser av mobbning, oavsett könsfördelningen på arbetsplatsen. På kvinnodominerade arbetsplatser upplever 23 procent av männen mobbning, annars är 11–12 procent utsatta.

Det finns också skillnader beroende på om man invandrat till Sverige eller är född här.
Av dem som är födda i ett annat land än Sverige svarar 22 procent att man själv eller någon kollega har blivit utsatt. Motsvarande siffra är 14 procent för dem som är födda i Sverige.

Om Jobbhälsobarometern

  • Cirka 10 000 personer deltar.
  • Deltagarna jobbar minst halvtid.
  • Företagshälsovårdens branschorganisation Sveriges Företagshälsor står bakom undersökningen.

Bland yrkesgrupperna har anställda inom hotell, restaurang, catering och storhushåll det tuffast. I dessa yrken tror 16 procent av dem som upplevt mobbning och trakasserier att hälsan påverkas. De tror också att det kommer att vara ett hinder för att jobba kvar på det nuvarande arbetet om två år.
Inom handeln och vården är motsvarande siffra 11 procent. Lägst ligger branscher som juridik och ekonomi, med 4 procent.

Deltagarna fick också uppskatta sin risk att insjukna. De anställda i restaurangyrkena, vård samt utbildning är mest negativa. Var tredje tror att de kommer att ha sjukfrånvaro på fyra dagar eller mer det kommande året.

Tydlig koppling mellan hur man behandlas på sitt arbete, vilka känslor man har inför att gå till jobbet, och sjukfrånvaron

Det finns ett samband mellan sjukfrånvaro och mobbning, visar undersökningen. När man delade upp deltagarna efter hur mycket de hade varit sjuka de senaste 12 månaderna så visade det sig att ju längre sjukfrånvaro, desto större andel hade upplevt mobbning och trakasserier.

– I och med att det finns en så tydlig koppling mellan hur man behandlas på sitt arbete, vilka känslor man har inför att gå till jobbet, och sjukfrånvaron så tror vi att det systematiska arbetsmiljöarbetet måste stärkas, säger Peter Munck af Rosenschöld, vd för branschorganisationen Sveriges Företagshälsor i ett pressmeddelande.

Nyheter tävling

Pizza-SM avgjordes på branschmässa

Det var en hård kamp om finalplatserna i Pizza-SM som avgjordes på den stora branschmässan Gastro Nord i Älvsjö. En av de tävlande var Edi Velaj, kock på Scandic Anglais och Jamie's Italian i Stockholm.

Publicerad 26 april 2018 Kommentera
Pizza-SM avgjordes på branschmässa
Pizzabagaren och kocken Edi Velaj från Stockholm tävlade i Pizza-SM. Foto: Anna Hjorth

Kocken och HRF:aren Edi Velaj har jobbat med pizza och pasta i fem och ett halvt år. Men Pizza-SM var hans första officiella tävling.
– Vi tävlade på jobbet och jag vann med min pizza. Jag kallar den ”Il chef” och det betyder att det är kockens pizza.

Berätta om din pizza!
– Det är en speciell deg. Jag använder väldigt lite jäst, bara två gram per kilo vetemjöl. Den är kalljäst och får vila i kylskåpet i 72 timmar innan jag tar ut den. Då är den perfekt! Degen är viktig i pizzan, men här är det många som inte kan göra en äkta napolitansk pizzadeg.

Vad har du mer för ingredienser?
– Jag älskar italienska råvaror och smaker. Så jag har burrataost, havssalt, semitorkade körsbärstomater, krasse, svartpeppar och griskind på pizzan. Det smakar jättegott. Tyvärr blev min tävlingspizza lite bränd under, för jag har inte jobbat med den här ugnen tidigare.

Hur var det att tävla?
– Det var stressigt! Jag har inte tränat något särskilt, det har inte funnits tid till det för jag har jobbat. Det var annorlunda att tävla mot att jobba i det vanliga köket, för det är så mycket folk här. Men det var roligt.

Nu vann du inte – skulle du vilja tävla igen?
– Ja, jag vill försöka nästa år igen! Jag vet att många gillar min pizza. Den har funnits på menyn på Jamie’s i en månad som en specialpizza och det har gått jättebra.

Segrare i Pizza-SM blev Amir Bozaghian från Vezzo i Umeå.

Nyheter stämning

HRF stämmer i AD för utebliven ob

I ett och ett halvt år arbetade diskaren helg på Malmö-restaurangen, helt utan ob-ersättning. Nu stämmer HRF arbetsgivaren i Arbetsdomstolen.

Publicerad 26 april 2018 Kommentera
HRF stämmer i AD för utebliven ob
Diskaren jobbade varannan helg i ett och ett halvt år, utan att få ob-tillägg. Foto: Istockphoto

Under ett och ett halvt år arbetade HRF-medlemmen som städare och diskare på en restaurang i Malmö. I tjänsten ingick arbete varannan helg, men för detta fick diskaren aldrig någon ob-ersättning. När Hotell- och restaurangfacket uppmärksammande arbetsgivaren på detta menade denne att ob-ersättningen hade förhandlats bort.
– De menade att de hade någon form av arbetstidsförkortning i stället för ob. Men det fanns för det första inga dokument som visade på detta, och för det andra kan man inte göra så. Man kan helt enkelt inte ta bort ob-tillägget, säger Emil Bäckström, ansvarig ombudsman på HRF.

Medlemmen har även fått för lite semesterersättning, menar Hotell- och restaurangfacket. Facket stämmer nu därför arbetsgivaren i Arbetsdomstolen för både kollektivavtalsbrott och brott mot semesterlagen. Sammanlagt kräver facket nästan 11 000 kronor i uteblivet ob-tillägg och semesterersättning. Dessutom vill HRF att medlemmen och förbundet ska få vardera 100 000 kronor i skadestånd.

Nyheter förbundet

HRF testar nya grepp mot medlemstapp

Hotell- och restaurangfacket fortsätter att förlora medlemmar. Sedan årsskiftet har man minskat med över 800 personer. Nu provar förbundet nya grepp för att vända trenden.

Publicerad 25 april 2018 Kommentera
HRF testar nya grepp mot medlemstapp
När HRF fyller 100 år bjuder man nya medlemmar på den första 100-lappen i medlemsavgift. Foto: Mostphotos

I slutet av mars hade Hotell- och restaurangfacket 29 791 medlemmar. Det är ungefär 800 färre än i början av 2018. Tittar man längre bakåt i tiden så är minskningen ännu större. I början av 2016 hade HRF över 31 000 medlemmar. Men förbundet är inte i kris, säger Pim van Dorpel, vice ordförande.
– Nej, men det är synnerligen allvarligt. Vi är väldigt oroade över att vi fortsätter att backa. Vi håller på att analysera orsakerna till det nu. Sedan måste den nya förbundsstyrelsen ta tag i frågan direkt efter kongressen, säger han.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En orsak till medlemstappet kan vara den snabba omsättningen av personal i branschen, menar Pim van Dorpel. Den avspeglas också i en snabb omsättning av medlemmar i facket. I mars registrerades till exempel 655 nya medlemmar. Samma månad valde 554 att gå ur och nära 200 togs bort eftersom de inte betalat avgiften.
– Många hinner knappt gå in i HRF innan de byter bransch och förbund. En annan orsak är högkonjunkturen. Det är extremt lätt att få jobb i branschen, så många tycker inte att de behöver tryggheten som medlemskapet innebär.

Men Pim van Dorpel tycker också att förbundet måste se på sin egen verksamhet med kritiska ögon. Han berättar bland annat att en medlemsundersökning är på gång.
– Vi måste fundera på om vi är tillräckligt attraktiva för dem som skulle kunna vara våra medlemmar. Vi har till exempel inte någon inkomstförsäkring, vilket konkurrerande förbund har. Kanske hade det sett annorlunda ut om vi också hade kunnat erbjuda det, säger han.

En del andra förbund har gratis medlemsavgift den första tiden. Nu ska Hotell- och restaurangfacket också testa det. I maj fyller förbundet 100 år och firar med att bjuda nya medlemmar på den 100-lapp som det annars kostar första månaden.
– Det blir en testballong för att se om det har någon effekt, särskilt när de nya ska börja betala som vanliga medlemmar. Men det är också ett sätt att uppmärksamma att vi fyller 100 år och en möjlighet att exponera våra frågor, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
134
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.