Nyheter nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så jobbar Scandic mot sexhandel

Hotell är en vanlig plats för mer eller mindre organiserad sexhandel. Nu utbildar Scandickedjan all sin personal i att upptäcka och förhindra sexköp.

Publicerad 27 januari 2015
Så jobbar Scandic mot sexhandel
Marcus Nicolson vet vad han ska göra om han misstänker sexhandel. Foto: Annika af Klercker
inlinebild
Pernilla Johansson, hotellchef på Scandic Park i Stockholm. Foto: Annika af Klercker

Det är fullt med folk i lobbyn. En man går fram till receptionen för att checka in. Två rum, inga konstigheter. Bokningen är felfri, gjord på nätet och förskottsbetalad. En bit bort står två tjejer i 20-årsåldern och pratar, samtidigt som de då och då kastar ett öga mot receptionen. Är de några vänner som är ute och firar helg tillsammans? Eller är de en del av ett sexköp?

– Det är ofta små hårfina signaler så det gäller att ha fingertoppskänsla och lita på sin magkänsla. De här personerna är oerhört proffsiga, säger Pernilla Johansson, hotellchef på Scandic Park i Stockholm.
Här på hotellet arbetar man sedan flera år tillbaka aktivt för att förebygga och upptäcka prostitution och trafficking. Pernilla Johansson är en av anledningarna. Efter många år på ett par av de centrala hotellen i Stockholm är hon väl insatt i hur sexhandel kan se ut.
– Det pågår på hotell, så är det ju. Det vore naivt att tro något annat. Jag kom tidigt i kontakt med polisens prostitutionsenhet här i Stockholm. De vill gärna samarbeta med hotellen.

Nyligen beslutade Scandickedjan att all hotellpersonal ska utbildas i att upptäcka och motarbeta sexhandel och trafficking. För tillfället arbetar Scandic med länsstyrelsen och polisen för att ta fram en utbildningsfilm och diskussionsunderlag. Pernilla Johansson har varit delaktig i arbetet.
– Filmen visar en rad case som skulle kunna inträffa. Efter varje har man en diskussion kring om det kan hända på vårt hotell, och hur man skulle göra i så fall.  

Tanken är att materialet ska vara klart i januari. Men på en del hotell har arbetet mot prostitution pågått länge.
För något år sedan höll polisen och länsstyrelsen ett informationsmöte på Scandics hotell i Stockholms city. Där berättade polisens prostitutionsenhet bland annat hur situationen för prostituerade och traffickingoffer ser ut, och vad hotellanställda kan göra när de misstänker att det pågår sexhandel. Receptionisten Marcus Nicolson var på mötet.
– Jag visste redan innan att det är mycket sådant i branschen. Vi fick veta vad man kan titta efter, vad man kan säga och vart man kan ringa om man misstänker något.

Den inledande situationen är ett exempel på hur en hallick arbetar. Andra varningstecken är om det är överdriven trafik till ett rum och om en gäst, oftast en tjej, med regelbundenhet åker iväg i taxi på kvällen och återvänder först nästa morgon. Men även i bar och restaurang kan man se tecken, säger Marcus.  
–  Jag vet ett par jag hade här, de hade inte något att prata om. Han köpte dricka och söp henne full. Det var tydligt att de inte var ett par, att de inte dejtade. Man känner ganska fort när det är något som inte stämmer.

Samtidigt kan det vara lätt att ta fel. Det händer ju att gäster tar med sig någon hem från krogen.
– Man kan ju faktiskt gå ut och bli kär för en kväll. Det är ju inte olagligt. Jag har faktiskt varit med när man har kallat en fru för prostituerad. Det blev väldigt tråkig stämning, säger Pernilla.
– Men ofta ser man en liten skillnad. En prostituerad är alltid på sin vakt. Hon kanske kan vara berusad, men har ändå koll på lokalerna. De är väldigt avvaktande, säger Marcus.

Misstänkta beteenden

  • Bokningar som bokas och förbetalas via nätet och sedan förlängs med en till tre nätter på plats med kontant betalning.
  • Spring till och från rummet. Till exempel män som kommer och går till ett rum, eller en kvinna som lämnar rummet nattetid för att återvända sent eller på morgonen.
  • Gäster som försöker ta med sig en oregistrerad gäst till rummet. Ofta vill en prostituerad inte skriva in sig. 

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här