För få kollegor – eller många nya som behöver läras upp. Så ser verkligheten ut på många hotell- och restaurangarbetsplatser. Vi har pratat med ett gäng branscherfarna HRF-medlemmar om hur det är att jobba när det råder personalbrist.
Efter två tunga år skriker branschen efter kompetent personal. De som jobbar kvar får ett tyngre lass att dra när nya ska läras upp. Men allt går inte att skylla på pandemin, menar flera. Arbetsgivarnas mångåriga modell med underbemanning bidrar till att det blivit så pressat.
Nettan Asplund, bartender på Smögens Hafvsbad:
– När det fattas 70 000 restauranganställda i hela landet finns det en anledning. Arbetsgivarna har nyttjat timanställningar i alla år. När de här människorna fick chansen under pandemin att söka sig till en annan bransch insåg de att de kan ha ett fast jobb, gå och träna efter jobbet, vara lediga på helgerna och umgås med sina familjer.
Vad innebär personalbristen på din arbetsplats?
– Det som är mest jobbigt är att vi inte får kunnig personal. Vi som är utbildade går på knäna, vi är jättefrustrerade. Arbetsbelastningen hamnar på dem som kan. Man kan inte lära ut 30 års erfarenhet.
Jag tror att arbetsgivarna får tänka om.Nettan Asplund
Vad skulle behöva göras?
– Det är arbetsgivarnas förtjänst att vi står där vi gör. Jag tycker inte de ska gnälla över att de inte har personal, det är de som lagt ribban med låga löner och dåligt ob. Jag tror att arbetsgivarna får tänka om. Bra personal tar hand om företaget, då borde arbetsgivarna ta hand om personalen och se till att vi har det bra. Det är win-win.
”Vi har varit bortskämda med att unga står i kö”
Stefan Creutz Holmgren, service host Scandic hotels, Stockholm:
Märker ni av någon personalbrist?
– O ja! De man hittar saknar erfarenhet, och många som kommer på plats blir chockade över arbetstiderna, den låga lönen och att de ska utföra fler arbetsuppgifter, åtminstone på Scandic som jobbar med serviceteam.
Hur påverkar det den ordinarie personalen?
– Det krävs en större insats från oss. Vi måste börja på en lägre nivå när vi lär upp nya. Nu när jag tänker på det har det skett en förskjutning. Tidigare sökte de utan erfarenhet städjobben på hotell. Nu söker de receptionsjobben.
Stockholms hotell brukar bli fullbokade i semestertider – kommer ni att klara bemanningen?
– Nu är man mer förberedd. Vi har förra sommaren som erfarenhet, när vi blev helt tagna på sängen. Då var det första gången jag som skyddsombud funderade på om jag behövde lägga ett skyddsstopp. I år har jag mbl:at och godkänt att vi tar in bemanningsföretag.
Vad tror du behövs för att fler ska söka sig till branschen?
– Först och främst tvärtemot vad Visita går ut med. Höj minimilönerna och se över hela lönesättningen. Vi har varit bortskämda med att unga står i kö för att få jobba i hotellreception. Nu är de borta.
– Jag tycker att Visita borde starta någon form av hotellskola. Två veckor kan räcka för grunderna. De sitter på mycket kunskap och deras medlemsföretag skulle kunna låna ut personal som gästföreläsare. Det är min dröm.
”Det blir mycket upplärning”
Jenny Sjöstedt, restaurangbiträde Max, Halmstad:
– Personalbristen märks på alla nivåer. Det är många nya och få erfarna, så det blir mycket upplärning. Jag jobbar på snabbmatsrestaurang, och våra driftledare som tekniskt sett är ansvariga för att lära upp nya har hög belastning. Deras scheman är inte så roliga just nu, men de är inte olagliga på något sätt.
Hur ser det ut för er andra?
– Mitt schema funkar jättebra. Men alla jobbar på gränsen. Man kan inte byta pass med varandra. Det är helt omöjligt just nu.
Får ni semester?
– Man har ju rätt till semester någon gång mellan maj och september. Alla som vill ska ha semester. Man får pussla och hålla på. Vissa väljer också att inte ta ut sin semester.
”Jag är rädd för att det blir en ogynnsam cirkel”
Tuva Holmquist, skyddsombud och husfru, STF Abisko turiststation:
Hur går det med bemanningen inför sommaren?
– Det är en utmaning att få tag på folk eftersom många har försvunnit i och med pandemin. Folk har börjat plugga eller sökt sig till andra branscher.
– När jag frågat några av mina tidigare kollegor, som blev arbetslösa under pandemin, så har de sagt att de inte vill komma tillbaka till besöksnäringen där de skulle få gå ner i lön och få sämre arbetstider. Inom handel till exempel, där flera av dem jobbar i dag, är det både högre timlön och högre ob-ersättning.
Hur blir det för dem som är ordinarie?
– Det blir stressigt och tufft när det är en hög rotation på personalen. Den som är ny på jobbet behöver mycket stöttning och hjälp med uppgifterna i början.
– I vanliga fall sätter vi inte en nyanställd att jobba med en annan nyanställd. Det kan innebära en arbetsmiljörisk om man inte har en kunnig person som kan jobba tillsammans med. Den nya personalen kan också uppleva jobbet som stressigt om man inte jobbar med någon som kan alla rutiner.
Vad tänker du om branschens framtid?
– Jag är rädd för att det blir en ogynnsam cirkel. De rutinerade som fortfarande är kvar i branschen kan tröttna på att ständigt få ta mer ansvar och kompensera för att det är mycket ny personal och de nya kanske inte vill jobba kvar om det inte finns tillräckligt med kunnig personal som kan se till att rutinerna fungerar. Dessutom är det en risk att servicen blir sämre när den branschkunniga personalen försvunnit.